Dere som baker brød!

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Baker dere av egne indigrienser? Eller kjøper dere ferdigpose fra feks Regal? (finnes det andre merker? )

Er det noen hokus pokus? Syenes det står så mye bak disse pakkene jeg..

Er det ikke bare å ha tørr gjeren opp i vannet.. helle posen oppi og kna.. så sette den til elting.. i en bolle med fesk frottehåndkle eller plast over?

Vi spiser 1 helt brød om dagen.. og dette brødet koster hele 30 kr.. blir dyrt det..

Men er det billigere å køpe inn indigrienene selv? Og ha det ståene og bake utfra det..

kjøper et mel som heter grovbakst, har vann, gjær, salt og litt sukker oppi..
elter i maskin, hever, ruller ut, har i form, hever litt til (ikke ha plast oppå da.....) og så steker jeg de [:)]
helt greie matpakkebrød

ORIGINAL: Miss Gilmore

Her skulle sambo ha svart for han er flinkere å bake brød enn meg. Men han hiver bare oppi masse greier i gjærblandinga  han. Grovbakst, hvetemel, sesamfrø, linfrø og sirup. Aner ikke hvor mye han har av hver, og han veit det ikke selv heller for han bruker ikke mål på noe[:-]

Verdens beste brød[:)]

Det er det som er så dumt.. men disse slumpene[:D][8D]

Hender jeg baker selv, men bruker som regel de ferdigposene som man bare har i gjær.. VELDIG enkelt!! [:D]
Åsså blir de kjempegode.. [:D]

http://www.mollerens.no/oppskrifter/brod/

Her er mange oppskrifter!

Takk[;)]

Får prøve meg på dete fullkornsbrødet som jeg har kjøpt.. sånn ferdig pakke fra Regal..

Blir kanskje dyrere? Enn å kjøpe inn alt selv?

lurer litt på dette jeg også. minstemann her spiser 4 brødskiver pr måltid[X(] (han er bare 11mnd) synes ikke jeg gjør annet en å kjøpe brød[&:]

jeg deler gjerne en enkel, men veldig god oppskrift!
Dette er nok til tre brød:

1 kg hvetemel
500 g sammalt hvete, fin
en stor neve havregryn
en stor neve havrekli
1 ts salt
1 ss honning (røres ut i litt varmt vann)
en pose tørrgjær
1 dl rapsolje
1 liter vann

Bland alt det tørre og ha i væsken. Kna eller la de kjøres i kjøkkenmaskin i noen minutter. Heves i bollen med kjøkkenhåndkle og plast i en times tid. Jeg pleier å ha smør på benken for at deigen ikke skal sette seg fast. Del i tre like store emner (bruk gjerne kjøkkenvekt) og legg i former. La de heve en liten stund og stek i ovnen på nederste rille, 200 grader i ca 40 min.

Dette er en oppskrift jeg fikk fra barnehagen. Sunne og gode brøde som smaker litt søtt uten å være usunne!

Husk å regne strømforbruk på stekeovnen også da, når du skal finne ut om det lønner seg eller ikke.[:)]

Bake sjøl,æ.. Hvetemel,sammalt hvete grov,sammalt rug grov,vann,smør,salt og gjær.. Har ingen mål.. Bare tar alt på slump..hehe.. Bakt brød sjøl i 14 år [:D]

Jeg lager også bare på en slump. Prøv deg frem![:D]

Jeg bruker mel, gjær, kruskakli, sesamfrø, linfrø og sirup.. Mmmm[:D]

ORIGINAL: fairy

Husk å regne strømforbruk på stekeovnen også da, når du skal finne ut om det lønner seg eller ikke.[:)]

Ja, og ikke minst tiden! Herregud.. aldri lagd brød før jeg.. de skal jo eltes i hytt og pine.. først i 30 min.. så i 10 min.. og til slutt 40-45 min.. sååå inn i ovnen i 30 min[8|][:)]

jeg har tørrgjer oppi vannet(3 pk på 13dl vann, 4 brød) har oppi grovmalt rug og grovmalt hvete, hvetemel, smeltet margarin og salt. Elter sammen får hand, hever i ca 40 min, ruller ut, hever i ca 30 min, steker i 30-40 min på 225 grader,, enkelt og raskt. laget 8 brød i dag tok med litt over 3 timer bare.

egne ingredienser etter kokeboken [;)]

Noen tips for å holde hjemmebakt brød fersk lenge.... Synes de brødene jeg baker er knusk trørre dagen etterpå [:(]

Sikkert kjempegode disse brødene dere lager på egenhånd[:D] Men hjelper ikke meg så mye når jeg må ha oppskrift[8D]

Aldri slumpa.. og aner ikke hvordan jeg skulle ha slumpa heller

Men da er det jaggu på tide at du begynner med slumpmåling du også! [8D]

Hiv oppi en halv pakke hvetemel først, så tar du oppi det grove melet du ønsker. (jeg bruker sammalt hvete, grov rug, grovbakst mel, linfrø og havregryn). Ta oppå gjæra og strø litt salt over. Så hiver du oppi 1,5 dl olje og vann til deigen blir fin! [;)]

Jeg "glemmer" alltid å forheve brødene (dvs heve i bollen ---> inn med spiseskje? [8D]) men det går alltid godt. [;)]

ikke bruk tørrgjæren i vann, ha det i melet.
og bruk litt varmere vann enn fingervarmt, men ikke varmt[:)]
så får du fin heving!

jeg hater kompakte brød. ellting og heving er et must!!

ORIGINAL: TheusOgNuska*HoHoHo*

ikke bruk tørrgjæren i vann, ha det i melet.
og bruk litt varmere vann enn fingervarmt, men ikke varmt[:)]
så får du fin heving!

jeg hater kompakte brød. ellting og heving er et must!!

Åååå, ser ut til at det er kompakt der blir!

Står jo her at jeg skulle tømme gjeret i vannet.. vannet skulle være lunkent..

Skal jeg huske på dette til en annen gang![;)]

ORIGINAL: vand

Men da er det jaggu på tide at du begynner med slumpmåling du også! [8D]

Hiv oppi en halv pakke hvetemel først, så tar du oppi det grove melet du ønsker. (jeg bruker sammalt hvete, grov rug, grovbakst mel, linfrø og havregryn). Ta oppå gjæra og strø litt salt over. Så hiver du oppi 1,5 dl olje og vann til deigen blir fin! [;)]

Jeg "glemmer" alltid å forheve brødene (dvs heve i bollen ---> inn med spiseskje? [8D]) men det går alltid godt. [;)]

Hehe, ja er vel på tide, i en alder av 34 år[:D]

Aldri vært noe glad i å slumpe jeg.. har fulgt oppskriften slavisk.. uansett hva det er[8D]

Har du alt dette oppi et brød? Hvetemel, sammalt hvete, grøv rug, grovbakst mel, linfrø og havregryn?

Back
Topp