Dere som camper.... Fortell meg om "nødvendig" og kjekt utstyr

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Edit: vi har kjøpt telt, jeg vekket tråden til live for utstyr. Om mange nok svarer på hi får jeg heller starte en ny. Forsøker først skrive dette, se om det hjelper.

Vi driver ikke med sånt men det er noe ved det som virker fristende på meg.

Utstyr er dog antatt å gjøre det til en litt krevende sak å utforske.

Men å Google er gøy jeg bare har ikke helt oversikten på hva jeg ser etter ;)

Last edited:
Spørs på hva du legger i camping...
Camping-vogn?
Camping med telt på campingplasser?
Telttur på skogen/fjellet?

Spørs på hva du legger i camping...
Camping-vogn?
Camping med telt på campingplasser?
Telttur på skogen/fjellet?

Det var campingtelt på campingplasser jeg i første omgang tenkte på nå,, det burde jeg spesifisert

Å Google camping gjelder fort nesten bare campingvogner eller telt i skogen, sistnevnte helt uten interesse og først ente har mannen uttalt at ikke er aktuelt (i forbindelse med at min bror har kjøpt campingvogn)

Jeg vet ikke om det er campingplass-livet som ikke er aktuelt eller å bruke så mye penger på ei vogn (sistnevnte er litt uaktuelt for meg)

Vi har aldri feriert på den måten, men det virker litt småfristrnde på meg på et vis

Jeg er oppvokst med mye ferie på campingplasser men da i leide hytter og det er helt klart et trolig alternativ sånnsett. Men vet ikke. En tråd her inne fikk meg til å snuse litt på telt. Litt stort telt og grei komfort, kjører jo helt frem og skal ikke bære noe opp på fjellet. Sanitær tilgjengelig og sånn.

Man trenger kopper og kar, det er jo kjøkken på alle campingplasser. Strømledning er ganske viktig for lading. Vi har vogn så er en selvfølge for oss. Men sett mange akutt kjøpe det.

Hengekøyer er genialt! Og stormkjøkken med gassbluss.

Noe godt å ligge på om man ikke hatmr hengekøyer, og en sovepose som passer til temperaturen.

Hengekøye? I telt?

Hengekøye? I telt?
Om sommeren kan det være vel så greit å spenne opp en hengekøye mellom to trær. Gjerne med en presenning over :) spesielt for barna

Flint og stål, campingbestikk og tallerkener, vindtette klær, gode soveposer, termos... tenke tenke...
Jeg er mer på "grill og gass" enn flint og stål altså ;)

Hehe, forstår det godt. Men greit å ha i tilfelle. :p
Neppe.

Altså, nå skal ikke vi på camping i år. Men om det skjer er det snakk om campingplass med utsalg av gass i nærheten ;)

Vi har alltid med kjøkkenutstyr og servise :)

Lommelykt, fyrstikker, kniv, leatherman er ting vi alltid har med oss :)

Gass og grill hvis det er lov, ellers har vi spist på restaurant (som i fjor) :)

Soveposer/dyner/puter og godt liggeunderlag!

Klappstoler og -bord :) Veldig kjekt med noe godt å sitte på og et sted å ha ting :)

Nok ting å aktivisere barna med :)

Kommer sikkert på mer etterhvert :)

Dere er jo fem, vil anbefale ett telt på to eller tre soverom. Vi har to, minste sover hos oss og de eldste sammen.
Vi bruker ikke liggeunderlag, vi bruker madrasser som vi blåser opp. Må ha komfor når vi skal ligge i telt en lenger stund. Har med el.pumpe så går det fort :)
Vi har også gode campingstoler, bord, og elektriske kjølebag som vi hele tiden da holdes kjølig. Vi har også med soveposer til ungene, men jeg trives best med dundyne og tepper :)
Greit å ha ett telt med oppholdsrom, ståhøyde og pass på at teltet er helt, altså ikke under duken for seg selv med glipper. Da kan bagasjen stå tørt, og veldig greit på kvelden. Vi ha også en type lommelykt som ligner en lampe.
Ha også alltid med klut, jif og våtservietter. Mygglys og spray er også lurt, vi er på hver campingplass ca 2-3 dager spørs hvor bra den er, føler oss så mye friere med telt og teltet tar Max 15 min å sette opp :)
Ja og stormkjøkken og en bærebar liten grill har vi alltid med oss. Lager mye mat i teltet :)

Oppblåsbare madrasser til å sove på, egne puter og dynene hjemmefra pakket i sovepose-trekk eller poser med glidelås, så slipper man å kjøpe soveposer.
Hvis dere skal på campingplasser med vaskemuligheter, kan dere ta med vanlige håndklær, ellers finnes det lette trekking-towels på xxl f. Eks.
En liten balje til å skylle opp klær i og litt såpepulver er alltid lurt.
Ett sett bestikk og tallerken/glass til alle i familien, ostehøvel, smørekniv, brødkniv, en skarp til kutting av grønnsaker og kjøtt, et par skjærefjøler, plastfolie, brødposer og aluminiumsfolie, noen kjøkkenhåndklær, oppvaskkost, bløtleggingspulver type zalo, og oppvaskmiddel, noen store kjøkkenredskaper som stekespade og sleiv er fint å ha også. En salatbolle eller liknende, kanskje et dørslag til å skylle salat og frukt i. Kjøkkenutstyret kan oppbevares i store plastkasser med lokk som fås kjøpt på Biltema, Nille, Clas Ohlson osv....
Multilader og bærbare ladere er veldig kjekt å ha med.

Vi er fem så stort telt med flere soverom ja. Og oppholdsrom hørtes lurt ut.

Må bare få mannen til å synes at dette er en god ide innen neste sommer ;)

Or not. Hmm..

Or not. Hmm..

Noe sånt synes jeg er veldig greit til de som har litt store familier :)
Vi har noe lignende, men ikke dette.
Vi har også lært at det å gi litt for teltet, er lurt. Da følger det ofte enklere, gode løsninger og god plass. Vi trodde aldri vi skulle trives som camping folk med telt, men det gjør vi virkelig.
Lykke til med overtalelse av mannen!

https://www.skittfiske.no/fauna/191520/fauna-k5-et-kompakt-familietelt-i-komfortserien

Or not. Hmm..

Da kommer det helt an på hvor du selv vil legge lista. Men iom at du ikke skal bære teltet, kan du velge og vrake i store familietelt!

Ellers trenger man ikke stort til å begynne med:
Liggeunderlag og soveposer evt ekstra tepper
Matlagingsutstyr (her kan man velge alt fra stormkjøkken til kokeplater)
Spisegreier (tallerkner osv)
Bord og stoler
Leker til barna (badmington/ball/kubb osv)
Anti mygg (hva som passer deg best)
Klessnor kan være greit å ha.

Pakke tøy som passer til turen
Og toalettsaker og håndkler

Vi har alltid med kjøkkenutstyr og servise :)

Lommelykt, fyrstikker, kniv, leatherman er ting vi alltid har med oss :)

Gass og grill hvis det er lov, ellers har vi spist på restaurant (som i fjor) :)

Soveposer/dyner/puter og godt liggeunderlag!

Klappstoler og -bord :) Veldig kjekt med noe godt å sitte på og et sted å ha ting :)

Nok ting å aktivisere barna med :)

Kommer sikkert på mer etterhvert :)
Flott liste!

I tillegg snor og klesklyper til å henge opp vått tøy med.

Adapter til strømuttak. I Sverige feks har de ikke vanlig strømuttak som vi har i Norge, sånn at man får feks ikker brukt norsk skjøteledning uten en omformer.

Til i år har vi kjøpt lykt til å ha inne i teltet

Vi har dette teltet. Genialt å sette opp for oss med 10 tommeltotter :p
Alle stengene er fargemerket med tilhørende fester på teltet. Brukte 20 min på å sette det opp https://xxl.no/coleman-octagon-8-telt-bla/p/1132520_1_style

Presenning til å legge mellom bakken og teltet skal vi ha nå, det savnet vi i fjor.

Og så må vi sjekke bakken grundigere før vi setter opp.. Var en del småstein som slet på bunnen i teltet og nesten lagde hull...

Lite kost og feiebrett til å koste bunnen i teltet før det pakkes ned igjen er et must

Last edited:

Or not. Hmm..
Vi har reist på teltferie flere ganger og det er utrolig koselig. Nå har vi kjøpt campingvogn da, men telt gjør susen det også altså! Vi er også en familie på 5. Se gjerne på teltet på Coop obs nå som heter easy camp palmdale 600. Det er et supert familie telt til 5 pers. Dere bør kjøpe et 6 manns telt om dere er 5 pers for ellers blir det fort i trangeste laget. Men går selvfølgelig med mindre også, men det ville jeg personlig ikke gjort om man skal være på tur mer enn en helg.

Luftmadrass, soveposer, litt kjøkkenutstyr, kjølebag, liten viftovn til kalde kvelder, tynn ull som nattøy leker, håndklær, bord og stoler pluss en lykt så er du i mål egentlig. Alle campingplasser jeg har vært på i hvertfall har kjøkken du kan lage mat på og vaske og tørketrommel har de også. Må ofte ha egne kopper å kar, men eller er det komfyr på plassene. Men har dere plass, så er det kjekt med et kokebluss eller 2.

selv om jeg ikke egentlig skal kjøpe telt i år, takk for tips om konkrete aktuelle telt, det er litt kjekt å se på og lese litt og lære litt og tenke litt. Om det så er en viss fare for at vi aldri kommer lenger enn et telt i hagen for ungene som jeg vel har lovet dem en sommer før uten at det ble, for teltet vi skulle låne var ikke å oppdrive.

Back
Topp