dere som er imot ferber

Sha

Forumet er livet
hvordan får dere barna til å sove???
jer er møkklei av at han her aldri gidder¨å sove

Spørs på alderen på barnet. Nå er hun snart 3 år, så hvis hun står opp får hun bare marsjordre tilbake i seng.[8D] (en million ganger per kveld, men..) Da hun var liten brukte vi opp-ned metoden. 

Vet ikke om du har sett mine innlegg på april, men mitt siste forsøk før ferber ble å kose litt, mens han fikk pupp. Satt i en stol ved siden av senga. Når han var ferdig med å spise, la jeg han ned i senga å satte meg i stolen igjen med en bok. Så fikk han rase. Første kvelden leste jeg 2sider, åsså ga jeg han en klæm å la han ned igjen. Brukte 4 timer. 3.kvelden leste jeg 3 sider, før jeg gjorde det samme. Da var vi nede på 45min - 1time. Etter det lot jeg han bare rase. Jeg satt jo 5cm fra senga, å han så meg hele tiden. Nå går det mye lettere. 20-25min fra jeg går inn på rommet - pupp - kos - sutre litt - han sovner og jeg sitter et par min etter han er sovnet for å være sikker på at han sover. Vel verdt et forsøk iallefall. Noen på april som sa at det her dr. et eller annet metoden. (dr.largo eller noe???)

Ei venninne som prøvde sovepose. Funket kjempebra der. Odin fant ut første kvelden med denne metoden at han vil sove på magen, så vi kan ikke bruke sovepose.

oppned funker ikke her. det har jeg prøvd. og han reiser seg jo bare hele tiden, og jeg vil jo ikke bilde han fast heller

Jeg går ofte inn til henne, ikke øye kontakt eller prating, går lengre og lengre vekk fra senga.

Tidligere så klatra hun ofte ut av senga, men jeg sto på mitt og bærte henne inn hver gang, brukte 2 timer og det ble gradvis mindre etterhvert.

Nå går hun ikke ut av senga si siden hun vet da hva som skjer.

Da jeg merket at hun begynte å bli vanskelig å ligge så innførte jeg lange nattarutiner om kvelden så hun ble skikkelig slapp og trøtt før jeg la henne inn i sengen..
En stund før liggetid så slo jeg av alt lys i stuen sånn at det ble mørkt så at hun skal skjønne at det snart er liggetid når det er mørkt.. Så tok jeg henne inn på badet og badet henne. Snakket rolig og hadde det avslappende rundt henne..  Tok bare et håndkle rundt henne når hun var ferdig for å så sitte henne inn i den mørke stuen.. Der fikk hun sitte i vippestolen sin mens jeg lagde melk/grøt.. Kle på bleie og pysjamas og så gi henne mat mens jeg snakker lite og rolig til henne... Lot henne sitte litt til i mørket før jeg bar henne inn i sengen uten å snakke til henne.. Sa bare forsiktig god natt og kysset henne på pannen før jeg gikk ut av rommet..
Sånn funket det fint her..
Etter å ha gjort det sånn lenge, så kan jeg nå bare gi henne mat (men har fremdeles lyset av) og så ligge henne inn i sengen. Slipper å måtte bade henne hver eneste kveld og hun trenger heller ikke sitte lenge i mørket for å bli trøtt nok..
Er selvfølgelig noen dager der hun ikke vil sove med en gang, men da går jeg bare inn å gir smokken og stryker på henne.. Så går jeg ut igjen når jeg ser øynene snart detter igjen. Om ikke stryking er nok, så ligger jeg hodet mitt inntil hennes, sånn at hun kjenner meg puste på henne (av en eller annen grunn liker hun det veldig godt. hehe)

Jeg skjønner at dette ikke fungerer for alle og ikke nødvendigvis for de eldre barna, men ville bare dele min erfaring likevel [:)]

her er det samsoving for alle penga.... funker fint nå- håper de "vokser det av seg" ganske snart[8D] 

De sovner fint elv om kvelden- men får komme i vår seng dersom de våkner på natta ( ca. 4 ganger i uka.. men ikke før i 1 /2 tiden...) funker strålende[:D]

Back
Topp