Dere som er alenemor...

Ja,jo...
Det blir nok det en gjør det til!
For min del om jeg skulle tatt med ungene og gått ifra kællen sånn situasjon er nå,så ville jeg faktisk fått rundt 9000,- mer i mnd'en enn det vi har til sammen nå...
Og det er surt,ønsker jo ikke å gå ifra han- så vi snur og vender på ALT som er.
Vi har hverandre og barna,og det er sånn sett MYE mer verdt enn penger!
Tanken har vært fristende for å komme seg litt mer på beina,men vi skal nok klare oss- blir det en gjør det til![;)]

Vi får:
Overgangsstønad: 9358,- (før skatt, jeg betaler 757,- i skatt)
Stønad til Barnetilsyn: 1888,- (i mitt tilfelle, ca 65% av utgiften og maks ca. 2700)
Barnetrygd: 1940,-
Bidrag: 1230,- (uten kontantstøtte)
Sum: 14.416

Man bør søke kommunen om bostøtte!

Jeg er alene (helt alene->ikke kontakt med faren) med en gutt på 4 år.
Det er ikke mer enn at man klarer seg, etter at barnet fyller 3 år. Kontantstøtten: ca 3600,- faller bort.

Det er så absolutt hardt å være alene. Jeg blir lett provosert av "alene mødre" som klager over fedrene, fordi de kommer en time senere å henter barnet eller glemmer å levere tilbake et skifte. De har i det minste en far som er der for barnet!!

Men tilbake til økonomien!
Familier som virkelig sliter økonomisk men holder sammen. Det respekterer jeg virkelig. Det er virkelig frustrerende å se hvordan samfunnet dyrker skillsmisser, halvsøsken og "lausunger"
Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne gi min sønn de verdier som KUN finnes i en "hel" familie!!

Vi får:
Overgangsstønad: 9358,- (før skatt, jeg betaler 757,- i skatt)
Stønad til Barnetilsyn: 1888,- (i mitt tilfelle, ca 65% av utgiften og maks ca. 2700)
Barnetrygd: 1940,-
Bidrag: 1230,- (uten kontantstøtte)
Sum: 14.416

Vi er en familie på 7 med huslån og husleie og vi har 17.000kr utbetalt i mnd

ORIGINAL: mammanr.1

ORIGINAL: sandermamma

jeg er alene med snart to har en leilighet som koster 6000 i mnd å det går... du får jo barnetrygd for en ekstra + småbarnstilegg fram til 3 år... overgangsstønaden er på litt over 9000 før skatt du får billigere skatt jeg har 8% tror jeg... kontantstøtta på barn mellom et og tre og barnebidrag...
i tilegg lønner det seg å søke bostøtte i kommunen... trenger ikke få så mye men jeg har fått 1600 i mnd denne gangen... så jeg ender opp på hmm kontantstøtta blir borte ca 13700 nå å ca et par tusen mer når lille i magen er født...

i forhold til sånne spørsmål er det veldig greit å spørre om time på trygdekontor hvor de kan fortelle deg litt om hva du har krav på...
Betaler du skatt på overgangsstønaden? Det gjør ikke jeg.......... Try.kontoret bestemte det. Hadde ei venninne som hadde betalt skatt av overg.stønaden i ett år og hun fikk tilbakebetalt over 18 000 kr. Hun hadde da betalt skatt, når hun egentlig ikke skulle ha gjort det.

ja jeg betaler skatt på den.. mellom 8 og 10% er det vel men det er penger jeg så godt som får igjen alt av når skattepenga kommer så det er egentlig ikke annet enn å spare penger synes jeg...
jeg har vel betalt ca det i fjor men skulle ikke tro jeg fikk igjen alt det... i fjor fikk jeg igjen 7000 eller 8000 ca det jeg synes er rart er de sier all skattbar inntekt gir feriepenger... men hvorfor gjør ikke overgangsstønaden min det da...

ORIGINAL: Star83

Blir du alene vil du nok klare deg VELDIG bra...
Alene mødre får trøkka penger opp i alle høl!!!(Sorry måten og si det på...)
Det er det ene og det andre,og det meste- alenemødre har ingen ting å klage på.
Setter man barn til verden burde man blitt "belønna" for å kunne holde sammen med pappa'n,ikke bli "belønna" for å ta ungen alene...Norge har et utrolig teit system på det der![:@]
Jeg ville absolutt tjent på å gå ifra kællen(økonomisk),men det er jo ikke noe jeg gjør...
Ønsker jo å dele resten av livet med han,og ha han der som far til VÅRE barn!!!

(Det er mine tanker...)

KNURRRRRRRRRRRRRRRRR....

Er ikke alle som VELGER aa bli alene!!!

Back
Topp