Dere som ammer: hvilken prevansjon bruker dere?

Rosa Mirabella

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Januarlykke 2020
Marshmallows 2022
Stjerneskuddene 2024
Jeg aner ikke hva jeg skal begynne på! Har tidligere gått på p-piller, men fikk redusert sexlyst av de. Det er viktig at det prevansjonsmiddelet jegnå velger ikke har den bivirkningen. Det er også uaktuelt for meg å begynne på noe som kan gi vektøkning. På seksukerskontrollen fikk jeg resept på cerazette minipiller. Legen opplyste ikke om bivirkninger, og jeg kom ikke på å spørre(kolikkbabyen min hadde anfall på venterommet, og lillesøsteren min passet henne, jeg var mildt sagt stresset). Uansett, jeg var nettopp inne på felleskatalogen, og bivirkningene til cerazette med hyppig forekomst var avskrekkende, kommer aldr i livet til å putte de pillene i meg.. Så da er jeg like langt. Hva velger dere?

jeg aner ikke .. jeg gikk på trionetta før .. og hadde ingen bivirkninger.. men så blei jo de tatt av og etter det finner jeg ingen som er bra nok .. frister mest å invistere i en ladycomp ..

Ane ikkje.. tenkte fullamming fysst som prevensjon.. men så ser eg mange her seje de har fått mensen tebake kjapt tross det, så det utgår då..
Så blir vel minipillen... Håpe kje der e for mange bivirkninger!

Hadde valgt hormonspiral hadde kroppen takla det og det ikkje hadde gjort så vondt å setta an inn/ut..
Ingen mens, ingen bekymringer, null stress [:D][:D]

Går ikke på noe nå[&:] men p-piller er uaktuelt ....får ikke lov av mannen heller...jeg ble så utrooolig sur og på randen depressiv av de...+ at jeg la på meg masse [:'(]
Så vet ikke hva jeg skal velge..

jeg gikk på cerazette etter jeg fikk victoria, det funket sååå bra! KNALL fornøyd. Ikke noe bivirkninger.
Men hva gikk du på før? har du ikke reagert med å legge på deg av annen type hormonell prevansjon,så vil du ikke reagere på disse heller..

jeg lurer på hormonspiral, siden den heller ikke skulle gi noe vektøkning eller noe,siden jeg hadde tålt p piller før og ceazette.

ville hatt p stav, men kan ikke ha den når jeg ammer,så da funker ikke det.. tror ikke jeg vil huske piller med 2 barn[8D] lurer på spiral,selv om jeg aldri har villet hatt det..

forresten hva med å prøve cerazette? bivirkningene i felleskatalogene er det man kan få,ikke det alle får. du kan ha positiv virkning av dem,så lenge du har gått på p piller før. men sex lysten forsvant jo da,det er jo ikke greit. men om du merker noe slikt igjen så slutt med dem og finn noe annet. du har ikke tenkt på spiral?

Ingenting. Aldri om jeg skal trykke i meg noen hormoner igjen.
Så her satser vi på fullamming som prevansjon, deretter er et nytt barn hjertelig velkommen [;)]

Bruker cerazette... Ingen bivirkninger enda.

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg må tenke litt mer på dette her.. Men dere som vet litt om spiral, er det greit å ha mens man ammer? Kobberspiral f.eks, det har vel ingen slike bivirkninger som hormonprevansjon kan ha? (kviser, vektøkning,mindre sexlyst). Hvordan er det når man vil bli gravid igjen etter å ha gått på spiral? Kan det ta lang tid før man kan bli det?

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

jeg aner ikke .. jeg gikk på trionetta før .. og hadde ingen bivirkninger.. men så blei jo de tatt av og etter det finner jeg ingen som er bra nok .. frister mest å invistere i en ladycomp ..
det frister her og! Men hvor mye tror du det koster?

Jeg gikk på cerazette før jeg fikk simen, og har begynt på de igjen nå. Aldri hatt en bivirkning og er superfornøyd med de :)

Siden jeg sliter med melkeproduksjonen anbefalte legen min bare cerazette. Men har ikke begynt på dem enda.
Kobber-spiral skulle visst ikke være så sikker, så det tør jeg ikke prøve [8D]
Vil helst ha så lite hormoner som mulig [:)]

Jeg gikk på noe som het micro- ett eller annet før jeg ble gravid (ppiller..), hadde ingen bivirkninger og tok meg bare 4 mnd før jeg ble gravid etter at jeg tok siste pilla. Vil gjerne begynne på dem igjen, men kan visst ikke bruke dem når man ammer =(

ORIGINAL: JustBe

Ane ikkje.. tenkte fullamming fysst som prevensjon.. men så ser eg mange her seje de har fått mensen tebake kjapt tross det, så det utgår då..
Så blir vel minipillen... Håpe kje der e for mange bivirkninger!

Hadde valgt hormonspiral hadde kroppen takla det og det ikkje hadde gjort så vondt å setta an inn/ut..
Ingen mens, ingen bekymringer, null stress [:D][:D]

*blander meg*

Å fullamme er IKKE noe prevansjon, jeg har samtlige i omgangskretsen som er blitt gravid på denne metoden...

Før man får mensen, så slipper man alltid et egg, ja, egget kommer FØR høna i dette tilfellet.

Har 2 venniner som er blitt gravid FØR de har fått mensen tilbake!

ORIGINAL: EarlGrey

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Orker ikke proppe kroppen med hormoner - så syns dette er vanskelig. Hørt mange ammingen har gått skeis hos etter å ha begynt med Cerazette, så det utgår... Har veldig menssmerter, så spiral utgår vel den og (iallefall før fødsel- så håper egentlig at dette bedrer seg nå).

Lite keen på regnfrakk frem til neste barn!![8D] 

synes det er veldig vanskelig jeg! Vil egentlig bruke det jeg hadde før, var veldig fornøyd. Men får jo ikke det når jeg ammer. kanskje jeg bare skal holde meg unna sex frem til neste barn... :p hehe..

http://www.pfc.no/article.php?articleID=108&categoryID=120

Her står det litt om å bruke ladykomp som prevansjon etter svangerskap, og når man ammer. Jeg synes det virket litt komplisert, og ikke kjempeideelt. (ammingen utskiller f.eks et hormon som påvirker temperaturen.)

HM! Føler ikke at det finnes noen "perfekte" prevansjonsmidler, er bakdeler med alt. Skulle ønske det kom p-piller for menn snart!

ORIGINAL: Rosa Mirabella

Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg må tenke litt mer på dette her.. Men dere som vet litt om spiral, er det greit å ha mens man ammer? Kobberspiral f.eks, det har vel ingen slike bivirkninger som hormonprevansjon kan ha? (kviser, vektøkning,mindre sexlyst). Hvordan er det når man vil bli gravid igjen etter å ha gått på spiral? Kan det ta lang tid før man kan bli det?

Kobberspiral har ingen hormoner og dermed ingen bivirkninger av den sorten. Men noen blør mer under mens og kan ha mer menssmerter. For meg var det motsatt. Har aldri før hatt så regelmessig mens som med kobberspiral. Blødde normalt og hadde ikke mer smerter. Var perfekt for meg. Skal aldri mer ha noe med hormoner. Og ble forresten gravid ca. 2 uker etter jeg tok den ut:)

ORIGINAL: Sjefens Mamma

ORIGINAL: Rosa Mirabella

Kobberspiral har ingen hormoner og dermed ingen bivirkninger av den sorten. Men noen blør mer under mens og kan ha mer menssmerter. For meg var det motsatt. Har aldri før hatt så regelmessig mens som med kobberspiral. Blødde normalt og hadde ikke mer smerter. Var perfekt for meg. Skal aldri mer ha noe med hormoner. Og ble forresten gravid ca. 2 uker etter jeg tok den ut:)

Yes[:D] Det høres jo kjempebra ut[:D] Jeg har aldri vært plaget av menssmerter eller sterke mensblødninger, så akkurat det tør jeg ta sjansen på! Husker du hvor mye kobberspiral koster, og kan fastlegen min sette den inn?

Har satt inn hormonspiral[:D]

Back
Topp