Dere som har barn fra før..?

Lillan90

Blir kjent med forumet
Vel, som sagt venter vi nummer 2 nå, og jeg har 1000 spørsmål som enda er nybakt mamma til prinsessa på 4,5mnd..

- Når fikk dere den lille til å sove rundt? Noen triks?
Jenta vår legger seg nå mellom 20-21 (mest i 20 tida), og sover fint til 23-tiden, spiser og fortsetter slik hver 3 time. MEN hun sovner etter måltidet. Takk og lov. Er skikkelig trøtt (var det i begynnelsen av forrige svangerskap også), og GLEDER meg til søte lille sover mer enn 4 timer på en god natt.....! :)

- Når begynte dere å gi den lille grøt etc.?
Prinsessa får nå et måltid hver ettermiddag/kveld (sover ikke lenger av dette), da helsesøster sa det kunne være ok å prøve seg litt frem ettersom jeg vil trappe ned på ammingen ved 6mnd, og mange slutter å like melka til mor pga nye hormoner (tenkte hun kunne lære seg litt "spiseteknikk" hvis dette skjer..) :)

- Erfaringer med den lille i egen seng?
Jeg feiga ut og har henne i min seng, da nattmåltidene går "raskere", og hun sovner fort etter måltidene, i tillegg til at det var hardt å stå opp 100 ganger på natta for å gi tutt (sov ikke uten)... :) Men lurer på å begynne å ha henne i egen seng snart...

Erfaringer? Gjerne fra noen med "tette" søsken mtp hormoner i melka osv. :) Så mye rart å huske på ;)

Takk for alle svar! :) :)

Hilsen "nybegynneren".... :)

Har du spurt på terminforumet som passer til alderen til datteren din? :) kanskje lettere å få mer konkrete tips der

Min er 2,5 år og sover enda ikke rundt, så kan ikke hjelpe deg der :p

Ville nok spurt på barselgruppen som passer alderen på babyen din :)

Har spurt min "gamle" termingruppe nå ;)

Lurte bare om noen her var i "min båt" og hadde noen tips :)

Oscar begynte å sove hele natten fra ca 19 til 07 dagen etterpå når han var 4 mnd. Han fikk bare sin egen rutine. Men vi begynte å skille mellom natt og dag. La han i senga på kvelden og vognen på dagen.

Han sov i egen seng på rommet vårt frem ril han var 8 mnd. Da flyttet han inn på eget rom. Hender han kommer i midten i løpet av natten ;-) (1 år og 9 mnd nå).

Han begynte med grøt når han var 3,5 mnd. Begynte å sove bedre når han fikk grøt som kveldsmåltid.

Mitt tips er å prøve å skille mellom natt og dag. Så kanskje det kommer en rutine etterhvert? Så morsomt med to tette. De kommer nok til å få mye glede av hverandre :-)

• Liker
Reactions: Mae
Gutten vår på 5 begynte ikke å sove rundt før han ble storebror rett før han ble 2. Lillefrøkna på 3 sover rundt av og til..... Håper hun blir flinkere hvis vi gir henne en baby :D

Har ei datter fra før på 15 mnd. Hun har sovet i egen seng og fra 19.00 til 06-07.00 siden hun var 5 mnd +- hun sov veldig godt etter at vi flyttet henne i egen seng. Først sto sengen ved siden av meg. Når hun ble 10mnd flyttet vi henne på egent rom :)

Min eldste på 5 sover fortsatt ikke rundt, mens min yngste på 10 måneder har gjort det siden han var 3 uker gammel. Er ganske individuelt, for å si det sånn =)

Min på 8 mnd har aldri sovet rundt, men han har vært mye plaget med kolikk og. Men som se andre sier, skille mellom natt og dag, lage faste rutiner. Dempe belysning når det nærmer seg leggetid, gjerne bade, babymassasje på stellebordet, kos. Vår sov med oss til han var seks mnd, nå sover han i egen seng, men rett ved siden av vår seng. Er fremdeles oppi sengen og fikser smokk osv tjue ganger for natten. Hvis det funker best at mini sover med deg, så gjør dere bare det en stund til. Ikke bry deg om hva andre gjør, gi ditt barn den tryggheten det trenger. Hun er så liten enda, det haster vel ikke? Gjør det som er best for dere og prøv deg frem :-)

Vår fikk forresten grøt fra fire mnd, sakte tilvenning. Han får velling før han legger seg, da er visst ikke grøt en hit. Men med velling sover han bedre. Når du skal "avvende" med mat på natt kan du jo gi vann først , for å sjekke om det tørst eller sult. Men det er vel mest aktuelt for mme-barn ;-)

Nei det haster jo ikke, er bare redd for å gjøre noen brølere, og vil prøve å ha en liten plan(hehe, vet søte lille driter i mine planer:p), for å unngå (prøve i hvert fall) sjalusi etc.. Eller rettere sagt prøve å ta forhåndsregler når det nærmer seg nestemann :)

Min på 3 år sover fremdeles ikke rundt. Vi stresset masse med de greiene der, sove i egen seng, legge seg alene osv, osv. Vi gav opp og sover bedre alle sammen :) Håper bare han slutter å komme inn til oss før han fyller 18 år :P

Hmm, ikke sikker på om jeg husker riktig, men tror eldste sluttet med melk om natten ca da han var 13-14 mnd? Han sov hele natten fra 3-års alder. Yngste ville ha melk om natten til hun var 2 år. Er nå 4, og våkner fremdeles flere ganger hver natt, men trenger ikke hjelp med noe nå da. Vi trives med samsoving, så jeg har aldri prøvd å flytte dem i egen seng før de har ønsket det selv. Hadde seng til yngste skrudd fast i min seng, så da var det helt fint at eldste kom inn til oss i løpet av nettene. Jeg hadde bare et barn på hver side. :) Hvis eldste føler seg avvist, og forvist til egen seng og eget rom, mens babyen ligger hos deg, så er det ikke sikkert det får søskenkjæligheten til å blomstre akkurat.

Jeg har fullammet i 6 mnd før ungene startet med fast føde. Hvis barnet avviser melken fordi den smaker annerledes, så regner jeg med at han ganske raskt vil ha noe annet? Uansett må du jo over på mme hvis du slutter å amme så tidlig. Min gutt kunne ikke brydd seg mindre om eventuelt endret smak på melken, ikke sikkert det der blir noe problem.

Jeg måtte slutte å amme eldste da jeg var gravid med lillesøster, fordi jeg kastet opp så mye at jeg gikk ned i vekt. Hvis du klarer å få i deg næring nok til alle 3, så er det ingen grunn til å slutte med ammingen. Hvis du bekymrer deg for sjalusi, så er det jo tandemamming som forebygger det best.;)

Har ei på godt over 3 år som fortsatt ikke sover rundt. Førstemann sov rundt fra han var ca et år.

Største jenta sov ikke rundt før hun nærmet seg 2 år, og hun ville helst ligge hos meg. mens minste jenta sov rundt de første 3 mnd så begynte hun å våkne litt om nettene. Vi samsov en god stund men fant ut at hun sov best i egen seng etterhvert. De fikk tynn grøt ved 4-5 mnd alder, men jeg ammet til de nærmet seg året. Tror nok du bare må gjøre det som er best for deg og barnet ditt. Alle er forskjellige ! :)

Back
Topp