Dere som bor i Nord

*ZimileMamma*

Gift med forumet
Ja, det er uvitenhet, men jeg må spørre. Hvordan er det egentlig å bo opp i nord? Har inntrykk av at butikker og alt er milevis unna hus, og naboene bor flere km unna. [8|]
Har sagt til mannen at jeg kunne tenke meg å prøve 1 år opp i nord, men han er MEGET negativ.

Så hvordan er det egentlig å bo nordover?

[:D][:D][:D][:D][:D] Regner med Mo i Rana er under din betegnelse "nord"!!! [:D][:D][:D][:D][:D]

Det kommer vel an på hvor du bor, på samme måte som det er sørpå! Jeg bor på Mo og det er over 25 000 innbyggere her, de fleste lokalisert i tettbebygde strøk, og noen i utkantene!

I nord er det faktisk flere store byer, Bodø og Tromsø f.eks!!

Hvordan det er i finnmark skal jeg ikke svare på! [;)]

(og for min del; vi bor rett ved siden av prix og kiwi, har bunnpris, rema og skeidar 5 minutter unna. Har MANGE naboer og bor 5 minutter unna 2 store kjøpesentre med mange butikker! [;)][;)][;)] Det er ikke så ille å bo i nord, ingen isbjørner i gatene!!! [8D])

hahaha, dummeste jeg har hørt.. faktisk[:D]

Akkurat det samme som å bo i sør vell. Men byene er bare ikke fullt så store. Bor i narvik, og her er det vell ca 18 000 innbyggere.
Eller, jeg bor rett utenfor Narvik, ett lite tettsted. Men vi har da faktisk 4 matbutikker osv... Du skulle hatt deg en tur nordover.. Du er jo helt på bærtur[:D]

ORIGINAL: Apeloffen

Akkurat det samme som å bo i sør vell. Men byene er bare ikke fullt så store. Bor i narvik, og her er det vell ca 18 000 innbyggere.
Eller, jeg bor rett utenfor Narvik, ett lite tettsted. Men vi har da faktisk 4 matbutikker osv... Du skulle hatt deg en tur nordover.. Du er jo helt på bærtur[:D]

Det er jo litt moro med uvitenhet fra sør!!! Må ikke mobbe når man har en potensiell nordover-flytter!!! [:D][:D][:D]

ORIGINAL: vand

ORIGINAL: Apeloffen

Det er jo litt moro med uvitenhet fra sør!!! Må ikke mobbe når man har en potensiell nordover-flytter!!! [:D][:D][:D]

nei jeg mobber ikke.. synes det var litt morro jeg[:D]
beviser jo bare det jeg, og andre "nordboere" kanskje hadde mistanke om.. nemllig at folk fra sør har null peiling om nord[8D]

Hehe,du får flytte nordover da å se vettu:D
Bor i Tromsø,og det er den 5 største byen i Norge,med ca 65 000 innbyggere! Her er det flott å bo å kan ikke tenke meg å bo noen andre plass!!

ORIGINAL: *Vindrua*

Hehe,du får flytte nordover da å se vettu:D
Bor i Tromsø,og det er den 5 største byen i Norge,med ca 65 000 innbyggere! Her er det flott å bo å kan ikke tenke meg å bo noen andre plass!!

Bor på Bardufoss, 7000 innbyggere her, et tettsted utfor Tromsø. 13 mil eksakt[;)]
Masse butikker her, og 4 mil til nærmeste by[:)]
Litt inntrykk av at folk sørpå ikke har helt peiling på nord-norge[:D]

Finnmark e jo veldig stort..og med lite folk..ooog spredt bebyggelse--så ja,d e lange strekninger..ikke til å stikke under en stol. Noen strekninger mer øde en andre.

Alta..17-18 innbyggere,stor kommune---dvs spredt bebyggelse og lange strekninger.
Her utkant og sentrumsnært..bor du i selve byen da,så har du alltids matbutikker i nærheten..

Men d kommer total an på KOR i finnmark man velger å bo..
Syns d e ganske sentralt å bo i Alta..d e bare to timer til Oslo,men d e 3 timer til karasjok...[;)]

PS: her får man nedskrevet studielånet med 10 % (max 25tusen) i året..[:D][:D]

Hehehe, du lurer ikke på om vi har isbjørner i gatene også? [8D]

ORIGINAL: Pretty Bird

Finnmark e jo veldig stort..og med lite folk..ooog spredt bebyggelse--så ja,d e lange strekninger..ikke til å stikke under en stol. Noen strekninger mer øde en andre.

Alta..17-18 innbyggere,stor kommune---dvs spredt bebyggelse og lange strekninger.
Her utkant og sentrumsnært..bor du i selve byen da,så har du alltids matbutikker i nærheten..

Men d kommer total an på KOR i finnmark man velger å bo..
Syns d e ganske sentralt å bo i Alta..d e bare to timer til Oslo,men d e 3 timer til karasjok...[;)]

PS: her får man nedskrevet studielånet med 10 % (max 25tusen) i året..[:D][:D]

og betaler mindre skatt[:D]

haha.. hves du ska finne en så øde plass trur æ du må flytte t ei hytta langt oppi skauen =)
vi har kansje litt mindre byen her nord, å litt meir plass å boltre sæ på. syns bare d e greit.. trives bæst litt utfør byen. slepp æ å tenke på at folk kan se mæ igjenom vinduan hves æ går å valse naken og for litt fre rundt øran =) tar bare 10-15 min å kjøre inn t byen, så d e jo ik langt unna.

En forskjell på nord og sør æ har lagt merke til e at vi har ei større grense for kjørelengde her.
E liksom ikkje langt å kjøre 5 mil til noe[;)]

Og som alle andre sir, kommer jo veldi ann på kor du fytte, bor du i en by vil alt være nært, bor du på landet vil ting være lengre unna.[;)]

*kniiiiis* Ja sånn helt seriøst så er det jo faktisk noen som spør om det går isbjørner i gatene!

Men jeg bor midt i landet, og er mange østlendinger og vestlendinger som mener jeg bor "der oppe i nord" [:D]

Men har også litt inntrykk av at mange av de som bor veldig tett på Østlandet, har ett annet syn på avstander enn hva vi har. Det er liksom laaaaangt å kjøre en halvtime for å komme hit og dit.
Mens jeg synes vi bor nære Tr.heim, vi bor 5 mil og 45 min kjøring unna, og det er ikke langt for oss [:D]

ORIGINAL: lindaen

[8D]

Det spørs jo helt hvor man bor. Bor man i byen, eller ute på landet?
Det er jo likt ellers i Norge, ikke bare i nord. Men det er jo færre store byer her oppe da. Her vi bor er det såpass at ungene har 3 parallellklasser, vi har en bra del butikker selv om byen er liten, og mye folk. Der sambo kommer fra, en halvtime utenfor, er det mer sånn at det er langt mellom folk, men det er jo likevel en bygd, med egen skole og butikk.

jeg har slektninger fra øverbygd. et lite stykke fra bardufoss. og komme dit er akkurat som å komme 300 år tilbake i tid! det er helt utrolig! jehg kunne aldri ha bodd der. hadde blitt gal!

ORIGINAL: lindaen

har dere ikke det da[:D][:D] Vi sørpå spiser bilene til dem i nord- joikakaker er reinsdyr[:D]

ORIGINAL: *ZimileMamma*

Ja, det er uvitenhet, men jeg må spørre. Hvordan er det egentlig å bo opp i nord? Har inntrykk av at butikker og alt er milevis unna hus, og naboene bor flere km unna. [8|]
Har sagt til mannen at jeg kunne tenke meg å prøve 1 år opp i nord, men han er MEGET negativ.

Så hvordan er det egentlig å bo nordover?
Hvordan kom du på at du ville bo i nord om du ikke har vært der?

Back
Topp