Dere som er sykemeldte…

Ønskebarnet2023

Andre møte med forumet
Hva sier dere til kollegaer og/eller arbeidsgiver?

Jeg har vært sykemeldt en uke nå, men går inn i andre uken. Tenker jeg snart sier noe til arbeidsgiver (er 8+0 på mandag og har vært på TUL så føler meg tryggere), men hva sier man til kolleger?
Folk spør jo gjerne når man er borte såpass lenge :p

Håper virkelig kvalmen/oppkasten roer seg snart her og formen stiger så jeg i alle fall kan jobbe deltid. Kjenner jeg blir nedfor av å bare være hjemme med lite input hele dagen :confused:

Sniker:
Verken arbeidsgiver eller kolleger har noe med hvorfor man er sykemeldt uansett, så du må ikke si noe med mindre du vil. MEN, arbeidsgiver kan slippe unna arbeidsgiverandelen på sykepenger under svangerskap, så kan jo være greit å nevne (søkes om i etterkant altså, må ikke si noe med en gang).

Det er jo bare å si at du er dårlig men kommer tilbake så snart formen er bedre til kollegaer. Du er ikke pliktig til å gi utdypende informasjon selv om folk er nysgjerrige.
Fortell når du selv føler deg klar ❤️

Sniker:
Verken arbeidsgiver eller kolleger har noe med hvorfor man er sykemeldt uansett, så du må ikke si noe med mindre du vil. MEN, arbeidsgiver kan slippe unna arbeidsgiverandelen på sykepenger under svangerskap, så kan jo være greit å nevne (søkes om i etterkant altså, må ikke si noe med en gang).

Det er jo bare å si at du er dårlig men kommer tilbake så snart formen er bedre til kollegaer. Du er ikke pliktig til å gi utdypende informasjon selv om folk er nysgjerrige.
Fortell når du selv føler deg klar ❤️
Nei, det er helt sant. Men syns det er vanskelig når de spør. Har et veldig godt forhold til mange av mine kollegaer. Men ønsker ikke å dele med dem før etter uke 12.

Hater å gå sykemeldt på så mange plan :( Men merker jo at slik det er nå må jeg bare lytte til kroppen ❤️

Nei, det er helt sant. Men syns det er vanskelig når de spør. Har et veldig godt forhold til mange av mine kollegaer. Men ønsker ikke å dele med dem før etter uke 12.

Hater å gå sykemeldt på så mange plan :( Men merker jo at slik det er nå må jeg bare lytte til kroppen ❤️

Ser den! Men det er jo ikke alt de har noe med likevel ❤️

Lytt til kroppen, du. I svangerskap 2, 3 og nå 4 har jeg blitt sykemeldt fra hhv uke 10, 8 og 13. Og vært ute av arbeid ut svangerskapet. Nå er jeg på svangerskapspenger istedenfor da.

Jeg synes det er kjempe vanskelig, har lyst til å holde det skjult for de fleste kollegaer så lenge som det er mulig :smiley-ashamed008 Samtidig vil en jo ikke lyge og det blir veldig vanskelig å si at det har de ikke noe med:smiley-ashamed004
Opp gjennom så har flere laget et voldsomt press med kommentarer som «du skal vel ha barn snart» «ja dere må jo få barn nå før det er for sent» «hvorfor har ikke du barn» og denne typen ting. Mens vi til samme tid har prøvd, uten å lykkes å bli gravid. Så kjenner at de personene er også de siste jeg ville fortalt det til om vi skulle være så uheldig å miste feks… :rolleyes:

Jeg synes det er kjempe vanskelig, har lyst til å holde det skjult for de fleste kollegaer så lenge som det er mulig :smiley-ashamed008 Samtidig vil en jo ikke lyge og det blir veldig vanskelig å si at det har de ikke noe med:smiley-ashamed004
Opp gjennom så har flere laget et voldsomt press med kommentarer som «du skal vel ha barn snart» «ja dere må jo få barn nå før det er for sent» «hvorfor har ikke du barn» og denne typen ting. Mens vi til samme tid har prøvd, uten å lykkes å bli gravid. Så kjenner at de personene er også de siste jeg ville fortalt det til om vi skulle være så uheldig å miste feks… :rolleyes:
Åååå forstår så utrolig godt hva du mener. Å da skal du i alle fall ikke fortelle enda. Veldig viltig å ikke fortelle noe til de du ikke vil fortelle at du har mistet.
Du kan jo evt ta en halvløgn og si at du har litt magetrøbbel som de ikke helt finner ut av, eller at du sliter med ryggen (er jo nesten sant om du har vondt i bekkenet)?

Jeg hadde et familiemedlem som stadig spurte når vi skulle få barn. Da hadde jeg akkurat mistet i MA, var heldigvis gravid igjen men vedkommende fikk beskjed om å være forsiktig med å spørre om babyplaner nettopp fordi en aldri vet hva et par kan streve med!

Jeg bestemte meg for å være åpen! Ble sykmeldt 6+4 og sa til sjefen at han kunne fortelle kolleger hvorfor. Jeg har hatt dialog med sjefen helt fra start siden jeg hadde hyperemesis sist og visste at det kunne skje igjen. Da ble det enklere for han å planlegge og ta inn noen ekstra ressurser i god tid. Har mistet en del før så jeg forklarte også at det er jo ingen garanti. Det var veldig fint å få lykkeønskninger på melding fra gode kolleger når man ligger dårlig og jeg vet at dersom vi mister vil de ikke grave så mye i det, men heller forstå og være ydmyk i en vanskelig situasjon. Samtidig har jeg full forståelse for at du velger å ikke fortelle!

Åååå forstår så utrolig godt hva du mener. Å da skal du i alle fall ikke fortelle enda. Veldig viltig å ikke fortelle noe til de du ikke vil fortelle at du har mistet.
Du kan jo evt ta en halvløgn og si at du har litt magetrøbbel som de ikke helt finner ut av, eller at du sliter med ryggen (er jo nesten sant om du har vondt i bekkenet)?
Helt enig :) jeg jobber skift da, så nattperiodene må nok byttes og da må en av de andre kollegaene mine ta disse, kan kanskje skylde litt på søvnproblemer (det er jo sant, men problemet der er at jeg er våken hele natten :laughing001)

Jeg hadde et familiemedlem som stadig spurte når vi skulle få barn. Da hadde jeg akkurat mistet i MA, var heldigvis gravid igjen men vedkommende fikk beskjed om å være forsiktig med å spørre om babyplaner nettopp fordi en aldri vet hva et par kan streve med!
Det er utrolig viktig og jeg har blitt veldig obs på dette ovenfor andre :love017 men ofte lettere å beskytte andre enn seg selv:hilarious:

Jeg ble sykemeldt fra fulltidsstudie/ praksis sist uke. Jeg har vært åpen med skole og praksissted. Pluss at jeg har vært åpen med arbeidsgiver. Nå jobber jeg som sykepleier så det er lurt å få tidlig tilrettelegging og det er en del ting man skal holde seg unna av medisiner ect. Derfor var det tryggere å bare være ærlig for å beskytte meg selv og barnet. Men det er jo alltids en frykt for at det ikke skal gå bra og at folk skal få vite det..

Du kan si at det er personlig og at du ikke ønsker å gå inn på det? Opplever at De fleste har forståelse når man sier dette :smiley-angelic002

Back
Topp