Hvordan få de til å hjelpe til hjemme?
Har en barsking her som ikke løfter en finger med noe som helst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Han får ikke ukelønn. Har hatt sommerjobb og konfirmasjon så penger er ikke et veldig effektiv virkemiddel.Her har vi to typer «ukelønn». 50,- for rommet og 50,- for å hjelpe til med det vi spør om. Så setter vi oss ned hver fredag å snakker om de siste 50,- er fortjent, og ol de tinga vi har spurt om er gjort. Det var litt innkjøring og kranglig i begynnelsen, men nå som han vet hvor vi står hen på arbeidsoppgaver og hva vi forventer har det i grunn gått overraskende bra det siste halve året.
Men vi har som en regel at eldste skal svare ja når vi spør om å hjelpe, men spør vi om mer enn to oppgaver ila en dag, kan han si i fra at nå ble det litt masete. Vi klarer ikke helt å vite hva den andre forelderen har best om, så da er det greit med ett nei.
Huff! Det må ikke være så enkelt det, nei! Jeg har ingen fasit, og tror kanskje vi har vært «heldige» med vår 16-åring. Jeg ville uansett satt meg ned å forlanget en ordentlig samtale, uten at noen skal hisse seg opp. Er ikke alltid like lett å snakke fornuft med en liten hormonell klump, men er nok viktig for de å føle seg sett. Litt slik som at dere skjønner at han er sliten og trøtt etter skole/jobb/venner, og at dere skjønner at det ikke er like lett å motivere seg til å hjelpe til når man «endelig» er hjemme og kan slappe av, samtidig få frem at du også er sliten etter en dag på jobb, at om ikke lenge står han på egene bein, og da er det viktig at man er vant med å bidra litt. Osv.Han får ikke ukelønn. Har hatt sommerjobb og konfirmasjon så penger er ikke et veldig effektiv virkemiddel.
jeg vil gjerne at han hjelper til når han blir bedt om det. Det er ikke ofte og ikke mye.
Han kommer som oftest kjeftende og smellende ned et par ganger i uka - tom for rene klær. Skittentøyet hans ligger nemlig på gulvet på rommet - blandet med det som er igjen av rent. Min feil selvfølgelig, som ikke vasker fort nok/ofte nok/når han vil.
Setter han over en vask selv, glemmer han å henge den opp og å ta den ned når den er tørr. Så da må jeg gjøre det.. hvis jeg skal få vasket for øvrig familie.
Finnes det virkelig ingen magiske ord som åpner ørene hans og får han til å skjønne at vi alle må bidra litt??
hva skjer dersom han ikke hjelper til a? Er det noen konsekvenser for han?Hvordan få de til å hjelpe til hjemme?
Jeg har også en sånn..Å bo med min mann er som å bo med en tenåring. Til han gir jeg valg, så han tror han velger selv. «Vil du lage kjøttdeigen eller kutte opp grønnsaker til tacoen?» «vil du ta ut av oppvaskmaskinen eller rydde stua?». Han føler han får velge bort det som frister mest, og jeg slipper å gjøre absolutt alt. Kan nok funke på yngre mennesker også.

Jeg har liksom ikke så mange konsekvenser.. han får ikke lommepenger. Hvis jeg ikke betaler mobilen hans så driter han i det - og da går det utover meg som ikke får tak i han.hva skjer dersom han ikke hjelper til a? Er det noen konsekvenser for han?
feks ikke legge klær til vask = skitne klær.
Ikke rydde inn tallerken etter middag= skitten middagstallerken dagen etter.
Våt jakke vrengt på gulvet= ekkel jakke dagen etter.
Alle disse konsekvensene vil føre til endring, men å forvente at de tar vare på annet før seg selv er kanskje litt lengre frem i tid. MEN at de kan ta med seg søpla på vei når de går ut døra allerede, holder eget rom ryddig og rent, det kan forventes før de får penger til aktiviteter.
skal sies at jeg ikke har egne barn, men har jobbet maaaaange år på institusjon, og lover deg at det er håp for alle ungdommer altså, men endring tar tid! Og husk- det er jobben til ungdommer å stritte mot kjedelige ting! Vi liker jo ikke å rydde og vaske selv, de må lære deg nødvendigheten av det…

Jeg har liksom ikke så mange konsekvenser.. han får ikke lommepenger. Hvis jeg ikke betaler mobilen hans så driter han i det - og da går det utover meg som ikke får tak i han.
Jeg napper ut internettet innimellom - for å få en rask reaksjon. Men det varer jo ikke evig.
Han gadd ikke vaske badet ordentlig sist, konsekvensen ble at han ikke får dusje på det badet. Han må stå opp før alle oss andre for å dusje på et annet bad. Evt vaske badet som han skal og ha dusjen og badet og privatliv for seg selv.
Men da står han heller opp tidligere enn å vaske
I dag fikk han beskjed om at jeg kom til å rydde rommet hans i morgen. Og med det mener jeg putte absolutt alt som ligger slengt på gulv/stoler/seng i søppelsekker og fjerne det. Gjorde det noen ganger da han var mindre..
Sa i fra på forhånd så han kunne rydde litt selv da og beholde klær og Xbox og sånt, men nei. Stakk hodet innom istad og da satt han med fjeset i en pose potetgull og så på film
Gleder meg til å få vaska der i det minste, men det løser jo ikke problemene.
Jeg er innstilt på vasking. Har til og med fiksa barnevakt til minstendet høres ut som du må vaske rom i morgen og fjerne alt da, han har jo tatt et bevisst valg i kveld. Han forstår nok ikke omfanget av konsekvensen du har varslet, så han kommer til å bli et helvete når rommet er ryddet og tingene er borte samtidig!! Stå i det! Og husk å ha klare krav til hva som skal til fra han om hvordan han kan få tilbake x-boks. Foreslår vask av bad som et premiss![]()

Men hva er konsekvensen i forhold til klærne? De blir støvete? De lukter søvn? Blir skitne? hva sier kompisene dersom han ikke kommer med rene klær? Han er vel i en alder hvor det å passe inn er viktig, så kanskje jevnaldrende vil si fra? Da kommer jo anledningen hvor dere sammen kan reflektere rundt hva som er viktig i forhold til å ikke skille seg ut, hva er normalt, hva forventes av han osv.Jeg er innstilt på vasking. Har til og med fiksa barnevakt til minsten
Planen er to (eller fler) sekker. En til søppel og en til det andre. Så får han jobbe sekkene tilbake. Så kan han kaste søpla si sjøl
Er ikke bare ting. Men også klær. Rene klær han ikke gidder å putte i skapet, men bare slenger i senga eller på gulvet.
De blir støvete ja, og havner på vask igjen. Prøver å snakke om viktigheten av å ta vare på tingene våre. Både klær og selve rommet.. han kjøper dyre klær, men det er visstnok bare å kjøpe nytt fremfor å ta vare på ting..Men hva er konsekvensen i forhold til klærne? De blir støvete? De lukter søvn? Blir skitne? hva sier kompisene dersom han ikke kommer med rene klær? Han er vel i en alder hvor det å passe inn er viktig, så kanskje jevnaldrende vil si fra? Da kommer jo anledningen hvor dere sammen kan reflektere rundt hva som er viktig i forhold til å ikke skille seg ut, hva er normalt, hva forventes av han osv.

Du må tenke litt på at dette er en gutt som snart skal bli en mann, ville du bodd med en sånn mann? Vær konsekvent, ikke vask for han om han ikke gidder selv. At han blir sur for at han ikke har rene klær det får være hans eget problem, om han ikke får de i kurven så blir det ikke vaska. Sett klare forventninger og bruk litt ekstra tid og energi på å få inn rutinene med han.De blir støvete ja, og havner på vask igjen. Prøver å snakke om viktigheten av å ta vare på tingene våre. Både klær og selve rommet.. han kjøper dyre klær, men det er visstnok bare å kjøpe nytt fremfor å ta vare på ting..
I følge han så er han den eneste i gjengen som må hjelpe til hjemme, og selv om jeg vet det ikke stemmer så når jeg ikke inn.![]()
Vil bare legge til at selv om de er late i tenårene så betyr ikke det at de blir dårlige ektemennDu må tenke litt på at dette er en gutt som snart skal bli en mann, ville du bodd med en sånn mann? Vær konsekvent, ikke vask for han om han ikke gidder selv. At han blir sur for at han ikke har rene klær det får være hans eget problem, om han ikke får de i kurven så blir det ikke vaska. Sett klare forventninger og bruk litt ekstra tid og energi på å få inn rutinene med han.
Sier ikke at alle menn blir slabedasker, men det er en stor trend med at mannfolk får alt gjort for seg som tenåringer, å da forventer at alt det samme skal skje på magisk vis når de flytter i lag med en partnerVil bare legge til at selv om de er late i tenårene så betyr ikke det at de blir dårlige ektemenn
Mannen min ble gjort altfor hjemme, men etter han flyttet med meg så gjør vel han omtrent alt i huset.
Det at tenåringer roter og er litt griser er en del av utviklingen, er en grunn til at det er så kjent problem
Men det er frustrende, og ikke minst årsaken til mye konflikter. I allefall i dette huset her.