Dere som gir fast føde og mme

Han legger heldigvis på seg fint selv om han er småspist, følger sin kurve helt perfekt :)

Det er jo kjempe bra :D han er jo kjempe søt :) sku nesten ønske min ikkje holdt på sånn men men.. følger kurven sin fint og :) desto mer aktivitet han er i om dagene med å åle rundt på gulvet og prøve å reise seg så eter han mer og..
 
Han vil ikke ha så mye mme nå når han får grøt og middag.. Men han drikker en flaske morgen og kveld -180ml
Ellers er det litt etter hvert måltid ca.40-90ml mme
 
Spurte på HS i går forskjell på MME 1 & 2 hun sa at forskjellen var så liten at det ikke var noen grunn til å bytte. Hun sa det var en ørliten smaksforskjell, litt som når morsmelka endre smak ved 6mnds alderen.
 
Spurte på HS i går forskjell på MME 1 & 2 hun sa at forskjellen var så liten at det ikke var noen grunn til å bytte. Hun sa det var en ørliten smaksforskjell, litt som når morsmelka endre smak ved 6mnds alderen.

Det er jo feil. Det er jo blant annet mer omega 3 og jern i 2'ern enn i 1ern.
 
I alle fall her i norge, hvordan det er i danmark vet jeg ikke?

Nei ikke jeg heller. Men blir vel feil å ikke presisere at dette gjelder Danmark. Ikke rart folk blir forvirret.
 
  • Liker
Reactions: BMC
NAN er samme resept i Skandinavia.
Jeg spurte om det med vitaminer og jern osv, da sa hun også det var så lite at det ikke var av betydning.

Jeg spurte spesifikkt siden jeg har så mye NAN1 igjen. Men da sa hun siden hun nå spiser grøt, frukt og grønnsaksmos så får hun i seg det resterende av mineraler, jern og vitaminer. Nå skal det sies at frøkna ikke er så ivrig på mme lengre da.

Jeg sjekket selv 1 og 2 og det er veldig liten forskjell. Mme er ikke lengre hennes hovedenæring.
 
Første måltid mme, ( 210ml vann.) hun får vann til måltider, med unntak siste måltid, da får hun grøt og melk. Ellers på dagen er det ca 1 rent mme måltid utenom frokosten. Noen ganger 2.. Er vi hjemme er det mye enklere å følge opp med grøt/fruktmos/middag, mens når vi er på farta så er det veldig lett å ta med ei flaske i farta..

Rene mme måltid (utenom frokost) er 180 ml vann.

Hun drikker gennerelt lite utenom mme, men blir son nevnt tilbudt vann til måltidene. Da drikker hun litt men ikke mye.
 
NAN 1 VS. NAN 2

Skjermbilde 2014-09-24 kl. 21.34.04.png Skjermbilde 2014-09-24 kl. 21.33.56.png Skjermbilde 2014-09-24 kl. 21.33.29.png Skjermbilde 2014-09-24 kl. 21.33.15.png

Vil si det er betraktelig forskjell på enkelte næringsstoffer? Plukket ut noen til sammenligninger her.
 
NAN er samme resept i Skandinavia.
Jeg spurte om det med vitaminer og jern osv, da sa hun også det var så lite at det ikke var av betydning.

Jeg spurte spesifikkt siden jeg har så mye NAN1 igjen. Men da sa hun siden hun nå spiser grøt, frukt og grønnsaksmos så får hun i seg det resterende av mineraler, jern og vitaminer. Nå skal det sies at frøkna ikke er så ivrig på mme lengre da.

Jeg sjekket selv 1 og 2 og det er veldig liten forskjell. Mme er ikke lengre hennes hovedenæring.

Mme/mm skal jo i utgangspunktet være hovednæring til de er ett år, med mindre det er noe spesielt. Og det er vel en grunn til det.
 
Vel, det er det ikke her! Her er det knapt to flasker og det var ikke vits å bekymre seg.

Apropos forskjellene, mener jeg hun fått dekket differansen med andre matvarer nå når mme ikke er det eneste hun får.

Hadde hun kun fått mme hadde jeg vært mer nøye på at hun kun fikk nr 2 feks.

Uansett er ungen sunn og frisk og mangler ikke noe, da stresser ikke jeg :)
 
Vel, det er det ikke her! Her er det knapt to flasker og det var ikke vits å bekymre seg.

Apropos forskjellene, mener jeg hun fått dekket differansen med andre matvarer nå når mme ikke er det eneste hun får.

Hadde hun kun fått mme hadde jeg vært mer nøye på at hun kun fikk nr 2 feks.

Uansett er ungen sunn og frisk og mangler ikke noe, da stresser ikke jeg :)
Men i følge retningslinjene skal man ikke gi 2 om de kun drikker mme, da skal de ha 1 (ikke spør meg hvorfor :p ). 2 er et tillegg til vanlig kost.
 
Noen av mme typene har jo ikke noen 2er en gang, og de ungene som får det overlever jo faktisk de også;) Jeg overanalyserte alt med storebror, med lillebror gjør jeg det som passer oss, han vokser nok opp han også;) Og igjen har jeg til gode å se hvor det står at mm/mme skal være hovednæring det første året. Lillebror kan sluke en hel flaske mme etter et grøtmåltid, så da lurer er jeg på hvor mye melk han skulle drukket om det var hovednæring. Den metter jo ikke en time en gang.
 
Tror jeg har skrevet det flere ganger i denne tråden, man kan fint fortsette med mme1 selv om barnet er passert 6 mnd ;)
 
Noen av mme typene har jo ikke noen 2er en gang, og de ungene som får det overlever jo faktisk de også;) Jeg overanalyserte alt med storebror, med lillebror gjør jeg det som passer oss, han vokser nok opp han også;) Og igjen har jeg til gode å se hvor det står at mm/mme skal være hovednæring det første året. Lillebror kan sluke en hel flaske mme etter et grøtmåltid, så da lurer er jeg på hvor mye melk han skulle drukket om det var hovednæring. Den metter jo ikke en time en gang.

Sånn er jeg også, gjør det som passer oss selv best og hører selvsagt med vår HS som er ei super dyktig dame om jeg er i tvil (var på åpen HS på tirsdag og ei annen HS).

Vi har bank i bordet hat minimalt med problemer med frøkna til nå. Har kanskje brukt mer tid på det ene og det andre om vi hadde hat det.
 
Min drikker kun 130 ml om morgenen og ca 170-200 ml på kvelden. Nekter å drikke til måltidene, og hvis ho en sjelden gang drikker på dagtid så resulterer det i ekstremt mye gulping :/ ho er heldigvis ivrig på vannflaska. Men er veldig redd ho skal mangle noe, siden ho får så lite mme. Spiser 2 porsjoner med grøt, frukt, brød og middac i tillegg da, og virker fornøyd.

Hva tror dere?? :)
 
Mme/mm skal jo i utgangspunktet være hovednæring til de er ett år, med mindre det er noe spesielt. Og det er vel en grunn til det.
Trodde det bare var morsmelk jeg. Når man allerede får erstatning har det vel ikke så mye å si om man får annen mat isteden. Er jo mye av de samme næringsstoffene i babygrøt.
 
Trodde det bare var morsmelk jeg. Når man allerede får erstatning har det vel ikke så mye å si om man får annen mat isteden. Er jo mye av de samme næringsstoffene i babygrøt.
Jeg fikk beskjed på 4 mnd kontrollen at jeg kunne begynne å gi grøt.. Da hadde jeg allerede gitt grøt i 2 uker de har bare godt av å venne seg til annen mat
 
Noen av mme typene har jo ikke noen 2er en gang, og de ungene som får det overlever jo faktisk de også;) Jeg overanalyserte alt med storebror, med lillebror gjør jeg det som passer oss, han vokser nok opp han også;) Og igjen har jeg til gode å se hvor det står at mm/mme skal være hovednæring det første året. Lillebror kan sluke en hel flaske mme etter et grøtmåltid, så da lurer er jeg på hvor mye melk han skulle drukket om det var hovednæring. Den metter jo ikke en time en gang.

Ok... så de som går over til nr 2 overanalyserer? :p Det står i Helsedirektoratets hefte "Mat for Spedbarn" at mme/mm skal være hovedernæring frem til 1 år. Kan godt finne det frem.
 
Back
Topp