Dere som handler mat for lite penger i uken?

Agnete

Forumet er livet
Jeg forstår ikke helt hvordan en familie på 4 klarer å holde seg til 1000/1500 i uka.
Har dere mye frukt og grønt f.eks?
Handler dere bare billigprodukter som kjedene sine egne merker ol?
Her planlegges det middag, smøre niste til 4 av medlemmene, spiser hjemme. Likevel har vi ikke sjans til å handle for så lite.Vi har virkelig prøvd den siste måneden :p
Denne måneden her må vi stramme inn overalt. Veldig dyr regning på bilen :o
Så hva er tipsene for å handle så billig, hva spiser dere og hva unnlater dere å spise?

Vi er 8 stk, to voksne og seks barn (16, 13, 12, 9, 4 og 7 måneder), og har ukesbudsjett på 2000kr.

-Vi bruker mye av kjedenes egne merker. Det er -mye penger å spare der.
-Vi har et heller dårlig utvalg av pålegg på vanlige hverdager, trenger ikke en hel buffet i kjøleskapet (til jul kjøpte vi inn masse, det meste ble kastet nå i januar).
-Har både frukt og grønnsaker tilgjengelig alltid, men velger gjerne det som er på tilbud den aktuelle uken. Til middag er det ofte frosne grønnsaker det går i.
-Handler mye på 50% og fryser ned.
-Planlegger middag ut fra hva vi har i fryser og kjøleskap.
-Spiser alltid restene (enten blir det med i matpakke, eller så bruker vi de til ny middag).
-Baker alt av brød selv.

-Vi bruker mye av kjedenes egne merker. Det er -mye penger å spare der.
-Vi har et heller dårlig utvalg av pålegg på vanlige hverdager, trenger ikke en hel buffet i kjøleskapet (til jul kjøpte vi inn masse, det meste ble kastet nå i januar).
-Har både frukt og grønnsaker tilgjengelig alltid, men velger gjerne det som er på tilbud den aktuelle uken. Til middag er det ofte frosne grønnsaker det går i.
-Handler mye på 50% og fryser ned.
-Planlegger middag ut fra hva vi har i fryser og kjøleskap.
-Spiser alltid restene (enten blir det med i matpakke, eller så bruker vi de til ny middag).
-Baker alt av brød selv.

Bake brød det tror jeg er en god ide, for ett brød koster gjerne 50 kroner. Så har vi en med cøliaki også, der koster ett halvt brød 50 kroner. Kanskje jeg skulle bakt litt denne måneden.
Rester kan vi kanskje bli flinkere på.
Masse gode tips! Tusen takk, jeg har litt problem med å spise mye av egne kjedene sine mat. Men kanskje det skal prøves.

Trenger ikke ha masse forskjellig pålegg, holder med 5 forskjellige feks
Ja vi kjøper mye frukt IG grønt
Bruker rester fra middag til lunsj

Bake brød det tror jeg er en god ide, for ett brød koster gjerne 50 kroner. Så har vi en med cøliaki også, der koster ett halvt brød 50 kroner. Kanskje jeg skulle bakt litt denne måneden.
Rester kan vi kanskje bli flinkere på.
Masse gode tips! Tusen takk, jeg har litt problem med å spise mye av egne kjedene sine mat. Men kanskje det skal prøves.

Blir litt prøv og feil med kjedenes egne merker til å begynne med. Noe av det har vi forkastet, mens andre ting smaker (i våre ganer) like godt som dyrere varianter.

Vi planlegger middager for en hel uke, og planlegger etter hva vi har i skap og fryser.

Vi følger med på tilbud, nå denne uka feks har spar hatt brød til 10 kr. Da har vi kjøpt inn sånn at vi har brød for 2 uker tenker jeg i fryseren. Vi hadde litt fra før også.

Last ned mattilbudsappen og bruk den.

Kjøper mye grønt, ikke like mye frukt.

Har også blitt mye flinkere til å spise restemiddag.

Vi Er 2 voksne og 1 barn. Og bruker som regel 800 i uka på mat. Inkludert alt som kjøpes på matbutikken. Bleier og lignende og. 1000kr i uka om vi planlegger dårlig. Men velger middager ut i fra hva vi har i kjøleskap, fryser, tørrvarer. Også kan jeg fint lage stor middag så vi spiser samme 2 dager på rad.
Men vi har ikke mye utvalg av frukt og grønt eller pålegg. Vi har det enkelt der og hadde ikke spist mer variert av pålegg hvis vi hadde kjøpt inn heller.

Vi kan fint klare oss på 1000 kroner uka. Kjøp first price der du kan. Og som mange andre sier du trenger ikke mange pålegg. Her er vi kresne så vi trenger ikke et stort utvalgt med pålegg, men har gulost(bruker bare i matlaging), brunost, kaviar, makrell i tomat, svartpølse og leverpostei. Handler på Kiwi synes det er billigst nå Det kommer jo mye Ann på hvor mye mann spiser og. Her klarer vi oss fint med en pakke fisk eller en pakke karbonadedeig osv.. Men kan spe ut med bønner/linser eller lignede. Du kan bake glutenfrie rundstykker av cottage cheese, glutenfrie havregryn, gulrot og egg, de er veldig gode

Vi er 5 i familien og klarer oss med 1500 kr i uken. Det er inkl alt man kjøper på dagligvare butikk. Handler på extra og kjøper billig merkene der jeg kan. Ikke brød da, men prøver å kjøpe de på tilbud. Bruker også rabattkupongene man får i Coop appen. Som de over her har skrevet kjøpes det ikke inn så mye pålegg. Kjøper kun det jeg vet blir spist. Og er det tomt for noe, ja så blir det ikke kjøpt nytt før neste handel. Handler hver torsdag.

Vi bruker en del first price, men kun rene produkter. Ellers er vi også flinke til å bruke opp restene, evt ikke lage mer mat enn vi spiser opp. Det er en butikk i nærheten her som selger brød for kr. 12,- så vi kjøper stort sett alltid brød der. Pålegg har vi litt forskjellig for vi blir lei om vi ikke får litt forskjellig. Frosne grønnsaker er mest brukt, epler er det vi oftest har av frukt.

Vi er 5 i familien og klarer oss med 1500 kr i uken. Det er inkl alt man kjøper på dagligvare butikk. Handler på extra og kjøper billig merkene der jeg kan. Ikke brød da, men prøver å kjøpe de på tilbud. Bruker også rabattkupongene man får i Coop appen. Som de over her har skrevet kjøpes det ikke inn så mye pålegg. Kjøper kun det jeg vet blir spist. Og er det tomt for noe, ja så blir det ikke kjøpt nytt før neste handel. Handler hver torsdag.
så hvis dere ikke har brød så sulter dere?

Jeg skulle også ønske vi klarte å handle litt smartere. Jobber med ei som bruker 4000 kr i måneden. De er to voksne og 2 barn. Hun påstår de handler mye sunt, men både hun og han er sykelig overvektige og det ene barnet er også ganske stor. Ikke spiser de godteri og drikker brus heller.... får heller ikke ordentlig svar hvis jeg spør hva hun handler.

Men å bake brød selv er nok veldig lurt. Brød går det mye av her. Også matvarer til 50%. Er ikke så ofte jeg finner noe annet enn lam og det er ikke noe godt.

Jeg skulle også ønske vi klarte å handle litt smartere. Jobber med ei som bruker 4000 kr i måneden. De er to voksne og 2 barn. Hun påstår de handler mye sunt, men både hun og han er sykelig overvektige og det ene barnet er også ganske stor. Ikke spiser de godteri og drikker brus heller.... får heller ikke ordentlig svar hvis jeg spør hva hun handler.

Men å bake brød selv er nok veldig lurt. Brød går det mye av her. Også matvarer til 50%. Er ikke så ofte jeg finner noe annet enn lam og det er ikke noe godt.

4000?! :o
Der er jeg enig med deg at maten skal jo være god så jeg er dårlig selv til å finne tilbud.
Vi er nok lite smarte, men også litt kresene?!
Vi trenger variasjon og derfor har vi f.eks mye pålegg og ser at det kan spares mye på. Vi kan klare å leve litt kjipt en måned, men beundrer de som får til dette måned etter måned :)

4000?! :eek:
Der er jeg enig med deg at maten skal jo være god så jeg er dårlig selv til å finne tilbud.
Vi trenger variasjon og derfor har vi f.eks mye pålegg og ser at det kan spares mye på. Vi kan klare å leve litt kjipt en måned, men beundrer de som får til dette måned etter måned :)
Ja, jeg skjønner ikke hvordan de får det til.

4000?! :eek:
Vi er to voksne og ett stort barn, vi bruker nå 5000 men har klsrt oss på 4000 før og vi spiser godt likevek

Har ikke helt oversikt over hva vi bruker i uka på mat.
Det går brød og pålegg hver dag, samt ulike frokostblandinger. Melk går det mye av. Samt juice. Bær, Yoghurt, egg, bacon frukt o.l
Agurk, tomat osv. Kaffe og te

Middager; varierer.. men det går nok minst 100 kr dagen vil jeg tro. Pluss kanskje litt ekstra på helg.
På lørdag er det brus, lørdagsgodt og potetgull div. I tillegg..

Vi går sjelden ut å spiser.

I tillegg kommer husholdningsartikler i tillegg som vaskemiddel,

Så ja, det får en del penger. Vi er 2 voksne og 2 barn

Kan absolutt klare oss på mindre.
Jeg for min del kan klare meg på lite.. men liker å ha litt utvalg i kjøleskapet, da jeg sliter med dårlig matlyst i perioder- da er det greit å ha litt variasjon

Vi er to voksne og to barn, og matbudsjettet er på 6600 i mnd.. vi planlegger middag en hel uke og prøver å spise det vi har i fryseren. Prøver å spise rester. Vi har ikke mye pålegg da vi spiser lite brød her i heimen. Så budsjettet vårt er på 1600 i uken.. vi burde bli flinkere til å handle kjedenes egne billige merker der det er mulig.

Back
Topp