Dere som er helsepersonell

Milla99

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Junibollene 2023
Snøfnuggene 2025 ❄️
Februarhjertene 2025
Hei! Jeg jobber som sykepleier på sykehus og lurer litt på hva jeg ikke bør gjøre iforhold til jobb? Er det noe dere ikke gjør/ikke får lov til å gjøre? Alle på jobb vet at jeg er gravid i uke 11 men jeg må fortsatt løfte pasientene opp i sengen (vi er to stk som løfter), eller generelt gjøre sånne «tunge» ting. Er vel litt tidlig å si at jeg ikke bør gjøre sånne løft eller? Jeg går ikke inn på smitterom, bare om det er covid. Hvordan gjør du det på jobb nå?❤️
 
Hva er grunnen til at du er skeptisk til å løfte? I utgangspunktet er det vel egen kropp og helse som avgjør. Det er ingen risiko for abort på grunn av løft. Hvordan kjennes det ut for deg når du løfter pasientene?
 
Hei! Jeg jobber som sykepleier på sykehus og lurer litt på hva jeg ikke bør gjøre iforhold til jobb? Er det noe dere ikke gjør/ikke får lov til å gjøre? Alle på jobb vet at jeg er gravid i uke 11 men jeg må fortsatt løfte pasientene opp i sengen (vi er to stk som løfter), eller generelt gjøre sånne «tunge» ting. Er vel litt tidlig å si at jeg ikke bør gjøre sånne løft eller? Jeg går ikke inn på smitterom, bare om det er covid. Hvordan gjør du det på jobb nå?❤️
De har vell egentlig funnet ut av at man kan løfte det man er vandt til i sv.skap? Så hvis du er vandt til de samme tyngdene på jobb ifra før du ble gravid så skal det i teorien gå greit :Heartred det samme gjelder de som har barn ifra før av, de kan jo ikke slutte å løfte barna for at de er gravide.. men jeg skjønner tanken.
Jeg jobber som helsefagarbeider, har heldigvis ikke noen løft pr nå på jobb, men jeg hadde bekymra meg hvis jeg måtte ta tyngre løft alene:Heartred
Jeg er sykemeldt akkurat nå pga kvalme og lite mulighet for tilrettelegging pga få ansatte og at jeg heller ikke ønsker at hele arbeidsplassen min skal vite at jeg er gravid:hilarious:
 
Hva er grunnen til at du er skeptisk til å løfte? I utgangspunktet er det vel egen kropp og helse som avgjør. Det er ingen risiko for abort på grunn av løft. Hvordan kjennes det ut for deg når du løfter pasientene?
Har hørt at morkaken kan revne eller noe sånt? Men det skal vel kanskje veldig mye til :hilarious: Det er ingen problem for meg å løfte, har ingen plager av det, så lenge det ikke er farlig for fosteret i magen min! :)
 
De har vell egentlig funnet ut av at man kan løfte det man er vandt til i sv.skap? Så hvis du er vandt til de samme tyngdene på jobb ifra før du ble gravid så skal det i teorien gå greit :Heartred det samme gjelder de som har barn ifra før av, de kan jo ikke slutte å løfte barna for at de er gravide.. men jeg skjønner tanken.
Jeg jobber som helsefagarbeider, har heldigvis ikke noen løft pr nå på jobb, men jeg hadde bekymra meg hvis jeg måtte ta tyngre løft alene:Heartred
Jeg er sykemeldt akkurat nå pga kvalme og lite mulighet for tilrettelegging pga få ansatte og at jeg heller ikke ønsker at hele arbeidsplassen min skal vite at jeg er gravid:hilarious:
Okei, ja det gir mening ❤️ Ååhh okei, men hva tenker du om å gå til smittepasienter når du eventuelt skal tilbake i jobb igjen?❤️
 
Har hørt at morkaken kan revne eller noe sånt? Men det skal vel kanskje veldig mye til :hilarious: Det er ingen problem for meg å løfte, har ingen plager av det, så lenge det ikke er farlig for fosteret i magen min! :)
Åh Gud, nei det ville jeg ikke hørt på. Som det blir sagt over her; løft det du er vandt med, og som nevnt, det kroppen din tåler. Det kan jo endre seg underveis i svangerskapet. Så snart du kjenner at det ikke er greit for kroppen din å løfte, skal du kunne slippe det. Og kan ikke arbeidsplassen din tilpasse, så er det svangerskapspenger som gjelder. Men det er lite som er skrevet i stein når det gjelder regler for svangerskap. Det aller meste handler om å lytte til hva _du_ tåler.

Ubehageligheter og tunge oppgaver tåler vi, på generelt grunnlag. Det er når det er smertefullt på en unaturlig måte vi bør stoppe opp og revurdere hva og hvordan vi gjør ting. Eller andre ting som kvalme, oppkast, mangel på søvn osv. Så vil noen få spesifikk beskjed om at de har høyrisiko-svangerskap, og de må så klart ta andre hensyn.
 
Okei, ja det gir mening ❤️ Ååhh okei, men hva tenker du om å gå til smittepasienter når du eventuelt skal tilbake i jobb igjen?❤️
Da tenker jeg fullt smittevernutstyr! Heller litt for mye enn for lite :) :Heartred Vet mange av «de gamle traverne» på sånne arbeidsplasser fort driter pent i smittefrakk eller munnbind, men kjør på, det er tryggest og heller gjøre litt for mye:Heartred
 
Jobber i dagligvarebutikk, så er vant med tunge løft. I forrige svangerskap jobbet jeg til 3 uker før fødsel, gjor det meste som normalt. Ikke skadelig for fosteret, men du må følge med hva kroppen din takler. Etterhvert som man blir større og tyngre tar det på ryggen spesielt men kroppen generelt, så ta hensyn til deg selv :Heartred
 
Har dere tilgang til bedriftsjordmor? Ta kontakt eller få sjefen til å gjøre det. Veldig greit med oppfølging!
 
Back
Topp