Dere som hadde store babyer

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hvordan har det gått videre med vekten og størrelsen? Er det noen her som har hatt så store barn at helsesøster har snakket om å begrense matinntaket?

Felix var en stor baby, men han var kraftig bygd og veldig muskuløs. Da jeg sluttet å amme smeltet han bort foran øynene mine, og nå er han slank. Lillesøster er riktignok mye kortere enn han var, men hun er også mye tyngre i forhold til lengden. Hun er overhode ikke muskuløs heller, og har smalere skuldre, og smalere benbygning enn Felix. Masse babyfett med andre ord. Helsesøster mente at vi skulle se det an fram til 1-årskontrollen, men vokser hun enda mer ut av kurven sin burde vi se på hvor mye hun spiser. :S 

Ingen av mine har jo vært store.. men jeg kan ikke helt forstå det hs sier. Babyer må jo få spise seg mette? Så plutselig begynner de å krabbe og gå og vekta stabiliserer seg. Noe annet er om barnet er to år og veier det samme som en femåring, for å sette det på spissen. Men da er jo oftest problemet et familieproblem; at familien generelt har usunt kosthold. 

Jeg ville ikke hørt det dugg på hva hun sier. Jeg har en ganske god følelse av at dere har et sunt kosthold og at du ikke propper henne med sukker. 

Helsesøstre tar jeg med en STOR klype salt! Er det dessuten morsmelken hun legger mest på seg av, er det i hvert fall ikke noe å frykte!!

begrense matinntaket til en frisk 1-åring? *riste på hodet* Teodor var stor da han ble født og har vært litt over gjennomsnittet stor hele sitt liv. Men det er da nå slik han er. Han har aldri spist unormale mengder med mat, alltid vært ekstremt aktivt og har utviklet seg akkurat slik som barn på hans alder skal. Det var en gang hs sa at hun hadde rådført seg med fastlegen vår (som også tok legekontrollene på helsestasjonen) og viste han kurvene til T. Dette fortalte hun til oss på neste kontroll og lo litt av seg selv da hun så hvor aktiv og frisk gutten var. Legen hadde selvsagt ikke reagert på kurvene, han kjenner også T ganske godt. Jeg kom over et bilde av Teodor her en dag, og humret litt, han var en ganske blubbete liten kar da han var 6-9 mnd :)) I det siste har han strekt seg noe voldsomt og til og med gått litt ned i vekt, han har en helt annen form på kroppen enn han hadde for ett år siden. Jeg kan ikke forstå at man tenker på å begrense inntak av mat på så små barn...!

Det som gjør meg så usikker, er at hun er det mest glupske vesenet jeg noen gang har møtt. Det virker som om hun ammer like mye nå som da hun fullammet, men hun har fra første dag med fast føde villet ha helt enorme porsjoner i et fryktelig tempo. Spiser mer enn storebror. Hun har lagt på seg helt enormt fra 6 til 9 mnd, og følger ikke kurven sin i det hele tatt. Felix var jevntvoksende stor, (akkurat som Teodor?), og da hørte jeg aldri noe negativt om vekten hans. Han var faktisk helt ute av det ene vekstskjemaet en stund, men da fikk jeg bare høre at den store og flotte gutten min fulgte sin egen kurve.

Vi har egentlig en veldig fornuftig og avslappet hs, og hun har ikke akkurat bedt meg om å slanke babyen ennå altså. Det var mer forsiktig hinting om at det kunne komme til å bli et problem, men hun trodde det ville ordne seg når Anna blir mer aktiv. Anna er da veldig bedagelig anlagt, og veldig fornøyd med å ta livet med ro, så jeg er ikke sikker på at all den aktiviteten vil komme.

Nå har jeg nesten sluttet å mate henne. Det virker kanskje som om hun slutter å spise litt før når hun spiser selv, og at hun gaper etter mer litt lengre når hun mates. Jeg har ikke tenkt å la babyen min gå sulten, men hvis hun ikke er sulten nok til å spise mer selv, så har hun vel sikkert fått nok mat? 

Hehe, vi møtte faktisk hs på butikken to dager før Anna var på kontroll sist. På ukeshandel, med handlevognen full av grønnsaker og fisk, og med Felix på sin aller beste oppførsel, så følte jeg at jeg virkelig hadde glansbildefamilien. Mulig derfor at jeg bare fikk hint om mengde mat, og ikke fikk høre noe om sunt kosthold. :P

Teodor hadde perioder hvor vekstkurvene hadde "hoppet", og grafen har ikke alltid vært slak egentlig. 
Glupsk var også han, tømte begge brystene hver gang han ble ammet, helt til han sluttet ved 14 måneders alder. 

Mener du har skrevet før og at dere har en veldig ok hs, Sukkertopp. Bra hun er typen som ser ting an! Dette går nok veldig bra. Du har bare fått ei jente med god appetitt- et sunnhetstegn, spør du meg. Men det høres jo kjempelurt ut å la henne spise selv. Imponerende at hun i det hele tatt klarer det så tidlig! Mener Alma var ca. et år da hun klarte å spise med skje selv)

Hun aner ikke hva hun skal gjøre med en skje altså. Felix brukte skje fra han var 10 mnd, men Anna har bedre tid med absolutt alt. :) Hun spiser bare med fingrene, og så må jeg mate henne hvis hun skal ha grøt. Hun vil ikke ha grøt hvis hun ser noen andre spise noe annet, så det blir ikke like mye av det nå som Felix er lei av grøt. :P

I dag var det en bestemor i åpen barnehage som kunne fortelle meg at hun aldri hadde sett noen annen baby spise i et slikt tempo, eller noen andre som så høylydt satte pris på maten. :P Jeg får vel bare prøve å ta det med litt humor, og se hvordan det går. :)

He, he. Fint hun koser seg med maten, da:)
Det gjør Luna også. Med Alma brukte vi laaang tid på å komme opp til en porsjon med grøt. Luna er nå 6 1/2 måned (altså ikke lenge siden vi begynte med smaksprøver) og spiser en full porsjon på ti minutter. Hun skriker høyt om vi ikke er raske nok. Men når hun får den sånn som hun vil, sitter hun og smatter og sier "mmmm". Helt herlig!! :)

Vi har hele tiden hatt en stor jente som har ligget høyt på vektkurven :)

Hun veide nesten 10 kilo på 6 mnd kontrollen, men etter det jevnet det seg litt ut. Hun har alltid vært ganske tung, men helsesøster har aldri virket bekymret.

I hennes tilfelle tror jeg det var morsmelken hun la på seg mest av :) men hun har alltid kost seg veldig med mat, og er helt gal etter frukt. Sier fortsatt ofte "Nam, nam" når hun spiser noe hun liker godt.

Tror ikke du trenger å bekymre deg, og synes det er rart om hs gjør det... Det hjelper nok når hun begynner å bli mer aktiv :)

sebastian var ikke så stor første året, tror jeg det var, men så ble han mer og mer kompakt, eller hva jeg skal si. 

han er fortsatt kompakt, men ikke feit. 

jeg har tenkt på vekten hans, men helsesøster har ikke sagt noe spesielt ang det. 

J ville vært rundt 5 kg ved termin om han hadde kommet da, og han har fulgt kurven sin hele veien. Han er fortsatt stor (veier nesten det samme som storebroren som er halvannet år eldre), men helsesøster har aldri sagt noenting om å begrense maten eller reagert på at han er for stor.
Apetitten varierer veldig, men han er for det meste en normal matglad gutt vil jeg si, som spiser sunt og variert.
Synes det er snodig at hs vil anbefale at barn UNDER ett år om å regulere matinntaket, altså, og ville ikke gått med på det! emoticon La Anna kose seg med maten sin. :)

Back
Topp