Dere som er imot

Frk.Chicka

Forumet er livet
hull i ørene på små!!!

Når synes dere det er greit da?
Altså, skjønner mange kommer til å svare "når de spør selv" men hva om din 3åring eller 2åring spør selv da?
Som ett eksempel!!!! Dattra til ei venninne av meg som SNART er 2 1/2 år spør nå....

Hvilken konkrete alder er greit for DEG å ta hull i ørene...?

Storesøster her fikk når hun skulle begynne på skolen btw....

fikk lov da jeg var 10, og synes det var greit. Måtte selv rense og styre med det, det var betingelsen.. syns det er greit jeg [:)]

ORIGINAL: Labambie

Ja, tenker skolestart. Når de selv forstår at det gjør vondt og at de må renses. Barn kan jo mase om så mangt, men akkurat slike ting er det ikke nødvendig å gi etter på.

Men en 5 åring, og for den sags skyld 4 åring skjønner også dette..

Her var det sambo som satte foten ned og ville vente..
Men når hun skulle begynne på skolen overtalte jeg han til å si ja...

Altså, jeg synes godt det kunne vært før, men blir ikke enig med meg selv når jeg synes det er greit jeg....[8|]

Storesøster er jo stedattra mi, så blandet meg ikke noe særlig oppi det før skolestart da alle andre hadde fått jeg da...

Hvis jeg får ei jente skal hun hvertfall være i skolealder før hun får. Her og nå tenker jeg at ho skal være minst 10år,men det er jo aldri gått å si om man hadde gitt seg om de begynner å mase. Men aldri før skolealder !

Skolealder for min del...

Min 2,5 åring spør om å få mye rart og vil helst kjøpe alt hun ser som er rosa [:D],
men det er min jobb som forelder å begrense, lære henne at man ikke kan få alt man peker på.

Jeg synes det er litt respektløst overfor et lite barn å bestemme over kroppen deres pga forfengelighet.
Ja, jeg vet at hull i ørene ikke etterlater seg store arr, men jeg kan jo ikke vite om min datter vil synes det er stygt og ikke vil ha det.

Jeg tenker at det er noe jeg tar stilling til når press og forventninger fra omgivelsene kommer. Og det kommer ikke som småttisbarn, da er det natura som gjelder. Har ikke veldig sans for å stæsje opp små babyer og barn etter egen smak, om det så er øredobber, barbiestil, heavy metalklær eller rastafarilook. Det samme gjelder religion og verdimessig syn. Jeg vil stille meg undrende til den skapningen som faktisk har kommet til livet, og ikke prakke på ditt og datt. Men hver sin mening, hver sin smak[:)]

Når hun er stor nok til å skjønne hva det innebærer. [:)]Og jeg kommer til å ta henne med til en som vet hva han/hun gjør.. Altså kommer jeg ikke til å tillate at hun får "skutt" hull

jeg er i mot hull i ørene på bebiser fordi di ikke har tatt valget om å få hull i øra selv..hehe
Men syns det er litt vanskelig å si en konkret alder for når jeg syns det er greit, det er jo forskjellig fra barn til barn også det..
Fordelen med å vente til di er litt eldre, er fordi ørene utvikler seg ganske mye fra di er bitte små til litt eldre(sjokk..hehe), og kan dermed risikere at hullene kommer på feil sted i forhold til hverandre.(er frisør, så har tatt en del hull i øra på folk, men har alltid nektet å ta på bebiser fordi jeg syns det er for tidlig)
Andre motargumenter for hull i øra på bittesmå er fordi det går tross alt mange nerver osv gjennom ørene, som kan ha innvirkinig på syn eller andre viktige ting, da kunne det jo vært litt kjekt om lille barnet kunne fortalt om det!
Eneste fordelen med å ta det på bitte små bebiser, er at di som regel ikke peller seg så mye på ørene, så er lettere for at di ikke få innfeksjon i etterkant.

Her fikk de 2 eldste når de var begynt på skolen... (spurte ikke før faktisk)[:D]
Men har ei på 4 som ikke sjønner hvorfor ikke hun kan få.....
Hu har kjempe lyst...
Synes det er vanskelig jeg å skulle si nei, når hun ser at de eldste har og hun har lyst på...
Her i huset er det pappa som har satt alderen til 7....[8D]

Eg syns at barna kan få hull i ørene når er dei er 14-15 ++

Da er dem gamle nok til å ta litt meir ansvar og veit konsekvenser av det dem gjer.

Når de kan bestemme selv. Altså 18 år! Jeg fikk ikke hull i ørene, tok da jeg var 24 tror jeg. Det er min mening når det gjelder all kroppspynt. (tatoveringer og piercing her og der)

Når de er store nok til å ta ansvar for rensing av ørene selv - ikke når de eventuelt begynner å spørre og si de vil ha. Har ikke vært noe tema her i huset, selv om ene jenta mi er 8 år - og jeg syns det er like greit.

Nå har jeg ikke tenkt så mye på det, men jeg syns av  7-8 års alderen er passe å få ta hull i ørene. Selv tok jeg ikke hull før jeg var 14 år.. (Redd for nåler, og må si jeg husker det var vondt..[8|])

Min 2 åring har spørt flere ganger, hun får ikke enda på leeeenge. Jeg vet ikke når hun får, har alltid sagt at hun skal få når hun spør selv og vet hva det er...

Rundt skolestart. Gjerne litt eldre. Men, ikke når hun har mast seg til det. Det blir når jeg bestemmer. Hun får ikke mase seg til noe...

Hjemme hos meg var det min storesøster som maste seg til at jeg skulle få[:D]

jeg fikk ikke hull i ørene før jeg var 10 år, og samme gjelder lisja- om hun vil ha skal hun få det i gave fra meg på 10 års dagen...

2-3 åringer vil ha mye rart de - det betyr ikke at man kjøper det til dem for det om :p
altså hva andre gjør er opp til dem, er det rett for dem så er det rett, men for mitt barn så er det ikke rett..

mange av jentene som eldste gikk i barnehagen i lag me fikk før ho, men tonje fikk til skule start.. syns de er passe tid

Tenker at det er best å vente til ungen er gammel nok til å høre på at de ikke får lov til å pille på de nye hullene.

ORIGINAL: CHICKA©

hull i ørene på små!!!

Når synes dere det er greit da?
Altså, skjønner mange kommer til å svare "når de spør selv" men hva om din 3åring eller 2åring spør selv da?
Som ett eksempel!!!! Dattra til ei venninne av meg som SNART er 2 1/2 år spør nå....

Hvilken konkrete alder er greit for DEG å ta hull i ørene...?

Storesøster her fikk når hun skulle begynne på skolen btw....

eldste her fikk sommeren hu skulle begynne på skolen, hu hadde da spurt fra hu var 3.
synes 5-6år er minimum hva de bør være

jeg tror ikke et barn på 2,5 år spør om hull i ørene fordi de vil ha det, men fordi andre har det[;)] hadde min spurt nå hadde jeg kjøpt sånne klips øredobber eller klistre ting. Når hun begynner på skolen og forstår ting litt bedre skal vi vurdere det[:)]

Back
Topp