Dere som bor i Nord

herrefredens altså... jeg blir helt paff!

Er dere virkelig å uvitende om nord-norge??[&:]

ORIGINAL: Fjernhild Halvhjerne

Unnskyld, men:

Samme her [:D][:D]

Ikke kom hit, for da må du kle deg i bjørnepels og nesnalabber for å gå på butikken.. [:-] (Som er 4 mil unna huset mitt[8D]) NOT

Tja, Alta må jo være nord nok for deg det?
Nærmeste nabo bor vegg i vegg, og på andre siden er det vel ca 5-7 meter unna husene
Er et stykke til butikken da, 5 minutter med bil [;)]

Men der jeg har vokst opp..
Der var det langt til både naboer og butikker.. Det var en liiiten bygd. Finner sikkert slike små bygder sør for Tr.heim også? [8D]

ORIGINAL: *ZimileMamma*

Ja, det er uvitenhet, men jeg må spørre. Hvordan er det egentlig å bo opp i nord? Har inntrykk av at butikker og alt er milevis unna hus, og naboene bor flere km unna. [8|]
Har sagt til mannen at jeg kunne tenke meg å prøve 1 år opp i nord, men han er MEGET negativ.

Så hvordan er det egentlig å bo nordover?

Øøøh... Vi har faktisk byer her.. [8|] Jeg kommer fra Tromsø med over 70 000 innbyggere. Ikke mye langt unna der ihvertfall.. Prøvd å google bilder, så får du se hvordan det er? Selv bor jeg på et sted med ca 3000 innbyggere. Ikke mange km til naboer her. [8D] Selv om en av mine nærmeste naboer er en gård med melkekyr.

ORIGINAL: Karla

ORIGINAL: anne84mod

jeg har slektninger fra øverbygd. et lite stykke fra bardufoss. og komme dit er akkurat som å komme 300 år tilbake i tid! det er helt utrolig! jehg kunne aldri ha bodd der. hadde blitt gal!

men det har jo ingenting med nord-norge å gjøre... vi kan sikkert hoste opp flere hyttefelt sørpå som er noe alla øverbygd da[8D]

Øverbygd 300 år tilbake i tid.. Jaja. Da har man hørt det også.. [8D]

Husker dere den gangen jeg skrev om vgs elever fra sør for sinsen-krysset som trodde alt nordafor og på landet var som å leve på 1800-tallet? [8D]

ORIGINAL: ~Adrianna~

Unnskyld, men:

Samme her [:D][:D]

Ikke kom hit, for da må du kle deg i bjørnepels og nesnalabber for å gå på butikken.. [:-] (Som er 4 mil unna huset mitt[8D]) NOT

KNIS[:D][:D][:D]

her bor æ[:D]

er det lov å påstå at man har naboer i gangavstand eller??[8D]

Det e vel fortsatt på grensa når man ikkje kan krype inn til hverandre fra vindu til vindu.. [:-] [8D]

Jeg tror kanskje noen trenger å utvide sine horisonter litt![8|] Det finnes en verden nord for Dovre også, vet dere! [:D][:D]

ja enig der altså..
husker jeg var ute på byen i trheim en gang så kom det noen gutter bort til meg å spurte hvor jeg og noen venninner kom fra.
Så vi svarte stolte som vi er av hjemplassen vår at vi kommer fra Helgeland.
Da sa han ene gutten: åja den øya ja!!!!!
HAHAHAHAHA[8D][:D]

Bor i bergen men bodde to år i harstad da mannen min jobber i forsvaret.. Elsket det stedet.. koselige naboer, koselige fremmede, koselig by.. flott natur.. å som jeg savner harstad.. verdt å prøve ikke milevis til butikker .. bodde fem min med bil una sentrum... sef ikke motorveier og slikt men det savnet jeg ovehode ikke... 

Min by [:)]

ORIGINAL: Apeloffen

ORIGINAL: vand

hahaha, dummeste jeg har hørt.. faktisk[:D]

Akkurat det samme som å bo i sør vell. Men byene er bare ikke fullt så store. Bor i narvik, og her er det vell ca 18 000 innbyggere.
Eller, jeg bor rett utenfor Narvik, ett lite tettsted. Men vi har da faktisk 4 matbutikker osv... Du skulle hatt deg en tur nordover.. Du er jo helt på bærtur[:D]

Det er jo litt moro med uvitenhet fra sør!!! Må ikke mobbe når man har en potensiell nordover-flytter!!! [:D][:D][:D]

nei jeg mobber ikke.. synes det var litt morro jeg[:D]
beviser jo bare det jeg, og andre "nordboere" kanskje hadde mistanke om.. nemllig at folk fra sør har null peiling om nord[8D]

Enkelte folk skal jeg nok være med på, men å gre alle folk i sør over samme kam, det blir for dumt. [:-] Ignorante mennesker finner du overalt.

ORIGINAL: ~Alexandra~

En forskjell på nord og sør æ har lagt merke til e at vi har ei større grense for kjørelengde her.
E liksom ikkje langt å kjøre 5 mil til noe[;)]

Og som alle andre sir, kommer jo veldi ann på kor du fytte, bor du i en by vil alt være nært, bor du på landet vil ting være lengre unna.[;)]

Grense for kjørelengde har nok mer med by vs land å gjøre. Er selv oppvokst på landet og hadde 4 mil til nærmeste by, ikke noe problem for oss å kjøre den strekningen, men for byfolka å kjøre andre veien er noe helt annet. Det er nesten utenkelig å kjøre såååååååååå langt. Vi fikk mange ganger servert fra folk at det var så langt for dem å kjøre til oss, vi kunne heller komme til dem, om det var snakk om å besøke hverandre. [8|]

ORIGINAL: lindaen

Hehehe, du lurer ikke på om vi har isbjørner i gatene også? [8D]

kan jeg spørre hvordan det går i deres nybygde igloo?

*klaske panne!*

Hvis han har samme oppfatning av Nord-Norge som deg så skjønner jeg vel godt at han ikke vil flytte hit..

ORIGINAL: giggsy

Akkurat det samme som å bo i sør vell. Men byene er bare ikke fullt så store. Bor i narvik, og her er det vell ca 18 000 innbyggere.
Eller, jeg bor rett utenfor Narvik, ett lite tettsted. Men vi har da faktisk 4 matbutikker osv... Du skulle hatt deg en tur nordover.. Du er jo helt på bærtur[:D]

Det er jo litt moro med uvitenhet fra sør!!! Må ikke mobbe når man har en potensiell nordover-flytter!!! [:D][:D][:D]

beviser jo bare det jeg, og andre "nordboere" kanskje hadde mistanke om.. nemllig at folk fra sør har null peiling om nord[8D]

Enkelte folk skal jeg nok være med på, men å gre alle folk i sør over samme kam, det blir for dumt. [:-] Ignorante mennesker finner du overalt.

Samma det om det bare er enkelte eller alle.. Uansett virker det for meg, som om folk sørafør generelt er lite opplyste om hvordan det er i nord.

ORIGINAL: giggsy

Samma det om det bare er enkelte eller alle.. Uansett virker det for meg, som om folk sørafør generelt er lite opplyste om hvordan det er i nord.

SIGN!!!

Jeg bor i en liten kommune med 5000 innbyggere, og her er det mange utkant-/småplasser..[:)]
Vokste opp på en sånn plass, ca 300 innbyggere, men vi hadde da butikk og posthus, helt til de begynte å legge ned alle posthusa da..[8|]
Men fra der jeg bodde er det 15 min til sentralstedet i kommunen, så det er jo ikke langt [:D]

Født på Østlandet, og bor her. Men hallo, jeg er overraska over hvor lite folk vet om eget hjemland. En skal jo ikke dra veldig langt ut fra Gjøvik, for å finne steder hvor de må kjøre en stubb for å komme seg til butikken. [&:] Og "dere" nordpå har en ganske karakturaktig tanke om oss søringer. [;)] Har forresten bodd 3 år nord for Dovre, og ferierer gjerne nordenfor polarsirkelen. Sør for den også for den del. [:)]
Midt på tjukkeste Østlandet bor jeg 10 min fra butikken! [:D] Og her trives jeg utmerket, bare bekymrer meg for at de skal hogge ned all skogen rundt her. [:(]

Åsså har alle reinsdyr som vi rir på når vi skal på butikken, er faste holdeplasser å dem går hvert 15 minutt, å det beste av alt er at det er gratis![:D]

Jøss...flere Vardø-væringer her!![:D]

Ja jeg er fra vardø, landets nord-østligste by, bor ca 2000 innbyggere her. Vi har helsesenter, tre matbutikker (Rimi, Rema og en lokal kjøpmann), tre klesbutikker, og stort sett det vi trenger av offentlige kontorer og litt mer sånn smånips!
Vi har IKKE lekebutikk og IKKE sykehus, nærmeste lekebutikk er 7,5 mil unna og nærmeste sykehus er 3-4 timers kjøring her ifra!

Sånne goder som kiropraktor, manuell terapau og sånne gode greier vet jeg faktisk ikke hvor langt jeg må kjøre for å finne....er liksom en gode vi ikke her!!

Jeg bor IKKE på bygda...men i en by. Vi har naboer og det meste vi trenger, men det er samtidig laaange avstander og mye nødvandig vi må langt for å få tak i! men det er helt greit det....trygt og godt for ungene, og alltid middag seinest kvart over fire...hehe....masse tid til familien!![:D]

Back
Topp