Dere som er sykemeldt, se hit

Klaramor

Elsker forumet
Hva har arbeidsgiver gjort for tilrettelegging ? Fikk er brev fra NAV om at bedriften og jeg skal lage en plan for tilrettelegging. Men min arbeidsgiver sier at det ikke gjelder meg siden jeg ikke er 100% sykemeldt, jeg er 50% så da trengte visst vi ikke ha den samtalen og heller ikke nødvendig å sende noe til NAV! Noen som har peil på hva som er riktig her? Hva skjer hvis arbeidsgiver ikke kontakter NAV slik som det står i brevet? Får jeg ikke foreldrepenger da? Hmmm....

Slik eg har forstått det så gjelder dei samme reglene uansett sjukemeldingsgrad. Eg slipp heldigvis unna sia eg går til behandling på DPS og jobben dermed ikkje får gjort så mykje med situasjonen min. Men sjefen din burde ha sjekka dette opp nøyere! Han/ho er pliktig til å tilrettelegge om NAV krever dette.

jeg har hatt møte med arbeidsgiver om dette. og da skrev vi hva jeg kunne gjøre, hva jeg ikke kunne gjøre og hva de kunne tilrettelegge for meg . var da sykemeldt 40%. nå er jeg på tross av det sykemledt 100% så lurer på hva neste møte er om..

Jeg er 100% sykmeldt, og har vært det siden i august. Syns arb.giver er alt for dårlig til å holde kontakten, og jeg har ikke vært på møte med ham sånn som jeg burde vært.
Er vanskelig å tilrettelegge for meg på jobb da. Uansett er jeg nødt til å stå i flere timer for så ut å kjøre og mange ganger ut og inn av bil.

Er 100% sykemeldt ut denne uka. Har sagt ifra jevnlig til arb giver om grunn til at jeg er borte, og det møter jeg forståelse for. NAV har ikke kontaktet meg, og hadde bare blitt 'flaut' hvis de liksom skulle fortalt meg hvordan alt skulle tilrettelegges.

Er usikker på hva jeg gjør nå. Føler meg nå frisk nok til å begynne å jobbe igjen, men er allerede i uke 19 og tvilling gravide blir typisk sykemeldt fra uke 22 eller uke 23.... Blir liksom litt rart å stille opp på jobb 2-3 uker og så sykemeldes føler jeg.....

Er 100% sykemeldt ut denne uka. Har sagt ifra jevnlig til arb giver om grunn til at jeg er borte, og det møter jeg forståelse for. NAV har ikke kontaktet meg, og hadde bare blitt 'flaut' hvis de liksom skulle fortalt meg hvordan alt skulle tilrettelegges.

Er usikker på hva jeg gjør nå. Føler meg nå frisk nok til å begynne å jobbe igjen, men er allerede i uke 19 og tvilling gravide blir typisk sykemeldt fra uke 22 eller uke 23.... Blir liksom litt rart å stille opp på jobb 2-3 uker og så sykemeldes føler jeg.....
det blir vel ikke så rart? Du kan jo jobbe nesten en måned. Om du er i form og slik så blir jo det bare en hyggelig avrunding før du går ut i sykm/perm.
:)

Last edited:
det blir vel ikke så rart? Du kan jo jobbe nesten en måned. Om du er i form og slik så blir jo det bare en hyggelig avrunding før du går ut i sykm/perm.
:)
hmm, takk for tilbakemelding.
Jeg har mye dårlig samvittighet fordi jeg har vært lenge borte fra jobb nå (har max vært borte 3-4 dager tidligere ved et par spontanaborter, aldri i mitt liv vært sykemeldt som nå). Så jeg kvier meg nok litt til å møte kollegaer igjen, og redd at de skal 'dømme' meg. Så tenker jeg litt at hva kan jeg egentlig bidra med over så kort tid ?? Vi jobber på lange prosjekter. Men jeg kan jo det, er nok bare jeg som er litt bekymret.

Jeg har mye dårlig samvittighet fordi jeg har vært lenge borte fra jobb nå (har max vært borte 3-4 dager tidligere ved et par spontanaborter, aldri i mitt liv vært sykemeldt som nå). Så jeg kvier meg nok litt til å møte kollegaer igjen, og redd at de skal 'dømme' meg. Så tenker jeg litt at hva kan jeg egentlig bidra med over så kort tid ?? Vi jobber på lange prosjekter. Men jeg kan jo det, er nok bare jeg som er litt bekymret.
Vet ikke hvilket miljø du jobber i, men håper jo de blir glad for å se deg og at de finner noe du kan bidra med selv om det blir ganske kort tid.

Skjønner godt det med dårlig samvittighet..Jeg er 50% sm nå, og kommer sent og går tidlig og føler jo at kollegene lurer på hva jeg driver med.

Du kan jo forklare at sm fra uke 22-23 er "standard prosedyre" ved tvillinger og at det er ikke noe du får gjort noe med, om de lurer.

Slite sjøl med dårlig samvittighet (70% sjukmeldt) men har til no vore veldig heldig med både sjef og kollegaer :) håpe du er det og, for då vil dei nok ta godt imot deg :)

Hva har arbeidsgiver gjort for tilrettelegging ? Fikk er brev fra NAV om at bedriften og jeg skal lage en plan for tilrettelegging. Men min arbeidsgiver sier at det ikke gjelder meg siden jeg ikke er 100% sykemeldt, jeg er 50% så da trengte visst vi ikke ha den samtalen og heller ikke nødvendig å sende noe til NAV! Noen som har peil på hva som er riktig her? Hva skjer hvis arbeidsgiver ikke kontakter NAV slik som det står i brevet? Får jeg ikke foreldrepenger da? Hmmm....
Foreldrepenger får du nok helt sikkert uansett. Men arbeidsgiver kan vel få en bot hvis de ikke følger reglene om tilrettelegging og møter osv.

I mine to tidligere sv.skap hadde vi ikke oppfølging i sv.skapet og det gikk fint ift NAV.

Så tenker jeg litt at hva kan jeg egentlig bidra med over så kort tid ??

Det tenkte jeg også! I tillegg til "og med alle de begrensningene jeg har nå med at jeg ikke kan gjøre ditt, ikke kan gjøre datt og må tilrettelegges for i stor grad" og tenkte at jeg kom til å være en byrde for både arbeidsgiver og kollegaer i tillegg til å gå rundt med følelsen av å være en.. Så ble jeg friskmeldt og tenkte "jaja, jeg syns i alle fall jeg skal prøve" og tenkte at jeg sikkert fort ville merke på arbeidsgiver hva han følte rundt dette. Og jommen var han råpositiv til å tilrettelegge for gravide og synes det var viktig at "vi" ikke skulle ekskluderes fra arbeidslivet "kun" pga det når det var tiltak som kunne gjøre alle parter fornøyde. Og han tilrettela i aller høyeste grad og tok hensyn til alt jeg sa. Og jeg må bare si: jeg var sikker på at han kom til å bli sur når jeg kom tilbake og var friskmeldt og kun så bryderiet rundt dette. Så jeg var helt sjokkert når vi var ferdige med møtet.

Så mitt tips er å i alle fall gi det en sjanse, man vet aldri og tiden hjemme blir lang nok :)

Nye regler nylig. Man må ikke ta det møtet. Men bør. Poenget er å hjelpe sykemeldte tilbake, ikke være vrien. I dette tilfellet ønsker du et møte virker det som.

Hva har arbeidsgiver gjort for tilrettelegging ? Fikk er brev fra NAV om at bedriften og jeg skal lage en plar tilrettelegging. Men min arbeidsgiver sier at det ikke gjelder meg siden jeg ikke er 100% sykemeldt, jeg er 50% så da trengte visst vi ikke ha den samtalen og heller ikke nødvendig å sende noe til NAV! Noen som har peil på hva som er riktig her? Hva skjer hvis arbeidsgiver ikke kontakter NAV slik som det står i brevet? Får jeg ikke foreldrepenger da? Hmmm....

Det er nylig kommet nye regler mht sykemeldte. Se på nav. Jeg er selv 40%sykem men da jeg er kvalm er det lite arb giver kan gjøe, så sa skrev legen på sykem han sendte inn til nav at tilrettelegging ikke er mulig.

Det blir godtatt.
Bot er tatt vekk ved endring av reglene.

Jeg har vært sykemeldt siden uke 17, men har ikke hørt noe fra NAV i alle fall. Håper jeg slipper et sånt møte, altså. Er uansett ikke så mye som kan gjøres for å tilrettelegge.

Back
Topp