Dere som har barn fra før.

Knerthen

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Ja dere som har barn fra før hva syntes de om det å skulle få småsøsken?

Her gleder frøkna seg veldig, men kan til tider syntes det blir litt mye til lillebror. Selv om hun er 8, vil hun ikke helt skjønne at de tingene man kjøper til lillebror er akkurat de tingene hun har som klær, sengetøy og div. Og spesielt siden hun i utgangspunktet bare får ting til jul og bursdag. Men har latt henne få noen ting som hun allikevel hadde behov for som noen uteleker og en bamse (vi er veldig glade i bamser) og så skal vi på shopping i juni for å kjøpe noen sommerklær.

Syntes det er litt vanskelig for hun vil så gjerne være med på alt, men så syntes hun det er litt sårt og vanskelig og det å plutselig skulle dele oppmerksomheten etter over 8 år alene. Hun er litt redd for at jeg skal bli mere glad i lillebror selv om jeg er nøye med å fortelle at jeg alltid vil være like glad i henne...

Har ei på 6,5 som har mykje av same tankane. Ho gleder seg jo sjølvsagt veldig, og har masa om småsøsken i årevis. Men ho synest også ho bør få noko når vi kjøper ting til baby, og har sagt av og til at "alle berre snakkar om babyen" osv. Det er jo ofte fyrste tema folk tek opp når ein møter dei, også overfor ho. Ho har også spurt om vi kjem til å bli meir glad i babyen enn ho osv. Tenker det er heilt naturlige tankar å ha når ein har vore einebarn så lenge. Vi tek alle spørsmåla på alvor, og svarer så godt vi kan.

Og så snakkar vi mykje om korleis det blir når babyen kjem. Spes det at den er for liten til at den kan vente på tur, så når baby treng mat feks så må mamma amme med ein gong, sjølv om eg og snuppa kanskje held på med noko saman. At ho derimot er stor og flink nok til å forstå at ho må vente osv.. Og så snakkar vi mykje om korleis det var når ho var baby, og kor mykje ho har lært sidan då, og kor mykje babyen har å lære..alt ho kan hjelpe babyen med, og kor fint det blir for den å ha ei så snill og flink storesøster osv.

Føler spesielt det et viktig å ikkje rosemale det heile, slik at ho ser for seg berre alt det kjekke. Viktig å vere forberedt på realiteten meiner eg, og at ho forstår kvifor ting må vere sann eller slik :) At baby kjem til å grine, våkne på natta, få mykje oppmerksomheit frå andre, forsinke oss no og då, og at babyen har behov som må fyllast når det trengs, ikkje etterpå :)

Har en gutt på 5 og han veksler mellom å glede seg veeeeeldig, til å synes det er litt urettferdig at lillesøster skal legge seg senere enn han på kvelden (kom desverre i skade for å nevne for han at babyer ikke har de samme legge-rutinene som større barn...... I should have known, haha)... Men stort sett så er han veldig opptatt av babyen, hvor hun skal sove, at hun skal få pupp, at han skal kjøpe bamse til henne, at hun sover mye, bæsjer i bleien og kan skrike.. Føler vi har gitt han et så realistisk bilde som mulig, så får vi bare se det an :) Blir uansett veeeldig spennende!
Fikk et fint tips av en eldre dame i dag, og det var at vi voksne må huske på at den som blir storebror/storesøster er ikke alltid like opptatt av babyen som vi forventer at de skal være. Og det er greit. Om de ikke viser den største interessen med en gang så skal man ikke bekymre seg så veldig, men ta det i barnets tempo.. :)

Storebror på 4 år gleder seg masse. Han øsnket seg en lillesøster når han fikk vite om babyen, og ble lykkelig når han fikk vite at det var en liten jente i mamma sin mage!
Det som blir spennende når hun kommer er å se hvordan han takler å måtte dele. Dele mammaen sin, dele Stian (min samboer de siste 2 årene).

Her er ikke eldste mer enn 1,5 så hun skjønner ikke så mye av noen ting enda... Koser og klapper på babymagen, men der stopper det.

Har ei jente på snart 8, og hun gleder seg masse til lillebror kommer! :) hun har ventet på å få bli storesøster i mange år, så hun går å tripper og venter spent! :) kommer til å bli ei veldig god og snill storesøster <3

Så greit å lese andre sin erfaring og :) Hun er absolutt en interessert storesøster som gleder seg veldig. Men mtp at hun har hvert enebarn i alle år og hatt besteforeldre og alt alene (fikk 3 fettere på noen mnd for 1,5 år siden på min side). Så skjønner jeg at det skal bli rart å dele. Vi har snakket om hvordan det blir med en baby i hus og hun er sikker på at mamma blir sliten så da kunne jo hun trøste lillebror om han våknet om natta ♡ og selv om hu ikke takler at fetterene sover hos bestemoren er hun klar på at lillebror kan få sove der slik at vi kan få litt jente tid hehe så føler at jeg forbereder henne så godt jeg kan, men blir spennende å se hvordan det blir når han kommer.

Storebror på 5 1/2 gleder seg masse, men syntes det tar fryktelig lang tid :)

Storesøster på 15 mnd er VELDIG fasinert av magen og navlen som stikker ut. Hun koser med magen hele tiden. Men hun skjønner nok lite av at det er en baby der inne :)

Jeg har ei på 1år og 8 mnd, og ei på 3 og ett halvt. Hun eldste gleder seg glugg ihjel og minstemann viser litt Intr hun også, men hun forstår nok ikke så altfor mye :p

Har en på 4, han gleder seg, men jeg regner med at det blir en skuffelse i begynnelsen :p Babyer er jo ganske "kjedelige" for så små barn den første tiden. Enten skriker den, eller så sover den ;)

Back
Topp