Dere som fullammer

Her på helsestasjonen anbefaler de smaksprøver fra 4 mnd, rett og slett for å venne babyene til nye smaker tidlig. Det er ikke snakk om måltid på noe som helst måte, men små smakebiter. Gjorde dette med storesøster, og hun spiser det meste;-)

Det er da ikke nødvendig for ammende, da melka skifter smak etter hva man spiser selv. Og det er da tidlig nok å begynne å introdusere smaker ved 6 mnd? Utrolig rar anbefaling! Men folk må jo få gjøre som de vil...

Jepp, min helsestasjonen er helt enig i at det er tidsnok ved seks mnd, så jeg fullammer i drøyt en måned til, i samråd med helsesøster og nasjonale og internasjonale retningslinjer. To dager etter st hans er hun et halvt år.

Det er da ikke nødvendig for ammende, da melka skifter smak etter hva man spiser selv. Og det er da tidlig nok å begynne å introdusere smaker ved 6 mnd? Utrolig rar anbefaling! Men folk må jo få gjøre som de vil...
En veldig rar anbefaling er det da virkelig ikke, vet om flere andre helsestasjoner som sier noen lunde det samme. Det var muligens noen andre grunner enn bare smakens skyld, men ammehjernen min husker ikke alt, selv om det var likt for storesøster for to år siden og helsesøster nevnte det på barseltreff forrige mandag;-) Det jeg vet er at det er ulike meninger ute å går, selv blant leger og forskere, og at noen mener at de nasjonale retningslinjene burde vært endret. Jeg for min del syns det er greit å innføre smaker og konsistenser ved 4 mnd, ved 6 mnd kommer jeg til å innføre fulle måltid:-) Hun spiser så ofte, også om natta, at det skal bli godt å få litt mer rutiner på det når den tid kommer.

En veldig rar anbefaling er det da virkelig ikke, vet om flere andre helsestasjoner som sier noen lunde det samme. Det var muligens noen andre grunner enn bare smakens skyld, men ammehjernen min husker ikke alt, selv om det var likt for storesøster for to år siden og helsesøster nevnte det på barseltreff forrige mandag;-) Det jeg vet er at det er ulike meninger ute å går, selv blant leger og forskere, og at noen mener at de nasjonale retningslinjene burde vært endret. Jeg for min del syns det er greit å innføre smaker og konsistenser ved 4 mnd, ved 6 mnd kommer jeg til å innføre fulle måltid:-) Hun spiser så ofte, også om natta, at det skal bli godt å få litt mer rutiner på det når den tid kommer.

Helt enig! Ingenting merkelig ved å si at en kan introdusere mat/grøt fra 4 mnd! Introdusere er ordet.., slutter ikke å amme fordet. 4 mnd, 6 mnd, kun 2 mnd forskjell, noen er veldig klar når de får smaken på det, noen ikke, så er det jo bare å gå derfra! ☺️

Helt enig! Ingenting merkelig ved å si at en kan introdusere mat/grøt fra 4 mnd! Introdusere er ordet.., slutter ikke å amme fordet. 4 mnd, 6 mnd, kun 2 mnd forskjell, noen er veldig klar når de får smaken på det, noen ikke, så er det jo bare å gå derfra! ☺️
Ikke rart å si man KAN, men helt feil å si man BØR

Å anbefale det for å venne dem til smaker er noe annet enn at man kan om det et rett før den spesifikke familien. Å generelt anbefale det er mot gjeldende retningslinjer. Og med en begrunnelse uten faglig bakgrunn

Last edited:
Ja. En ting er å si at man kan, en annen ting er å si man bør! Det er noe helt annet enn de nasjonale anbefalingene, og alle helsestasjoner SKAL følge de! Noe helt annet å si at hvis det føles riktig kan man innføre smaksprøver fra 4 mnd...

Det stod vel ingen plass at de hadde sagt BØR..
De anbefalte, samme som retningslinjer anbefaler å fullamme i 6 mbd. Så er det vel bare å velge selv da.

Når det står at de anbefaler det, så betyr det at de mener at man bør. Hva annet mener du det betyr? Og hvordan strider det ikke mot nettopp att anbefalingen er at man fullammet?

Altså, jeg skrev bare det helsestasjonen her har sagt til oss. De sier også hva de nasjonale anbefalingene er, det er ikke som om de lurer oss. Det er på bakgrunn av nyere forskning (de nasjonale retningslinjene er fra 2001), og det har også, i følge dem, vært snakk om nye retningslinjer en god stund nå, men de blir vist ikke enige eller noe sånt.

Hver får gjøre som de vil selv, jeg gjør det på denne måten, det føles rett for meg :-)

Prøver ikke å kritisere deg altså. Beklager hvis du føler det. Man må gjøre ting på sin måte, det er det viktigste :)

Prøver ikke å kritisere deg altså. Beklager hvis du føler det. Man må gjøre ting på sin måte, det er det viktigste :)
Det er helsestasjonen jeg kritiserer, ikke henne. Å gjøre det som er rett for seg er greit. At en helsestasjon har en slik anbefaling er derimot ikke greit

Det er helsestasjonen jeg kritiserer, ikke henne. Å gjøre det som er rett for seg er greit. At en helsestasjon har en slik anbefaling er derimot ikke greit

Netopp! :)

Syns ikke det er det samme nei med anbefale og bør. De får svare for seg selv de helsestasjonene som praktiserer slik. Klart de ikke skal gå i mot retningslinjer nei, selvom flere nevner at ved 4 mnd kan man introdusere, det nevner de fleste jeg har hørt om. Jada vi snakket om BØR og SKAL, sier bare hva jeg har hørt. En hver velger selv uansett

Forskning er viktig.

Å lese den rett er også viktig.

Og ikke minst huske at en undersøkelse viser noe. En annen noe annet
Og retningslinjene er laget på bakgrunn av summen av disse.

har hørt med flere helsesøstre nå som sier at de norske rettningslinjene kommer snart til å endres, rett og slett pågrunn av denne forskningen her! og det med cøliaki er det vel få helsesøstre som kan si noe om siden det er veldig reelt, selvfølgelig så har jo de som har økt gluten i grøtene noe av skylden også, men de fleste sier at så tidlig som mulig introdusering til mat som kan føre til allergier er med på å gjøre at det blir mindre sjanse for allergi! om du ikke vil følge disse rådene er det helt greit for meg!! men ikke kritiser helsesøstre som kommer med råd basert på forskning som de har brukt over 10 til 20 år på!

Og ikke kom med kritikk av helsesøstre som fortsatt holder seg til de nettopp oppdaterte retningslinjene som tok hensyn også til siste ti og tjue års forskning. ;-)

Meget mulig de endres ytterligere, det gjør de helt sikkert ettehvert

Det finnes forskning som sier det stikk motsatte også ;-) spedbarn har en åpen tarm som lett skal ta imot immunstoffer (proteiner) og disse lukkes mer mot 6 mnd. I tillegg finnes det visse fysiske begrensninger for et barn under 6 mnd, som å kunne sitte mer eller mindre uten støtte og å kunne ta maten og putte den i munnen. Endres retningslinjene kommer jeg fortsatt til å vente til 6 mnd på grunn av dette :-) dessuten sa vel strengt tatt den første forskningsartikkelen der at små mengder og forsiktig introdusering av gluten var vikttigere enn å begynne tidlig. Forskning er viktig men forskning sier også mye forskjellig. Kommer helt ann på hva man vil forske på, og det er ikke vanskelig for en forsker å få forsøk til å peke i den retningen han/hun vil :)

forskjell på nyere forskning og gammel forskning! her har værtall jeg fått beskjed fra leger på haukeland at rettningslinjene var under endring og at det var viktig å begynne ved 4 mnd alder med grøt!

Her ammes det og gir grøt til kvelds eller til frokost og litt frukt innimellom. Ikke noe fast matplan enda. Jeg skal jobbe om 5 uker i 2 uker så må vel starte så smått med det kanskje.

Back
Topp