Dere som ammer..

Senna

Gift med forumet
Hvor lang tid tok det før den verste brystsprengen etter fødselen ga seg?

Jeg husker ikke fra Lukas hvor lang tid det tok.
Baby spiser bra, men puppene blir ikke mindre harde fordi om han spiser. Men jeg regner med at det er sånn det er de første dagene, og ikke kommer av at jeg har aaaaltfor mye melk?!

Tja... Nesten en uke, kanskje?

Okei. Da er det bare å være tålmodig.
Er litt redd for brystbetennelse, men det kommer vel helst om man er melkesprengt. Sprengen man har etter fødselen er vel hormonpåvirket, og ikke fordi man produserer for mye melk?

Ja tror det er hormoner. Man kan jo ha DE ømme puppa mens man er på sykehuset, selv om det er minimalt med melk.

Jeg får spreng på dag tre, da er det melken som kommer - i mengder - og så får jeg en tett melkegang og så nesten brystbetennelse og så pumper jeg og ammer ofte der det er vondt og så går det over i løpet av to-tre dager. Samme historien med alle mine tre [:)]

ORIGINAL: vann123

Jeg får spreng på dag tre, da er det melken som kommer - i mengder - og så får jeg en tett melkegang og så nesten brystbetennelse og så pumper jeg og ammer ofte der det er vondt og så går det over i løpet av to-tre dager. Samme historien med alle mine tre [:)]

Okei. Jeg begynner å lure på om det rett og slett er for mye melk likevel. For når gutten er ferdig å spise, så kan det fortsatt renne ut en del melk fra brystet.
Kanskje lurt å prøve å få tømt de noen ganger, så det ikke blir betent? Pørver å la han spise av samme brystet noen ganger etter hverandre, og så håndmelke det andre i mens. Så får jeg bytte etterpå.. Har ikke lyst å begynne med noe pumping, for da er det så lett for at det blir verre.

Ikke nødvendig å tømme brystet med mindre det tetter seg til i en melkegang, det kjenner du ganske fort hvis det gjør. Bare å amme på annenhver side, evt amme bare noen minutter på hver, så han ikke spiser seg mett fra et bryst, men du får lagt ham til på begge hver gang.

Nå har han spist ganske hyppig fra begge i hele natt, og det kjennes litt bedre (bortsett fra brystvortene.. AUA!!). Men de er fortsatt veldig harde. Ikke så klumpete lenger, bare harde. Så jeg tenker at det sikkert blir bedre i.l.a dagen i dag, når han har fått opp hyppigheten litt på ammingen.
Han er en slappfis! Bare sover og sover og sover.. Spiser og bæsjer innimellom, og så kan han ligge å kikke rundt seg i en liten time, og så sover han igjen. Hehe. [:)]

Tok halvannet døgn før det verste ga seg hos meg :) Lekker som en sil uansett, suger han på den ene renner det ut av den andre [;)] JM sa det tok alt fra 1 til 3-4 døgn, og man da ikke kunne tenke på annet enn spreng *fnis*

Tok vel ca. 5-6 dager. Det gikk mye fortere denne gang enn første gang. Jordmor sa at denne gang viste kroppen hva som skjedde, og tilpasset seg fortere[;)]

tok nesten to uker på meg..

4-5 dager tror jeg, så jo ut som pamela i starten ha ha[8D][:)]

Fint å høre at det har tatt litt lenger tid hos flere andre. Da er jeg vel ''normal.'' [:D]
Det er uansett mye bedre i dag. Bare brystvortene får kommet seg litt også, så kommer dette til å gå som en drøm! [:D]

1 dag tror jeg[:-]

ORIGINAL: EricaJenta

1 dag tror jeg[:-]

Åh, heldig da! [:D]

I dag er jeg endelig mye bedre. Puppene blir myke når han har spist, og det er deilig! Da er det lettere å huske hvilken han spiste fra sist, siden den er myk og den andre er hard. Hehe. [:D]

Back
Topp