dere med to barn

*EmMa08&11*

Gift med forumet
har dere noen gode tips??
noen små eller store råd for å få rutiner, eller noe jeg burde være forberedt på??? eller hva som helst??

er ikke så lenge til lillesøster kommer, og selv om jeg er veldig klar for å føde snart, føler jeg meg egentlig ikke klar heller[:-]

Du er og mye alene er du ikke? Da vil jeg tro at rutiner er gull! Jeg messer jo mye om detta , jeg vet det [8D] Men det er gull at man kan planlegge litt, vite hva som skjer og det hjelper med tanke ppå hvordan å styre dagen... KRISE å ha ei overtrøtt litta snuppa når emma krever sitt etter barnehagen og legging osv... Men mye faller seg naturlig, minsten faller bare inn i deres rutiner fra før på en måte.

Kan også nevne kanskje at jeg har ikke vært noe hønemor i det hele tatt, Emma får lov til å vippe henne, dytte inn smokken, kose og klemme noe veldig, tror jeg har vært lfink til å inkludere henne veldig i alt - så tar litt av kred´n for at Emma er en engel med lillebille [8D] Og det enn så lenge [8D]

Menne..... Vær forberedet på å være T R Ø T T . C O M [8D] Meeeeeeeen, var også forberedt på lykke! Ekke tull det altså, oppi alt stresset .. lykken er å sitte med to jenter i fanget som bare vil sitte å kose, og storesøster som sitter med armen rundt lillesøster og sier hun er gla i henne.. *sukk* [:)]

For min del så har det vært greit å ikke ha for mye rutiner, stresser ikke med legging. Prøver å kose oss så mye vi kan..
Men rutinene kommer litt etter litt.[;)] Helt av seg selv!!
Skal innrømme at jeg har savnet kveldene for meg selv, men det kommer etterhvert!![;)]

Det beste tipset som d sikkert er klar over er å la storesøster få en stor slump av oppmerksomheten i begynnelsen. En baby trenger jo ikke oppmerksomhet på samme måten som en 2-åring. Så må storesøster dele oppmerksomhet mer etterhvert. Det har funket bra hos oss.. Hun er ikke sjalu i det hele tatt.
Vi lar henne hjelpe til med bleie osv, så bare fikser jeg bleie når hun snur seg bort liksom..[8D] Hun får ha henne på fanget så mye hun vil, hun er med inn på rommet og leker osv.. Så lillesøster bør bli fleksibel..[;)]

hold på eldstemann sine rutiner så langt det la eg gjøre.

Ta babylivet som det kommer og la det gå seg til[:)]

oki takk[:)]

men regner med at emma ikke kommer til å like at hun må legge seg, også får babyen være oppe.
så hvordan gjør dere det?
skal jeg gjøre babyen klar for natta kl 7 for Emma sin skyld, og heller ta henne opp når hun skal ha mat osv.
eller må Emma bare bli vant med at sånn er det nå.. ?
hvordan gjør dere det?

Jeg syns det var viktig å ha rutiner på det største barnet, at alt fortsatte som før selv om det kom en baby i huset. Det fungerte kjempefint! Vi forklarte Tuva alt om hvorfor hun måtte legge seg først osv, så det gikk fint. Veldig viktig at størstemann får være med på alt med babyen, være med å skifte bleie, legge henne, putte i smokken, mate henne osv. Tuva pleide å finne frem dukken sin og legge den mot puppen når jeg ammet [:D] Vi har ikke hatt problemer med sjalusi fra Tuva en eneste gang, så vi har nok vært heldige. Men husk at den største forstår utrolig mye, så snakk med barnet og forklar [:)]

Det har ikke Emma reagert noe på, at hun må legge seg før [8|][:)] Tror du helt sikker at hun plukker opp detta da? Lurte jo litt på detta selv, men nå passer det seg sånn at jg pupper mens emma ser på einsteins eller noe, så når emma legger seg etter det sitter billee i vippestolen - legger emma som vanlig. Så går lillebille og jeg i dusjen, så pupper på soverommet så natta.. Funker som heia...

I starten kommer nok baby til å sove mye, så sove når din Emma legger seg, så etterhvert er nok minsta våken når du legger eldste. Men vet jo heller aldri vhilken baby man får, jeg var heldig som fikk ei som tar kvelden tidlig [:)] Så som de andre sier - dette er nok noe man må se ann, kommer mye ann på lillesøster

hehe oki. får prøve å ta det litt som det kommer.[:D].
men liker å være forberedt altså[8D]
men man finner vel en rutine og finner ut hva som passer for en ettersom man kommer litt inn i det[:)]

Er så lenge siden at jeg ikke husker [:-]

Nå var jo min eldste noe mindre enn din Emma kommer til å være, men vi passet veldig på at rutiner og sånt skulle være det samme for eldstemann og når han kom fra barnehagen var det i starten fortsatt fullt fokus på han, mens lillebror ble mer og mer "med" etter som han krevde mer.

Eneste vi har sett av sjalusi her var da lillebror plutselig begynte å rote i alle lekene hans og han innså at han faktisk ikke kunne råde over de helt aleine lenger. Men det gikk ganske fort over når han innså at slik ble det. Han lånte lillebror sine, så da måtte lillebror låne hans (men det ligger jo litt frem i tid for deg da [8D])

Ellers var storebror med på det meste når han ville det. Skifte bleie, holde og kose når han ville, putte tutti i han osv [:)]

Går nok så bra så, blir fort en vane så finner du din egen rutine på ting [:D]

Lykke til [:)]

Så lenge ikke du nevner noe om at hun må legge seg og babyen er våken så tror jeg ikke Emma tenker noe videre over det. Det er ALDRI tema. Når hun må legge seg, så må hun legge seg![;)]

Back
Topp