Dere som er alenemor...

Nica

Elsker forumet
Jeg bare lurer på noe...
Hvor mye penger får dere sånn ca i mnd? Hvis jeg skulle finne på å flytte for meg selv (muligheten er der), så tror jeg kanskje jeg kommer til å slite litt. Her jeg bor er det ganske dyrt å leie leiligheter, 6-7000 i mnd for en 3 roms (må nesten ha det med 2 barn). Og da kommer jo andre utgifter i tillegg...
Er det mulig å kunne klare seg rimelig greit økonomisk som alenemor?

Så lenge man bruker huet,skal det vel gå bra[:D],men det var sinnsykt høy husleie da... [&:]Du vil få barnetrygd for et barn mer enn du har,overgangsstønad på ca 9000kr... Tror jeg. Det fikk jeg i 1999 når jeg var alene. Bidrag og eventuellt kontantstøtte. Samfunnet legger det opp til at man nesten har det bedre økonomisk som alene og det er noe jeg synes er litt dumt. Ikke for aleneforeldrene,men vi som har samboer og må være hjemme med små barn. Vi SLITER!.... Du har krav på mye mere enn oss med samboere/ektemenn. Mener det ikke negativt,men det er irriterende for oss det gjelder.
Lykke til!!![:)]

Satsene er omtrent de samme nå. Bidrag er jo individuelt, men overgangs stønaden er på litt over 9000 pr mnd. +barnetrygd. Men jeg er ikke enig med Trine 5. I våre velferds meldinger som kommer ut fra stortinget hvert år, er det spesielt pekt på omstendighetene rundt enslige forsørgere. Her er det beskrevet at dette er en svært sammensatt gruppe, men felles er bla årlig økonomi. At dette er den gruppen io vårt samfunn som sliter mest med fsiske og psykiske lidelser, da i forb med stress, søvnmangel og depresjon mm. Det kan være frykteli tøft å være alene.

jeg er ikke i situasjonen din men vennina mi er det...hun får jo oxo bostøtte hun da...men kan vel tenkes at det er pga hun er arb.ledig...ikke vet jeg...

Hadde ei vennine som satt veldig godt i det når hun flytta fra mannen.
Hadde mye mer en jeg hadde.
Kan tenke meg det kan vær rimelig tøfft å vær alene med barna.
men vi som har syke barn som har priotert å gå hjemme lenger. Sånn at arbeisgivern min skulle slippe alt fraværet som det ville bli.
Vi får ikke en dritt for det.
Eller jo 5 timer i uka med omsorgslønn. Som i månden blir 1800 etter skatt.
Hurra for Norge sier jeg blir kjempe rik på det. Ikke får vi en dritt i hjelp med husbyggingen at vi må opp 800 000 ekstra i gjeld forholte det vi hadde med det gammla huset.
Så aleneforeldrer får gangske mye mer hjelp det gjør de.

Har også ei venninne som er aleine med sønnen sin, og hu har det ganske bra økonomisk fordi hun får en del støtte. Vi satt og regna litt på det, og hu kommer bedre ut av det enn hva jeg og sambo gjør[:)]

MEN, som hu sa.... Her er det JEG som må opp hver gang han skriker, JEG som må gjøre alt. HAn må være med over alt, jeg kan ikke bare reise på butikken aleine... Det kan DU! Og det syns jeg var veldig godt sagt, for det kan jeg jo når sambo er hjemme. Vi er to om en baby, hun var helt alene.

Så totalt sett, jeg har det nok kanskje bedre selv om hun har bedre økonomi enn meg og sambo.... Jeg ville ikke ha bytta[:)]

Det må jeg si at jeg unner aleneforeldre alt de kan få og litt til,for det er en tøff situasjon,men sånn som i mitt tilfelle har jeg fem barn og får kun barnetrygd og kontantstøtte. Samboer har utbetalt 7000kr i mnd og vi har bo utgifter på ca 6000,. pluss strøm.... Det er ikke mye å rutte med,og hadde jeg vært alene hadde jeg bla annet fått hjelp med barnepass mens jeg gikk skole... osv. Nå må jeg sitte hjemme fordi jeg har ikke råd til en dritt egentlig. Synes i spesielle tilfeller at man skulle ha krav på litt mere,for jeg vil så gjerne ut i jobb så vi kan klare oss bedre. Men bare i en overgangs periode... Var det teit eller?... Sikkert bare meg som er vanskelig

Jeg ser at det er mangen som har det vanskeligt. vi er stortsett i samme båt. Sliter med å få endene til å møtes, Det er slik der er å være småbarns foreldre.[&:] Vi bruker mer en vi har...

I mitt tideligere innleg prøvte jeg bare å meddele at som gruppe er det enslige foreldre som kommer dårligest ut i vårt samfunn. Dette har de funnet etter å se på forskjellige kreterier, bla økonomi, avlastning, stress og søvn.

Er selsagt ennig i at det er mange som har det verre økonomisk...gifte studenter bla...

jeg er alene med snart to har en leilighet som koster 6000 i mnd å det går... du får jo barnetrygd for en ekstra + småbarnstilegg fram til 3 år... overgangsstønaden er på litt over 9000 før skatt du får billigere skatt jeg har 8% tror jeg... kontantstøtta på barn mellom et og tre og barnebidrag...
i tilegg lønner det seg å søke bostøtte i kommunen... trenger ikke få så mye men jeg har fått 1600 i mnd denne gangen... så jeg ender opp på hmm kontantstøtta blir borte ca 13700 nå å ca et par tusen mer når lille i magen er født...

i forhold til sånne spørsmål er det veldig greit å spørre om time på trygdekontor hvor de kan fortelle deg litt om hva du har krav på...

bare legge til...
jeg klarer meg egentlig greit aleine... eneste er jeg kjenner vinteren pga parafin fyring den tar på økonomien å et annettips begynn tidlig med julegaver fordel sånne utgifter utover... [;)]

eg må nå jammen si det at det er mange som er to som sliter minst like mykje med søvn,stress og økonomi og depresjon som aleinemødre/fedre...så det syns eg er dårleg argument,faktisk!!!
vi har både studielån,billån og huslån, nå jobber vi riktig nok begge da, men det er ikkje mykje som sitter att når alle lån,forsikringer,husleige,mat og div utgifter er betalt...mannen min er og avhengig av dyre medisiner,og alt er ikkje på blå resept!...

Når det er sagt så har eg ei veninne som er aleinemor-ho sa til meg for eit halvt år sidan,at ho har ikkje råd til å gå i jobb-for da vil ho tape på det reint økonomisk!!

Beklager, eg har ikkje noke tru på at denne gruppa kjeme så dårleg økonomisk ut som enkelte vil ha det til enn andre i dette samfunnet!

Jeg ref bare til stortings meld fra 2002..... Jeg snakket om Enslige forsørgere som gr. ikke enkelt pers. Klart der er folk som sliter enten de er enslig eller par.

Men jeg må jo si at enslige har lån av forskjellig karrakter og. Jeg har feks lån på til sammen 1,7 mil, er aleneforsørger til snart 3 og selvst.nærings drivende..

Ikke så fett det hell. Men jeg tror ofte så ligger det et psykologisk aspekt bak. Føler man seg fattig/rik så er man det....

ORIGINAL: teba

eg må nå jammen si det at det er mange som er to som sliter minst like mykje med søvn,stress og økonomi og depresjon som aleinemødre/fedre...så det syns eg er dårleg argument,faktisk!!!
vi har både studielån,billån og huslån, nå jobber vi riktig nok begge da, men det er ikkje mykje som sitter att når alle lån,forsikringer,husleige,mat og div utgifter er betalt...mannen min er og avhengig av dyre medisiner,og alt er ikkje på blå resept!...

Når det er sagt så har eg ei veninne som er aleinemor-ho sa til meg for eit halvt år sidan,at ho har ikkje råd til å gå i jobb-for da vil ho tape på det reint økonomisk!!

Beklager, eg har ikkje noke tru på at denne gruppa kjeme så dårleg økonomisk ut som enkelte vil ha det til enn andre i dette samfunnet!

Blir du alene vil du nok klare deg VELDIG bra...
Alene mødre får trøkka penger opp i alle høl!!!(Sorry måten og si det på...)
Det er det ene og det andre,og det meste- alenemødre har ingen ting å klage på.
Setter man barn til verden burde man blitt "belønna" for å kunne holde sammen med pappa'n,ikke bli "belønna" for å ta ungen alene...Norge har et utrolig teit system på det der![:@]
Jeg ville absolutt tjent på å gå ifra kællen(økonomisk),men det er jo ikke noe jeg gjør...
Ønsker jo å dele resten av livet med han,og ha han der som far til VÅRE barn!!!

(Det er mine tanker...)

er jo klart ingen ønske-situasjon,mange sliter nok,det kjem vel an på ordninga og,ei veninne av meg var tvungen til å dele,dermed slapp han bidrag,og ho sat på bar bakke...men har ein eine-omsorg vert det jo noke heilt anna--økonomisk altså..trur det er ein myte...
men kan noen,av de som er eineforsørger, si kva de har eksakt inn i mnd etter skatt og før utgiftene er vekk? slik at ein har eit døme på det..

jeg synest det er flott at enslige foreldre får støtte til å klare seg, men det er SKAMMELIG at foreldre som holder sammen ikke får en dritt(nesten)!

Jeg har ei venninde med et barn, hun lever stort, jeg kan ikke kjøpe så ofte nytt tøy og ting som henne.

Det burde vært et system som OPPFORDRET foreldre til å holde sammen, slik at de fikk det bedre økonomisk og kunne være en familie. Ikke sånn som nå hvor man nærmest oppfordres til å være alene. Jeg vet om folk som flytter frahverandre fordi det lønner seg. Det er jo horribelt!

De skulle vært mere penger til par og mindre til de som er alene(selvfølgelig nok til å greie seg).

Nei,er nok ikke det- men man er jo to om å sette et liv til verden!
Greier en da ikke å holde sammen så burde man liskom ikke bli belønna for å gå fra hverandre.
Hadde familiene (mor,far og barn) hatt mer penger,iallefall i forhold til de som er alene med de rettigheter de har (eller minst like mye) - så kanskje man kunne jobba litt mer for å holde sammen!
For da ville det heller ikke være positivt økonomisk å bli alene...

Hei
jeg har vært alene (nylig) med en litt større (barnehage-alder), og her er hva jeg fikk:
* en ekstra barnetryg (totalt altså nesten 2000 i mnd)
* annen skatteklasse (utgjorde for meg ca. 1000 i mnd)
* støtte til barnepass (2/3 deler av barnehage / SFO dekkes så sant du ikke tjener for mye = over 350.000 tror jeg)
* barnebidrag fra far ettersom hvor mye han måtte ha barnet.

så man har ikke flust med penger, men jeg har hele tiden hatt så jeg har klart meg. det jeg har fått har jo dekket det aller meste av faktiske utgifter, så egentlig så sitter man med en vanlig singel økonomi (ikke at det er lett heller altså) - perioder man må kjøpe mye klær/sko etc er værst, så da får du håpe på snill barnefar + snille besteforeldre :-)

ORIGINAL: sandermamma

jeg er alene med snart to har en leilighet som koster 6000 i mnd å det går... du får jo barnetrygd for en ekstra + småbarnstilegg fram til 3 år... overgangsstønaden er på litt over 9000 før skatt du får billigere skatt jeg har 8% tror jeg... kontantstøtta på barn mellom et og tre og barnebidrag...
i tilegg lønner det seg å søke bostøtte i kommunen... trenger ikke få så mye men jeg har fått 1600 i mnd denne gangen... så jeg ender opp på hmm kontantstøtta blir borte ca 13700 nå å ca et par tusen mer når lille i magen er født...

i forhold til sånne spørsmål er det veldig greit å spørre om time på trygdekontor hvor de kan fortelle deg litt om hva du har krav på...
Betaler du skatt på overgangsstønaden? Det gjør ikke jeg.......... Try.kontoret bestemte det. Hadde ei venninne som hadde betalt skatt av overg.stønaden i ett år og hun fikk tilbakebetalt over 18 000 kr. Hun hadde da betalt skatt, når hun egentlig ikke skulle ha gjort det.

ORIGINAL: sina82

jeg synest det er flott at enslige foreldre får støtte til å klare seg, men det er SKAMMELIG at foreldre som holder sammen ikke får en dritt(nesten)!

Jeg har ei venninde med et barn, hun lever stort, jeg kan ikke kjøpe så ofte nytt tøy og ting som henne.

Det burde vært et system som OPPFORDRET foreldre til å holde sammen, slik at de fikk det bedre økonomisk og kunne være en familie. Ikke sånn som nå hvor man nærmest oppfordres til å være alene. Jeg vet om folk som flytter frahverandre fordi det lønner seg. Det er jo horribelt!

De skulle vært mere penger til par og mindre til de som er alene(selvfølgelig nok til å greie seg).

Veldig enig med deg, signerer denne! [:)]

At jeg kan ende opp som alenemor er ikke fordi jeg ønsker det, ligger ganske mye annet til grunn for det. Og pengene er ikke det som teller. Vi som samboere har ikke god råd, men vi klarer oss bra akkurat som alle andre.

Fant på trygdeetaten...
http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=st_oenad_mrenslig_mrmor_ssfar
Ang hvem som kan få overgangsstønad!
Full overgangsstønad utgjør 9.358 kroner pr måned og reduseres dersom arbeidsinntekten i en 12-måneders periode overstiger 31.000 kroner.

Back
Topp