Dere som ammer lenge

Alaskahusky

Elsker forumet
Marsmellows-15
Hvor ofte ammer dere? Og hvor gammel er babyen/barnet?

Jeg ammer snuppa på 11mnd 3 ganger i løpet av dagen og gjennom natta :) altså en før fomiddagsdupp, en før ettermiddagsdupp og så før natta.

Er over ett år mellom 11 mnd som din og alderen på yngste nå så det har variert mye.

Så og si fullammet begge (utenom få skjeer med grøt de delvis spyttet ut) til de var 10 mnd. Da annenhver time hele dagen, yngste annehver time på natten også.
Eldste sluttet gradvis med pupp ved 11-12mnd alder (ble mindre og mindre melk når nattammingen var over), ammet da 3-4 ganger om dagen. Yngste ammet jeg ca hver tredje time døgnet rundt fra 10-20 mnd. Deretter 3 gsnger daglig og tre ganger nattlig. Nå er hun nettopp fylt 2 og jeg ammer morgen og noen dager 1-2 ganger på ettermiddagen.

Når mine har rundet året har det blitt amming morgen, før hvil klokken 12 og før legging klokken halv syv. Har og ammet på natten om babyen/ungen har ønsket det.

Gøy å se at dere ammer "så hyppig". Samboer synes jeg ammer mye og er veldig nysgjerrig på når jeg skal slutte/trappe ned til kun en gang per dag. Men i forhold til der ammer jeg jo ikke ofte. Elsker å amme og har ingen planer om å slutte :)

Her sluttet jeg å amme mini da han ble 2 år. Har fått så mye melk han har villet av meg i tillegg til mat fra han ble gammel nok til å få det.

De siste mnd'ene med amming var mer at han fikk litt melk om han var veldig lei seg etter å ha slått seg eller trengte trøst. Kalte det for trøstepupp på slutten.

Pratet til han om at vi skulle slutte å amme de siste ukene også slik at ikke sjokket ble så stort da vi kuttet helt ut.

Var hjemme med han til han var 27 mnd før han begynte i barnehage og jeg startet på jobb igjen så det ble naturlig for oss å slutte "sent" med amminga. Det at han aldri har tatt flaske eller smokk er nok også en grunn til at det ble "pupp" så lenge :)

Hun er 13 mnd og 14 dager. Vi ammer alt fra 6-12 ganger om dagen, det er minst 1 gang om natten noen ganger fler.
Jeg ammer så mange ganger hun vil egentlige synes det er veldig koselig og ikke minst praktisk nå som det er tenner på vei og hun er syk. Så er puppen god å ha når alt er trist og leit

12 mnd nå og vi har trappa kraftig ned di siste ukene, da jeg ble skikkelig gørr lei egentli og ville ha kroppen min tilbake!! Kun kosepupp i senga på morran, da holder hun ut til frokost i barnehagen. Og nå er hun så klart syk og vi får ikke i henne noe mat... Så nå hadde full pupp vært noe å ha :p

Min får som regel etter hvert måltid, før hver lur og noen ganger etter han har våknet. På natta så er det vel mellom 4-8 ganger. Han drikker ikke så mye fra flaske så puppen er drikken.

Når mine var 11 mnd tror jeg de ammet ca hver tredje time når jeg var hjemme. De fikk styre det selv som oftest. De dagene jeg jobbet klarte de seg likevel fint uten i 8 timer.

Gutt på 25 mnd.

Ammer minimum 3 ganger, men 8-10 ganger om han får bestemme selv. Prøve å begrense han siden jeg er gravid med nr.2 og det gjør så vondt å amme pga. ømme bryster. Men er ikke så enkelt med en sta, puppegal 2åring :sour:

1-10 ganger, hehe. Men stort sett bare 1-2 ganger.
Hun får på morgenen, men også på natta om hun våkner. Da kommer hun i senga vår, og det er "fri bar" så jeg har null kontroll.
Hun får før hun legger seg, om det er jeg som legger henne.
Er hun hjemme med meg på dagen og hun får vilja si, kan det bli mye amming. Men jeg sier ofte nei også. Hun er straks 2 år.

Gutt på 25 mnd.

Ammer minimum 3 ganger, men 8-10 ganger om han får bestemme selv. Prøve å begrense han siden jeg er gravid med nr.2 og det gjør så vondt å amme pga. ømme bryster. Men er ikke så enkelt med en sta, puppegal 2åring :sour:

Går din i bhg? Jeg lurer sånn på om amming vil hjelpe oss å ikke bli så ofte syk når gutten begynner i barnehage. Håper uansett på å klare å amme så lenge som deg :) min gutt er bare 3mnd men er temmelig puppegal ja, mye kos i tillegg til å spise. Men helt greit for meg.

Går din i bhg? Jeg lurer sånn på om amming vil hjelpe oss å ikke bli så ofte syk når gutten begynner i barnehage. Håper uansett på å klare å amme så lenge som deg :) min gutt er bare 3mnd men er temmelig puppegal ja, mye kos i tillegg til å spise. Men helt greit for meg.

Ja han begynnte i barnehagen i august og enda ikke vært syk en eneste gang! :D:) Sånn bortsett fra forkjølet. Om det er pga. ammingen er ikke godt å vite, men vil nok tro det bidrar en del ja. Var en av grunnen for at jeg ville amme så lenge, så barnehagestarten skulle gå litt mer smertefri i forhold til sykdom.

Lykke til med ammingen. De fleste som ønsker å amme så lenge, får det til så lenge de er kommet seg gjennom de første mnd. :Heartred Men i perioder har det jo krevd litt ekstra for å følge opp.

Ja han begynnte i barnehagen i august og enda ikke vært syk en eneste gang! :D:) Sånn bortsett fra forkjølet. Om det er pga. ammingen er ikke godt å vite, men vil nok tro det bidrar en del ja. Var en av grunnen for at jeg ville amme så lenge, så barnehagestarten skulle gå litt mer smertefri i forhold til sykdom.

Lykke til med ammingen. De fleste som ønsker å amme så lenge, får det til så lenge de er kommet seg gjennom de første mnd. :Heartred Men i perioder har det jo krevd litt ekstra for å følge opp.

Takk! Vel, vi fikk det ikke til de to første månedene (tungebånd som måtte klippes to gang..) så nå skal han då die til han blir konfirmant om han vil!! Hører så mange som sier de mista melka etter noen mnd, men forstår det som at det ikke får ant sånn uten videre. Her nattammes det som bare juling så satser på at det holder produksjonen oppe. Ser ingen grunn til å avvenne nattamming når vi kan gjøre fet sovende begge to. Har jo fått et barn fordi jeg er villig til å ta vare på det og føler for å gjøre alt som er naturlig ang de behovene han viser. Skal ikke begynne å jobbe før han et iallfall ett år så det blir ikke iveien.

Eneste jeg er litt engstelig over er at da han fikk for lite mat (lav vektoppgang) viste han ikke andre tegn til det enn at han diet ofte og lenge, men så ble han jo fornøyd etter å ha hunget på puppen en stund. Hører andre som si at babyen gråter konstant. Så det jeg synes er skummelt er om jeg nå skulle få for lite melk en gang at han ikke skal si ifra ordentlig... Jaja, noen skal man jo ha å tenke på.

Mamma ammet alle sine barn til vi var 2år så satser på at jeg har anlegg for det.

Eldste min fikk ikke morsmelk lenger da han begynte i bhg, fikk halsbetennelse på halsbetennelse. Yngste har vært mye forkjølet, men det har aldri utviklet seg til noe mer enn det. Det er mulig de antibakterielle midlene i melken har hjulpet :)

Eldste min fikk ikke morsmelk lenger da han begynte i bhg, fikk halsbetennelse på halsbetennelse. Yngste har vært mye forkjølet, men det har aldri utviklet seg til noe mer enn det. Det er mulig de antibakterielle midlene i melken har hjulpet :)

Høres lovende ut! :)

Eller antistoffene ;):)
Ja det er jo forsket på og bevist, så ikke se bortifra det. Men man kan jo selvsagt aldri vite hvor mye ungen hadde vært syk eller ikke syk om man ikke ammet. Men har man mulighet er det jo fint å bidra med den man kan for å unngå så mye sykdom i starte :Heartpink:Heartpink

Eller antistoffene ;):)
Ja det er jo forsket på og bevist, så ikke se bortifra det. Men man kan jo selvsagt aldri vite hvor mye ungen hadde vært syk eller ikke syk om man ikke ammet. Men har man mulighet er det jo fint å bidra med den man kan for å unngå så mye sykdom i starte :Heartpink:Heartpink
Jepp :)

Antistoffene har i seg selv ofte ingen virkning på bakterier, men de virker som effektive «signaler» til celler som har som oppgave å ødelegge bakteriene. Men ang forkjølelse så tenkte jeg mer på at morsmelken er antibakteriell og betennelsesdempende lokalt i munn og hals :)

Jepp :)

Antistoffene har i seg selv ofte ingen virkning på bakterier, men de virker som effektive «signaler» til celler som har som oppgave å ødelegge bakteriene. Men ang forkjølelse så tenkte jeg mer på at morsmelken er antibakteriell og betennelsesdempende lokalt i munn og hals :)

Nå er jo ikke forkjølelse forårsaket av bakterier men virus, så dermed er det antistoffene som eventuelt kommer med melken som gjør susen. De virker jo ikke lokalt i munnen/halsen men tas opp av kroppen og sender signaler til cellene om å starte bekjempelsen av viruset (tatt i betraktning at mor har hatt viruset og dannet antistoffer). Og anngående den antibakterielle egenskapen til morsmelk, tror jeg ikke vi skal tilskrive den for mye. Milde øyeinfeksjoner har vist seg å kunne forebygge og bekjempes med morsmelk eller forebyggende på såre brystvorter.

Back
Topp