Dere som er Rhesus negativ

Heipadei

Glad i forumet
Himmelbarn
Februarlykke 2015
Føler dere at dere er trygge i svangerskapsomsorgen rundt det ?

Er du gravid nå ? Barn fra før ? Påvist antistoffer ?

Tanker ?

Føler meg ganske trygg omkring det, særlig med rutinen som er for RhD-typing av foster.

Jeg er gravid, og har ikke fått påvist antistoffer. I tillegg så er visst babyen RhD-negativ, så trenger ikke tenke noe mer på det denne gangen. For jeg har jo tenkt litt på det frem til jeg fikk svar på blodprøven tatt i uke 24. Ikke at jeg har bekymret meg så mye for akkurat det, men bare tenkt over at det er en faktor.

Er rhd-negativ og gravid i 38.uke med baby som er rhd-positiv. Var en periode hvor jeg var rimelig stressa av dette, men det har heldigvis gått litt over. Fikk en sprøyte i uke 30 og skal få en ny etter fødsel.
Dette er første vår, og har fått brev med masse info fra fastlegen da jeg ba om det, så føler meg greit ivaretatt [emoji4] Får se hvordan det blir hvis vi skal ha flere barn, om jeg klarer å forholde meg rolig gjennom graviditeten da.

Foreløbig rolig. Gikk fint i forrige svangerskap uten noe tull så regner med at det går fint nå også. Får vi håpe ;)

Var gravid for to år siden, Rhesus negativ, men baby er også det da :) Følte meg godt fulgt opp :)

Jeg er gravid, rh-, antistoffer fra forrige svangerskap, 5-6 uker på vei nå, og føler det er altfor lenge til jeg får vite blodtypen til fosteret. Det stresser meg. Håper legen i alle fall sjekker antistoffnivået i blodet mitt på kontrollen i neste uke.

Er rh-, med rh+ baby. Ikke påvist antistoffer på blodprøvene i uke 24. Fikk profylakse i uke 28, og får selvsagt ny profylakse etter fødsel, samt at det skal tas navlestrengsprøve etter fødsel. Stresser over hodet ikke noe med at vi har forskjellig rh.

Jeg har gått igjennom to svangerskap etter at jeg fikk vite at jeg var rhesus negativ. Ble godt tatt vare på, og har ikke bekymret meg i det hele tatt :)

Jeg er rhesus negativ og har født to rhesus positive barn. Har ikke vært stresset rundt dette. Det er jo tett oppfølging med sjekk av antistoffer flere ganger. Første svangerskap fikk jeg kun sprøyte etter fødselen, nå siste svangerskap fikk jeg i uke 38 og etter fødselen. :)

Tenker ikke på det :p stoler på at helsevesenet følger det opp slik dem skal. Så langt gjør dem iallefall det med ekstra blodprøver og vaksine senere.

Jeg er rh- og etter blodprøven i uke 24 fant vi ut at babyen er rh+. Neste uke skal jeg ta profylaksen, som også skal settes etter fødsel. Jeg er fornøyd med oppfølgingen :) Første svangerskap.

Hvordan finner de ut hvilken blodtype babyen i magen har? Jeg er også Rhesus minus, uten antistoffer. Forrige svangerskap fikk jeg sprøyte noen timer etter fødsel.

Hvordan finner de ut hvilken blodtype babyen i magen har? Jeg er også Rhesus minus, uten antistoffer. Forrige svangerskap fikk jeg sprøyte noen timer etter fødsel.

De tar blodprøve i uke 24,og finner ut av det pga fosterets dna i mors blod (om jeg har forstått det riktig). :) Er baby positiv får en samme sprøyte som du fikk etter fødsel i uke 28, i tillegg til etter fødsel.

Jeg har nettopp vært gravid med fjerde barn og var på et tidspunkt veldig engstelig for det da fastlegen min glemte å sjekke blodprøvesvaret som sa at det var funnet antistoffer og at jeg måtte ta ny prøve. Det gikk heldigvis bra her.

Er minus og ungen pluss. Ikke dannet antistoffer, fått sprøyte i uke 28. Og får en etter fødselen.

Det som er godt at dette oppdages i mors mage og ikke etterpå.

Da får må den behandlingen man trenger og barnet har det bra.

Jeg er rhesus negativ og min andre graviditet. Førstemann var negativ han også, og jeg må si jeg ikke tenkte så mye over det da for var aldri prat om det på kontroller osv.

Nå tar jeg blodprøver 1 gang i mnd og føler meg veldig godt fulgt opp. Men jeg går ikke å tenker på det og er ikke engstelig.

Back
Topp