Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Veldig enig med dun-dun: Anbefaler noe som er enkelt, og fra en butikk som kan hjelpe hvis noe går galt.
(Jeg har en gammel Husquarna uten automatisk knapphull og trådtrekk, og klarer meg fint. Det krever omtrent ett minutt ekstra tålmodighet.)
Jeg har en Husqvarna viking Emerald 115 og er godt fornøyd med den.
Jeg anbefaler deg å ha en relativ enkel maskin, men med en del varierende sømtyper. Du trenger ikke en avansert maskin med digitale innstillinger, du kommer veldig langt med rettsøm og sikksakk. Likevel er det praktisk at den har litt flere sømmer enn det, samt noen forskjellige føtter, og det har de aller fleste med mindre du kjøper den billige de har på Ikea.
Ting jeg syntes har vist seg å ha vært veldig praktisk er en overlockfot som gjør at du kan kaste over kanten veldig fint, knapphullfot, glidelåsfot og en mekanisk funksjon som enkelt trer tråden i nåla, du blir fort lei av å sitte å sikte på hullet
Kjøp på en sybutikk som kan hjelpe deg med litt opplæring av selve maskinen om du kan.
Hvor mange ulike sømmer er det nødvendig med da?trenger ikke den dyreste, men vil ha valuta for pengene. Føler det er dumt å kjøpe en knallbillig og for simpel om man kan få bare litt mer og bedre for en tusenlapp til![]()
Enig i at det er bedre å legge i en ekstra tusenlapp for å få noe litt bedre enn de aller billigste.
Som nevnt er jeg veldig glad i overlockfoten på min maskin, den har en egen søm som likner litt på sikksakk, men det er egentlig rettsøm i sikksakkmønster som gir en veldig mye penere og mer holdbar kanting på vranga. Jeg bruker mest den og rettsøm. Sikksakk bruker jeg som rettsøm på elastiske stoffer. Jeg hadde klart meg med de tre, men har også hatt nytte av en forsterket rettsøm (den syr rettsømmen dobbelt) Også har jeg brukt et par pyntesømmer for gøy.
Min maskin har 14 sømmer tilsammen. Egentlig syv innstillinger men alle med dobbel funksjon. Har ikke brukt alle i det hele tatt, men det var det som fulgte med da jeg ville ha de funksjonene som nevnt over.
Et annet tips: Gå i sybutikken og spør om råd og se på hva de har. De fleste forhandlerne lar deg prøve dem også. Men bestem deg på forhånd for at du uansett går ut av butikken og tenker deg om før du kjøper. Lett å bli overivrig når man står der med alle de fine maskinene
Her har de faktisk ingen fysiske symaskin butikkermen symaskin.no virker så de har et godt utvalg. Har sett litt på singer og husqvarna(?) sine maskiner. Blir nesten litt mer forsvirret enn noe annet. Lett og la seg rive med av led-display og hele pakka
![]()
Ser den. Hehe.
Jeg kan godt ta en titt på den siden og si hva jeg tenker ihvertfall. Må bare gjøre det litt senere. Svigermor på besøk her og hun har burdsdag, så nå er det kaketid
Hvilken prisklasse tenkte du på egentlig?
Åh, det hadde jo vært supert
Vel.. Hvor mye burde man legge i en?
Skal bruke den til å hovedsakelig sy sammen strikketøyet. Slik som gensre med isydde ermer og slikt. Men kunne og tenke meg og prøve med på andre ting. Legge opp gardiner, sy mapper eller babynest. Litt av hvert egentlig.
Vil rundt 3000 holde til en grei ei?
Kos deg med kaker![]()
Sånn, god og mett på kake har jeg fått sett litt kjapt på nettsiden. Dvs jeg kom ikke inn på siden som heter symaskin.no, men symaskiner.no. Var det den du mente?
Til 3000 får du absolutt en bra maskin! Du vil kanskje få litt flere funksjoner enn du er ute etter nå, men bra kvalitet. Det er også gøy å kunne ha litt flere muligheter etterhvert som du lærer deg å sy.
Singer har jo et godt utvalg av maskiner til mellom 2000 og 3000 kr og jeg tror nok de er veldig bra alle sammen til det du skal bruke den til. Ingen av Singer sine varianter har den "overlock"-foten jeg er blitt veldig glad i som jeg nevnte. Men det er et godt og velkjent merke som ihvertfall før i tiden hadde rykte på seg for å være veldig holdbar. Jeg brukte selv mammas gamle Singer fra 70-tallet lenge før jeg kjøpte meg min egen og den fungerte helt fint.
PFAFF har også en modell, Smarter 160s, som var litt rimeligere, men med fine og nyttige funksjoner. Flere føtter enn Singer sin, også en sånn overlockfot. Har ikke egen erfaring med merket annet enn at jeg vet det er kjent.
Husqvarna har to testvinnere som jeg må si jeg ville foretrukket personlig. Det kan være fordi jeg har en Emerald selv og er veldig fornøyd. De har færre sømmer enn Singer, men mer nyttig tilbehør etter min mening. Jeg tenker også at pris gjenspeiler kvalitet og det er ikke antall sømmer som er dyrt å lage og som du betaler for, det er maskineriet inni maskinen. Forskjellen mellom Emerald 116 og 118 er såvidt jeg kan se i hovedsak at 118 har en funksjon der nålen alltid stopper på topp og du slipper å vri på hjulet for å få nåla ut av stoffet. Kan være praktisk, men spørs om det er verdt nesten femhundre ekstra for det. Jeg valgte å ikke betale for det selv og har aldri hatt noe problem med det. (Bare vær obs på at du snurrer hjulet riktig vei så den fortsetter å sy fremover og ikke i revers, da kan det fort bli litt krøll)
På bakgrunn av hva du har sagt selv du vil bruke den til, ville jeg altså selv ha gått for Husqvarna Emerald 116 til 3145,-. Men jeg er farget av at jeg er fornøyd med min egen og kjenner den best av de jeg så på nå.
Hvis du syntes 3145 var litt for dyrt, ville jeg gått for en av Singer sine til 2000,- +. Der vil du også få bra maskin for pengene tror jeg.
Så også at du på flere maskiner får med boken "Made by me" på kjøpet. Den er superfin og inspirerende. Inneholder oppskrifter med mønsterark og en liten syskole som er veldig nyttig.
Spent på hva du ender opp med tilslutt da. Du må si fra hvordan det går