Dere som har 2 eller flere barn.

Feb10Mai11Apr19

Elsker forumet
Har de samme faddre? Selv har jeg 2 søsken og vi har ikke samme faddre. Hadde en samtale her igår hvor det var en som mente vi burde bruke hvertfall en eller de tre som N har. Hva er deres tanker rundt dette?

Å ha samme virker for meg veldig rart og jeg er vel ikke så intr. i det. Men spytt ut:) hehe

Har ikkje fleire enn et barn eg da men, men eg kommer ikkje til å bruke samme fadderne nei!
Synes ikkje det gjør noke å gjøre det om en for eksempel har liten familie..
Men så lenge en har fleire å velge mellom, ville eg valgt andre faddere ja![:)]

Nei våre ha ikke samme faddrene.
Jeg har 2 brødre og sambo 1 bror.Og siden vi ønsker oss 3 barn tilsammen får våre brødre bære hvert sitt barn til dåpen.[:)]
I tillegg har vi søskenbarn av oss og vennepar til faddrer[:)]

Nix, for han ene fadderen (min ene bror) har flyttet tilbake til Indonesia, så det er upraktisk å ha ham som fadder for Ronja Isolde[8D] Ellers så har vi få å velge mellom siden de som ikke er med i statskirken ikke for lov å være faddere, det utelukker min andre bror og søstera mi også[:'(]

Ingen av mine er døpt. Men venninner har brukt forskjellige faddere. Tror noen har brukt en eller to av de samme, men de fleste jeg kjenner til har brukt forskjellige.

Nei, alle tre har forskjellige faddere [:)]

ORIGINAL: bettand

Nix, for han ene fadderen (min ene bror) har flyttet tilbake til Indonesia, så det er upraktisk å ha ham som fadder for Ronja Isolde[8D] Ellers så har vi få å velge mellom siden de som ikke er med i statskirken ikke for lov å være faddere, det utelukker min andre bror og søstera mi også[:'(]

Jeg har vært fadder for guttungen til en venninne, og jeg er ikke medlem av statskirken. Og har heller aldri vært det.

Me har forskjellige på alle 3[:)][:)][:)]

Søsken og vennepar!!!

Bror og dem har 3 unga, alle har jo ikke samme faddera men 2 stk e faddera på alle tre.. Trur æ, hverfall de to eldste... 

ORIGINAL: Escuro

Jeg har vært fadder for guttungen til en venninne, og jeg er ikke medlem av statskirken. Og har heller aldri vært det.

Det e jo sløvt da.. Hvis ungen e døpt i kirka.. For poenget med en fadder e at dem skal hjelpe med å oppdra ungen i den kristne forsakelse og tro (?) som dem sir så fint :P Og æ e ikke så go på ord, sa til min kjære at lillemann skal få muslingsprøyta i mai [8D]

[:)]Ikke vært pålogget på en liten stund nå men tusen takk for alle svar.

Jeg vil ikke at de skal ha samme faddre som sagt av ulike årsaker, og kunne tenke meg å velge blant annet vår felles bestekompis som en fadder denne gangen. Men ble usikker når h*n mente vi burde velge den samme personen fordi h*n står sterkt økonomisk og ville tatt godt vare på ungene hvis vi falt fra og at blod er tjukkere enn vann osv(vi deler ikke samme blod for å si det sånn). Men hvem har sagt at den personen får omsorgen for våre barn dersom vi faller fra??[8|] Jeg hadde ikke skrevet i mitt testament at h*n skulle få omsorgen.

Vi velger de vi vil uansett men begynte å tenke også hvem spør jeg hvis jeg lurer på noe- jo dere såklart[:D]

Ifølge "reglene" som står skrevet er ikke det lov[:'(]

var dette navnefest? for da har man lov å være vitne. jeg kan ikke velge min bror som fadder for han har meldt seg ut av statskirken. han kan gifte seg i kirken om hans kjæreste tilhører kirken, hvis ikke må han velge andre steder.

ORIGINAL: lindkva

var dette navnefest? for da har man lov å være vitne. jeg kan ikke velge min bror som fadder for han har meldt seg ut av statskirken. han kan gifte seg i kirken om hans kjæreste tilhører kirken, hvis ikke må han velge andre steder.

Nei, det var kirkelig dåp.

ORIGINAL: *februar_og_mai*

[:)]Ikke vært pålogget på en liten stund nå men tusen takk for alle svar.

Jeg vil ikke at de skal ha samme faddre som sagt av ulike årsaker, og kunne tenke meg å velge blant annet vår felles bestekompis som en fadder denne gangen. Men ble usikker når h*n mente vi burde velge den samme personen fordi h*n står sterkt økonomisk og ville tatt godt vare på ungene hvis vi falt fra og at blod er tjukkere enn vann osv(vi deler ikke samme blod for å si det sånn). Men hvem har sagt at den personen får omsorgen for våre barn dersom vi faller fra??[8|] Jeg hadde ikke skrevet i mitt testament at h*n skulle få omsorgen.

Vi velger de vi vil uansett men begynte å tenke også hvem spør jeg hvis jeg lurer på noe- jo dere såklart[:D]

Før i tiden var det slik at faddernes rolle var å overta omsorgen for barnet dersom foreldrene døde. Men slik er det ikke lenger, og det er lenge siden det har vært slik. Nå er faddernes eneste rolle å bidra til å oppdra barnet i kristen tro [8D]
Når det gjelder omsorg for barnet ved foreldres død, må dette enten avgjøres via testamentet, ellers er det den nærmeste familien som påtar seg oppgaven. (Eller evt barnevernet om det ikke finnes nær familie)
Så dere kan trygt velge bestekompisen som fadder.

ORIGINAL: FrkStrikkepinne

Det e jo sløvt da.. Hvis ungen e døpt i kirka.. For poenget med en fadder e at dem skal hjelpe med å oppdra ungen i den kristne forsakelse og tro (?) som dem sir så fint :P Og æ e ikke så go på ord, sa til min kjære at lillemann skal få muslingsprøyta i mai [8D]

Man kan være kristen uten å være medlem av statskirken, og man kan være medlem av statskirken uten å være kristen [8D] Jeg er forøvrig ingen av delene...

mine 2 har også forskjellige faddere[:)] kunne ikke fallt meg inn og brukt de samme.

Back
Topp