Dere som bruker progesteron?

WCE

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Hvor lenge skal dere gå på det og slutter dere tvert eller nedtrapping? Jeg skal bruke til uke 12, noe som nærmer seg og jeg begynner å grue meg :( Tenker på alt mulig, om ikke morkaka skulle begynne å ta over produksjonen osv. Jeg har ikke fått noe beskjed om nedtrapping.

Jeg bruker ut uke 12... Uke 11 trappet jeg ned fra to til en pille og denne ukavtar jeg annenhver dag så stopper jeg...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg har til nå brukt Cyclogest 2x400 mg om dagen. Men har kun til uke 11 så fikk Lutinus av min gyn siden jeg ikke gidder å dra til Oslo for å hente ut Cyclogest og det er 300 mg om dagen. Altså mye mindre enn jeg har tatt. Vet ikke om jeg bør trappe ned noe mer enn dette?

Jeg har fått beskjed om å slutte med progesteron i uke 10.
Hadde noen tuber til overs, så jeg trapper ned over en ukes tid etter uke 10, selv om dette ikke skulle væree nødvendig sa gyn.

Jeg tar jo to stikkpiller om dagen nå. Kan det være lurt å fra mandag da jeg er 11 uker å bare ta en?

Gynekologen som ga meg resepten sa jeg skulle bruke Crinone i hvert fall til og med uke 9-10.
Gynekologen på sykehuset sa til placenta er autonom, uke 14-16.
Vet ikke helt hva jeg skal tro, men fortsetter til uke 12, i alle fall. Tar såpass lite (en dose annenhver dag) at jeg ikke tror det blir noen nedtrapping.

Da tar jeg en mindre fra uke 11. Det er jo fortsatt en dose på 400 mg om dagen. Så etter noen dager kan jeg gå ned til 200 mg Lutinus om dagen. Blir nervøs jeg.

Har du vært gjennom IVF?

Morkaka tar gradvis over progesteronproduksjonen, helt fra uke 8-10, for så å greie seg helt selv litt uti andre trimester. Så den produserer jo mer og mer, noe som skulle gjøre det greit å tilsette mindre.

Jeg tenker også at det er best å trappe ned, ettersom plutselige endringer i hormoner er det kroppen reagerer sterkest på.

Ja, ble gravid med ICSI :) Ferskforsøk, men skal gå på progesteron pga to spontanaborter før. Så fra uke 12 har morkaka tatt over all produksjon?

Jeg kjenner meg så godt igjen. Googlet masse og var super nervøs for å slutte på crinone. I første svangerskap brukte crinone fram til uke 12, denne gangen fikk jeg beskjed om å slutte da jeg var 10 uker. Men det hadde jeg ikke nerver til, så brukte en tube daglig fram til uke 11 og så annenhver dag frem til uke 12+3. Nå er jeg 14+2, så det der ut til å ha gått bra :-) Bruker crinone pga gjentatte aborter i uke 6-7. Lykke til :-)

Termin 30. januar 2015❤️

Ja, satser på at det går bra! Har gått et sv.skap uten progesteron så regner med de to abortene var tilfeldige. Men uansett begynner jeg å trappe ned fra uke 11. Egentlig var jeg jo tom fra uke 11, men fikk resept på noe annet av min gyn fordi jeg ikke ville slutte da så det å trappe ned fra uke 11 går sikkert bra!

Jeg kuttet ned den siste uken (fra uke 11) ved å gå fra hver dag til annenhver og hver tredje dag. Brukte Crinone:)

Fra mobil.

• Liker
Reactions: WCE
Jeg fikk beskjed om å slutte på lutinus 10+0, tok to den dagen, en dagen etter og så var det helt slutt. Det gikk helt fint:) Gled deg til å slippe alt styret med progesteronen og til å kunne legge deg når du vil og stå opp når du vil:)

Jeg brukte det fram til uke 10 :)

-iPhone appen-

Det er vel ikke vanlig å miste etter msn slutter i uke 12?

Corpus luteum (det gule legemet) produserer progesteron etter eggløsning. Ved uttak av egg fjernes også cellene som skal danne corpus luteum, og derfor får man tilskudd av progesteron.

Jeg fant dette på Norsk Helseinformatikks graviditetsorakel:

"Dersom corpus luteum av en eller annen grunn skulle slutte å fungere i perioden 7.-12. uke, vil det inntre en spontanabort. Etter den tid produserer morkaken tilstrekkelige mengder østrogen og progesteron til å opprettholde svangerskapet resten av tiden. Corpus luteum tilbakedannes langsomt mellom den 13. og 17. uke av svangerskapet."

Så å slutte i uke 12 burde gå helt fint, og da er man jo også over den verste risikoperioden for spontanabort.
(Har forresten lest flere steder at morkaken greier seg selv og risikoen for spontanabort avtar allerede i uke 10).

• Liker
Reactions: WCE
Corpus luteum (det gule legemet) produserer progesteron etter eggløsning. Ved uttak av egg fjernes også cellene som skal danne corpus luteum, og derfor får man tilskudd av progesteron.

Jeg fant dette på Norsk Helseinformatikks graviditetsorakel:

"Dersom corpus luteum av en eller annen grunn skulle slutte å fungere i perioden 7.-12. uke, vil det inntre en spontanabort. Etter den tid produserer morkaken tilstrekkelige mengder østrogen og progesteron til å opprettholde svangerskapet resten av tiden. Corpus luteum tilbakedannes langsomt mellom den 13. og 17. uke av svangerskapet."

Så å slutte i uke 12 burde gå helt fint, og da er man jo også over den verste risikoperioden for spontanabort.
(Har forresten lest flere steder at morkaken greier seg selv og risikoen for spontanabort avtar allerede i uke 10).
Tusen takk for infoen :)

Back
Topp