Dere med to tette

• Trådstarter Trådstarter <3<3 <3 <3 <3 <3 <3
  • Opprettet Opprettet
Hvor tette er de?
Og hvordan oppleves det?

Vi har to og vurderer en tredje men vet ikke hvor lang avstand vi vil ha imellom.
Har lest at de anbefaler 18 måneder mellom to fødsler for å minske risikoen for komplikasjoner og at 3-4 år er optimalt for den psykologiske utviklingen, men hvordan opplever dere det?

Mellom våre to minste er det kun 1 år minus 1dag!

J har 2 jenter md 11 mnd mellomrom og de er nå 21 og 10 mnd og de driver nå såvidt og leker sammen og ler masse sammen:):)
Store søster er veldig opptatt av å hjelpe og lek md lille søster i den grad de leker i så ung alder... Mn d blir mye barnelatter i huset om dagen og j elsker d J ville ikke hatt d no anerledes! De var ikke planlagt noen av dem mn j angrer heller ikke på at de ble så tette De er d beste som har hendt mg i mitt liv og j vil ikke leve 1 dag uten dem

Har tre tette på 3 år, 2 år og 1 år som er født i 2011, 2012 og 2013 og ville ikke endret på det og er veldig glad for at jeg har de så tett :)
Det er utrolig gøy, alltid noe å henge fingrene i og de har veldig mye glede av hverandre :)
Ja, noen dager står alt på hodet, ungene krangler og alt går skeis... MEN, sånn er jeg helt sikker på at alle foreldre opplever det i blant uansett aldersforskjell på barna! ;):D
Her har jeg veldig gode rutiner med faste måltider, fast sovetid, legger fram klær kvelden før osv. Og søskenvognen kunne jeg aldri ha vært foruten! :)

Kan jo legge til at de ikke går i bhg, jeg har hatt alle hjemme med meg, vi går i åpen bhg. og finner på mye gøy sammen :-)
De to yngste er også premature, er mye inn og ut av legevakt/sykehus og krever en del ekstra oppfølging, samt svangerskapene var veldig utfordrende, men jeg tror og mener at mye handler om innstilling! :thumleftHar man en positiv innstilling og tenker "dette fikser jeg!" , "dette er så givende, jeg koser meg" og "jeg er utrolig heldig" osv. så hjelper man seg selv en hel del! Spesielt på tøffe dager :)

Last edited:
17 mnd mellom her, svangerskapet var tungt, med bekkenløsning og ligamentsmerter som jeg ikke hadde i første svangerskap. Jeg slapp dog unna karpaltunnelsyndrom på begge hender og 10 kg vann i kroppen iløpet av en uke... Nå har jeg vært tobarnsmor i 10 dager og eldste har ikke vist et snev av sjalusi. Skulle tro det hadde vært slik bestandig. Hun har veldig lyst til å klemme og se på og det får hun lov til. Helt sikker på at jentene får mye glede av hverandre og ville aldri hatt større aldersforskjell enn dette. Er forberedt på et hektisk år, men det klarer vi lett.

Godt å lese at det er gode erfaringer også med to tette. Venter nr.2 i løpet av et par uker. Eldste er 15 mnd gammel og har han hjemme. Han er en rolig gutt, men aner jo ikke hvordan han vil reagere på lillesøster. Jeg tror og håper det også har med i innstillingen min å gjøre, og hvordan man tilrettelegger dagene. Være flink med rutiner og den slags. Vet det kommer til å bli et slit de første årene, men jeg tror vi får mye igjen for det på sikt :) ønsker alle som venter 2 tette lykke til :)

Back
Topp