Ja, alt for lett å venne seg til ferdiggrøt
Ikke noe avansert grøtlaging her assa
Vi har kjørt en hel pose havregryn i blenderen, sånn at det blir litt mer melete. Også har vi bare helt dette over i en plastboks sånn at det man ikke må knuse det fra gang til gang
Jeg tar 3 ss malt havregryn og 2 ss hirseflak i gryta. Heller i så mye vann som det virker som jeg trenger. Sette det på plata og rører under oppkok. Det blir alltid sånn at jeg tar oppi mer vann. Kanskje 2 dl til sammen. Blir det for mye vann så bare koker jeg det litt lengre. Men jeg rører hele tiden.
Dette blir nok til både frokost og kvelds her.
I grøten tar jeg en isterning med sviskepure - de er litt store, tror det tilsvarer en stor ss.
Sviskepure lager jeg vet å kjenne igjennom sviskene for steinrester (for jeg har opplevd at det har vært opp til 1/2 stein igjen), og det er ikke morro og plukke denne ut at munnen til mini.
Sviskene legger jeg i en gryte og fyller på vann så det akkurat dekker sviskene.
Setter lokk på gryta og lar det koke en stund (kanskje 15 min - men ikke sikkert man trenger å koke det så lenge, men de må være helt bløte).
Blir det lite vann i gryta underveis så fyller jeg på så det akkurat dekker sviskene (men det pleier ikke være noe problem).
Så tar jeg stavmikseren opp i gryta og moser alt godt.
Jeg lar viskene kjøle seg ned en del i gryta før jeg setter det i frysen.
Fyller opp ett isterningbrett, setter i frysen, tar brettet ut etter noen timer og trykker ut de nesten frossne svisketerningene over i en zip pose som jeg har skrevet dagens dato på. Så fyller jeg ett nytt brett og gjør det samme igjen. (har man flere brett slipper man å ta ut og fylle på igjen og sånn da )