Dere som baker brød!

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: vand

Men da er det jaggu på tide at du begynner med slumpmåling du også! [8D]

Hiv oppi en halv pakke hvetemel først, så tar du oppi det grove melet du ønsker. (jeg bruker sammalt hvete, grov rug, grovbakst mel, linfrø og havregryn). Ta oppå gjæra og strø litt salt over. Så hiver du oppi 1,5 dl olje og vann til deigen blir fin! [;)]

Jeg "glemmer" alltid å forheve brødene (dvs heve i bollen ---> inn med spiseskje? [8D]) men det går alltid godt. [;)]

Hehe, ja er vel på tide, i en alder av 34 år[:D]

Aldri vært noe glad i å slumpe jeg.. har fulgt oppskriften slavisk.. uansett hva det er[8D]

Har du alt dette oppi et brød? Hvetemel, sammalt hvete, grøv rug, grovbakst mel, linfrø og havregryn?

Ja, det har jeg! Men dette blir... tja....... 5-6-7 brød? [8D] Hiv oppi og prøv da vel! [:D] Ingenting som er bedre enn hjemmebakte brød som faktisk metter magene! [:D]

Tips: Hvis du bruker frø (linfrø, solsikkefrø osv, legg de i bløt en liten stund, da blir de myke og man kjenner de ikke når man spiser! [;)])

Hiv oppi en halv pakke hvetemel først, så tar du oppi det grove melet du ønsker. (jeg bruker sammalt hvete, grov rug, grovbakst mel, linfrø og havregryn). Ta oppå gjæra og strø litt salt over. Så hiver du oppi 1,5 dl olje og vann til deigen blir fin! [;)]

Jeg "glemmer" alltid å forheve brødene (dvs heve i bollen ---> inn med spiseskje? [8D]) men det går alltid godt. [;)]

Aldri vært noe glad i å slumpe jeg.. har fulgt oppskriften slavisk.. uansett hva det er[8D]

Har du alt dette oppi et brød? Hvetemel, sammalt hvete, grøv rug, grovbakst mel, linfrø og havregryn?

Ja, det har jeg! Men dette blir... tja....... 5-6-7 brød? [8D] Hiv oppi og prøv da vel! [:D] Ingenting som er bedre enn hjemmebakte brød som faktisk metter magene! [:D]

Tips: Hvis du bruker frø (linfrø, solsikkefrø osv, legg de i bløt en liten stund, da blir de myke og man kjenner de ikke når man spiser! [;)])

Hmmmm.. spørs om jeg tørr altså[8D] hehe

Hadde tenkt å lage kun 2 brød.. har bare 2 sånne brødbeholdere..

Og da ble jeg usikker igjen[:D] med slumpingen.. hee

Hmmmm.. spørs om jeg tørr altså[8D] hehe

Hadde tenkt å lage kun 2 brød.. har bare 2 sånne brødbeholdere..

Og da ble jeg usikker igjen[:D] med slumpingen.. hee

Du kan også bruke langpannen, da får du 4 brød! [;)]

Klart du tør!! Dette går fint skal du se! Ta ca halve hvetemelsposen sånn at det utgjør ca halve melmengden totalt! Og 2 pk tørrgjær, så går dette kjempegodt! [:D]

Oppskriften jeg fikk fra svigermor:
4stk brød.

1pk gjær
12dl vann (Litt kaldere enn lunka)
2dl hvetekli
0,5dl flytende margarin
1ss salt
2kg mel

(Jeg pleier å ha i litt linfrø, sesamfrø og brødsirup i tillegg)

Hev i 2 timer.

Stek på 250grader i 15min og senk temperaturen til 200grader og stek i ytterligere 15min.

Sett en ildfast form med litt vann i i bunnen av stekeovnen, da blir skorpen sprø og god [:)]

Jeg bruker ikke brødform. Jeg deler deigen i 4 og steker to og to direkte på platen.

Back
Topp