Dere som er i 3.trimester: Skal dere ta influensavaksinen?

Eg tok den i fjor (baby fødd i april). Ville ikkje risikere noko, eg blei skikkelig dårlig lenge av berre ein forkjølelse. Det er ein grunn til at det blir anbefalt å vaksinere.

Fikk info fra jm og en anbefaling om å ta den fordi jeg venter i oktober/november.
Valgte å ta den, så tok den i uke 37.
For min del, tenker jeg det er bedre med litt ekstra beskyttelse for barnet. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg ikke vurdert det en gang.

For all del, ta den. Graviditet og influensa kan bli stygt, for ikke å snakke om den nyfødte skulle bli smittet :( husk de får litt ekstra beskyttelse via mor som vaksineres. Gratulerer med snart baby alle sammen <3

Vurderte saken, men så fikk samboer influensa, uten at jeg ble smitta, så d er vel omtrent som å være vaksinert da...? Er jo en liten dose av influensaviruset, uten at d slår helt ut! :) tror også immunforsvaret mitt er sterkere nå, for jeg blir alltid syk ellers når han blir syk! Uke 36 nå!

Verken lege eller jordmor har nevnt den vaksinen, så jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det.
Skummelt at så mange leger og jordmødre ikke gjør jobben sin og anbefaler det som er best for mor og barn. :/

Jeg tok den selvfølgelig da jeg var gravid. Det handler om kunnskap om-, og viljen til å gjøre hva som er best for en selv og barnet.

Jeg har vært kjempe skeptisk da det var så mange som har blitt syke av slike vaksinasjoner, men iogmed mini kommer i desember (eller gjerne i november! :) ) så antar jeg jeg kommer til å gå mye ute ol, så jeg valgte å ta den.

Greit å prøve så godt en kan å beskytte mini :)

Hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg ikke tatt den.

Jeg tok den da jeg var gravid med termin i desember. Den beskytter jo babyen på utsiden også, det var viktig for meg :)

Legen min sa foresten at den beskytter kun via morsmelk, så det er ikke sikkert den gir veldig beskyttelse "inni" magen og når de kommer ut om du ikke ammer.
Vaksine til gravide kan beskytte både mor barn
De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet.

Gravide har likevel noe høyere risiko enn andre friske kvinner for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse. Denne risikoenser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.

Vaksinasjon av mor under graviditeten kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen.

Kilde: https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/influensavaksine/

Jeg fikk bare ammet noen uker, og det var ikke fullamming heller. Jeg fikk beskjed om at baby hadde fått antistoffer fra meg når han var i magen min og hadde litt ekstra beskyttelse første tiden. Amming hjelper på å forebygge sykdom i seg selv siden den tilpasses babyen din til enhver tid om den eller du skulle være syk. Fant ikke info om det du skrev, ei heller det jeg fikk høre. Så jeg lurer på hva som er sant nå :p

Back
Topp