Dere med tommelbarn.....

• Trådstarter Trådstarter snupsidupsi
  • Opprettet Opprettet
S

snupsidupsi

Guest
Hvis du har et barn som totter/sutter på tommelen; når begynte han/hun med det?

Har ei på 3 1/2 mnd som konstant finner tommelen og putter den inn i munnen. Bruker smokk også. Tror dere det er bare fordi ho har oppdaget hendene nylig eller begynner de så tidlig?

Har jo heller lyst til at ho skal ta sutten/smokken. Lettere og avvenne den.

Hva er deres erfaring?

Min bestemte seg for og bytte ut smokken med tommelen rundt 6mnds alder. [&:]
Skulle også gjerne hatt henne til og ta smokk i stedet, men hun har bestemt seg rett og slett [8D]

Hun hadde en periode hvor hun tok begge deler som din, så du får bare håpe at hun velger smokken til slutt.
Men det kan nok absolutt ha noe med at hun har oppdaget hendene sine [:)]

ORIGINAL: Bare Kari

Er nok en blanding av ay hun har oppdaget hendene sine + tannkløe kanskje. Sånn er det i alle fall her.

tviler egentlig på at det er tenner. Da hadde jeg blitt veldig overrasket for å si det slik. Storesøster fikk første tann da ho var 13 månede, og jeg fikk første tann da jeg var 11 måneder.
Men, kan jo hende denne snuppa er kjappere enn vi var.

Mi bynnte me tommelen som nyfødt... Nytta ikke putte i smokk, for ho bare spyttet den ut, å tok tommlen [>:]

Men tommelen får man vel ikke avenet før barnet ikke vil noe mere selv tror jeg....

ORIGINAL: snupsidupsi

Er nok en blanding av ay hun har oppdaget hendene sine + tannkløe kanskje. Sånn er det i alle fall her.

tviler egentlig på at det er tenner. Da hadde jeg blitt veldig overrasket for å si det slik. Storesøster fikk første tann da ho var 13 månede, og jeg fikk første tann da jeg var 11 måneder.

Mi fikk første tann da ho var 4 mnd.

ORIGINAL: Villest

Mi bynnte me tommelen som nyfødt... Nytta ikke putte i smokk, for ho bare spyttet den ut, å tok tommlen [>:]

Men tommelen får man vel ikke avenet før barnet ikke vil noe mere selv tror jeg....

Har serløst sett tenåringer/nesten voksne folk som puttet totten inn i munnen og koste seg! Grøss og gru! [:'(]

Sett tendenser i går og i dag til at ho ikke er så interessert i sutten som ho har vært før. Men totten havner kjapt inn. Håper ikke ho velger vekk sutten.

ORIGINAL: Villest

ORIGINAL: snupsidupsi

Mi fikk første tann da ho var 4 mnd.

Jo, kan godt være at denne snuppa er tidligere ute enn storesøster og mammaen. Men vi trodde storesøster kom til å få kjapt tenner da ho hele tida hadde hendene i munnen og siklet noe voldsomt fra ho var 3-4 måneder. Men, de lot jammen vente på seg!

Jeg har et tommelbarn (hihi morsomt ord[:)]), hun brukte aldri smokk som baby (stramt tungebånd) og har alltid brukt tommelen. Hun bruker den aldri om dagen, kun om natten. Har gradvis gått over av seg selv egentlig. Men jeg var selv et tommelbarn og brukte den i ganske mange år - husker jeg var flau over det så må ha vært iallfall 5-6 år tror jeg.

EDIT: eldstejenta fant tommelen ordentlig da hun var 2-3 mnd tror jeg. Lillegutt bruker smokk, men har likevel de siste par ukene begynte å finne tommelen. Men her er det tenner på gang, er en tydelig hevelse som er hard og hvit.

mi og gjorde det, men slutta etter et par uker. får ho ikkje te å ta noe som helst tutt[&:]

Har hatt 3 tommelbarn[:D] Alle begynte i 3mnd alderen. Eldste sluttet da han var 2 år og tvillingene rundt 3 års alderen.
Jeg har aldri prøvd å vende de av med det de bare sluttet av seg selv.[:D]

Første mann tok tommelen allerede på barsel.
Så tilogmed på ene ultralyd bildet at han hadde tommelen i munn[8D]
Ville ikke ha smokk til å begynne med,men klarte å venne han til den og da sluttet han gradvis med tommelen[:)]

Takk for alle svar. Ser ut til at det er flere som starter rundt tre måneder når de virkelig oppdager hendene og fingrene sine. Jeg får bare se om det er tommelen eller smokken som blir mest populær.

Holder på å avvenne storesøster med smokken i disse dager. Det er jo relativt lett (selv om jeg GRUER meg til den dagen vi skal ta de bort). Men hvis lillesøster velger tommelen så aner jeg virkelig ikek åssen vi skal få avvent ho med den. Får håpe ho da slutter på eget initiativ.

Jeg har også tommelbarn... Husker ikke når hun begynte, men det var ganske tidlig.

Hun bruker tommelen kun sammen med kosekluten sin, hun setter ikke tommelen i munnen ellers. Men jeg gruer til å avvenne henne med den, håper hun slutter av seg selv... [8|]

Vi har ei jente på 14 mnd og hun sutter på pekefingeren og langefingeren.. Prøvet lenge med sokken,hun tok den et par uker så var det bom stopp

Gutten vår begynte da han var 3 år.....[&:] Ble nok litt for tidlig for han å kvitte seg med smokken. Bruker tommelen enda, og jeg aner ikke hvordan vi skal klare å avvenne han med den[&:][:'(] Skal lage ett belønningssystem for han nå, men problemet er at han gjør det automatisk, og ikke merker selv at han har den i munnen

ORIGINAL: *Kickie*

Jeg var et tottebarn, og slet SKIKKELIG med å slutte. Totten er jo alltid med....
Men klarte det da før ung. skolen... [8|]

Fanken... Var ikke det jeg ville høre[:-][8D]

Vi skal begynne å ha på tape på tommelen på dagtid etter at han har komt fra skolen, men han skal få bruke den når han skal legge seg. Prøblemet er at tapen enten detter av, eller så tar han den av selv hvis han skal på besøk til noen, for da lurer jo de på om han har skadet seg eller noe...... Fader for ett styr[:-] Tennene er på vei frem, men tannlegen sa at om han sluttet nå, slipper han regulering, så vi får bare gjøre ett forsøk

ORIGINAL: Lois Lane

Jeg var et tottebarn, og slet SKIKKELIG med å slutte. Totten er jo alltid med....

Vi skal begynne å ha på tape på tommelen på dagtid etter at han har komt fra skolen, men han skal få bruke den når han skal legge seg. Prøblemet er at tapen enten detter av, eller så tar han den av selv hvis han skal på besøk til noen, for da lurer jo de på om han har skadet seg eller noe...... Fader for ett styr[:-] Tennene er på vei frem, men tannlegen sa at om han sluttet nå, slipper han regulering, så vi får bare gjøre ett forsøk

Ja, mamma og de prøvde med teip ja. Og med sånn gugge man smører på neglene som smaker som løvetann [:'(].
Men alt kan pilles av/skrubbes vekk.

Og ja, jeg hadde regulering i maaange år. Det eneste positive jeg kan si er at siden jeg søg (sugde? eller hvordan i all verden å suge bøyes [8D]) på tommelen så var tennene mine sååå skjeve at jeg fikk dekket 80% av reguleringsregningen (mot de vanlige 25%).

Vi var inne til odontolog i oktober, og han skulle da få komme inn i desember for å ta avstøpning til sånn greie til å ha bak tennene. Det skal visst ikke gå ann å sutte på tommelen da... Jeg var på skolen, så mannen min reiste inn med han. Det endte med at sønnen vår kasta opp, og det ble ikke noe avstøyping. MEN tannlegen maste da om plate, og at han ikke kunne få det uansett før han hadde mistet alle tennene sine[&:] Var jo ikke noe plate han sa til meg, så jeg skal ringe han en dag å høre hva han surrer med. Må ha sagt feil til en av oss i alle fall...

ORIGINAL: Jannet84

Vi har ei jente på 14 mnd og hun sutter på pekefingeren og langefingeren.. Prøvet lenge med sokken,hun tok den et par uker så var det bom stopp

*ser for meg lille jenten med sokk i munnen*
Hihi.. [:D]

Unnskyld meg, men jeg klarer virkelig ikke å slutte å småle her jeg sitter! Ser det for meg jeg også!
[:D]

(ordet små-le så forresten veeeeelidg rart ut uten å dele det opp..![8|]

ORIGINAL: Lois Lane

ikke det jeg heller ville høre.

Har og hatt barn i barnehagen som ikke tenker over at de putter den i munnen. Bare noe som skjer automatisk når de er slitne og trenger litt kos. Vanskelig og avvenne de med det når det bare er noe som skjer automatisk for de.

Back
Topp