Dere som er i 3.trimester: Skal dere ta influensavaksinen?

Frkn

Forelsket i forumet
Legen min spurte meg om jeg ville ta influensavaksinen ettersom jeg er i den anbefalte gruppen for å ta den ( i følge helse-norge). Jeg har ikke vært skikkelig syk på over 10 år, føler meg nærmest immun mot det meste. I tillegg har jeg veldig sprøyteskrekk ;)

MEN: Han nevnte at babyen også automatisk ville få mine antistoffer som kommer med denne vaksinen. Så nå stusser jeg: Burde jeg ta den for babyens skyld?

Jeg er nå i 3 trimester uke 34.

Skal dere som er i 3 trimester ta denne?

Jeg er ikke gravid nå, men tok det i mine to siste svangerskap (i det første var det ikke en aktuell problemstilling)

Både fordi som gravid er det større sjanse til å få influensa
Og som gravid er det større sjanse for da å bli enda sykere bl a lungebetennelse som slett ikke er bra for babyen
Og fordi da er babyen (som jeg skulle føde i influensasesongen, slik du nå skal) beskyttet via den vaksinen jeg tok

Sjuke spedbarn har jeg hatt nok av, innlagt en med rs og en med vannkopper før de var mer enn et par uker gamle, så jeg beskytter dem gjerne mot influensa

Jeg tok den for ett par uker siden, i uke 33 :-) Vil jo gjøre det jeg kan for å beskytte babyen både før og etter fødsel :-)

Fikk tilbud om å ta vaksinen i forrige uke, men avslo. Er gravid i uke 33 nå.

Jeg tok med nr 1, men ikke med mine to siste. Fikk ikke influensa heller

Jeg er ikke gravid og jeg tok den ikke:) jeg glemte hele vaksinen :)

Verken legen min eller jordmora mi har sagt noe om vaksinen, at all liksom. Kommer ikke til å ta den uansett da, er straks i uke 39 ;)

Skulle ønske jeg ble anbefalt å ta den i 2010 :(
Ble kjempesyk siste mnd før fødselen og kom på føden med 3-4 brista ribbein, hoste (som forsvant etter jeg fikk en alldeles grufull hostesaft), pottetett i nesen (fikk streng beskjed om å ta nesespray), bronkittdiagnose 5 døgn før fødsel og lite søvn siste mnd.

Jeg har ikke blitt spurt om å ta den, jeg er i uke 34. Men vil uansett ikke ta den :)

Jeg tok den i forrige svangerskap, hadde helt klart tatt den igjen. Mye heller ta en sprøyte enn å risikere en nyfødt med influensa. Kan bli ganske alvorlig.
Var ingen som anbefalte meg, men leste meg opp selv og fant ut at det ikke var noe å tenke på en gang. Så klart vil jeg beskytte babyen så godt det lar seg gjøre, hadde heller ikke mye lyst til å være høygravid med influensa og alle de ekstra komplikasjonene man da har større risiko for å få. :)

Verken lege eller jordmor har nevnt den vaksinen, så jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det.

Bekymringsfullt at så mange leger og jm ikke passer på å opplyse siden så mange gravide åpenbart ignorerer all offentlig informasjon om at de bør ta den.

Eg burde ta den pga høyrisiko, men så er eg allergisk mot den...

Jeg tik den ikke nå pga at den var utsolgt og at 3. trimester var i sommer. Ble selvfølgelig syk - veldig syk! Så jeg skulle ønske jeg hadde tatt den. Ble heller ikke anbefalt av lege eller jm, måtte spørre selv ..

Tok den for et par uker siden. Er 35+5 nå. Vil beskytte lillebror så godt jeg kan :)

Back
Topp