Dere med speilrefleks digitalkamera..

enogtosmå

Gift med forumet
Hvilken model har dere? Hvor mange pixler? Og er du fornøyd?

Jeg har nemlig planer om å kjøpe meg det[:D]

Har nikon d60 med ekstern blitz i tillegg. KNALL FORNØYD!

har canon eos 450d.. jeg er veldig fornøyd med canon. Vil påstå at canon og nikon er veldig like (og veldig bra). Er liksom smaken og designet som avgjør føler jeg.. er litt forskjell å holde et kamera fra nikon og et fra canon.. så der er liksom smaken som baken :) er flere nyere produsenter på markedet også.. har hørt om flere som er fornøyde med de også..

Mitt råd er egentlig litt rart kanskje.. ikkje kjøp det aller nyeste på markedet .. ihv ikke hvis det er så nytt at det ak har kommet.. da føler jeg en må betale mye for at det er nytt og populært.. mens også de gamle utgavene har omtrent de samme funksjonene.. sef ingen vits i å kjøpe et urgammelt et heller.. men en mellomting..

tilleggsutstyr koster til kamera.. jeg kunne ønske jeg hadde et objektiv som var litt mer allround.. jeg har flere men er tungvint å bytte.. så om du finner et tilbud med objektiv litt utenom det vanlige 18-55mm (eller hva d heter) så syns jeg det er verdt litt mere.

kjempelurt å sjekke litt rundt før en kjøper ihv.. er maaaange kameraer å velge mellom og mye penger å bruke :) så finn et du er godt fornøyd med.. Hvis du vil se tester av kameraer tror jeg www.akam.no har oppdaterte tester og slikt.. bra side for de som tenker på å kjøpe kamera..

Tusen takk[:D] hvor mange mega pixler er verdt å kjøpe da? Er det f.eks stor forskjell på 10 og 12?

ORIGINAL: Aravis

ORIGINAL: **monica**

Tusen takk[:D] hvor mange mega pixler er verdt å kjøpe da? Er det f.eks stor forskjell på 10 og 12?

Pixler har veldig lite å si, faktisk. Det er alt det andre som teller! Og det er nettopp derfor man burde velge speilrefleks og ikke kompaktkamera [;)]

Men, jeg har nikon d3000. Et FLOTT nybegynnerkamera med VR linse inkludert. (Det har visstnok noe med vibrasjon å gjøre, med tanke på ustødighet på hånda)

Nå har jeg egentlig ikke peiling, men det er dette jeg ble fortalt av et par fotografvenner når jeg skulle kjøpe kamera. derfor de anbefalte nikon d3000 til meg. Og jeg synes Nikonkameraet sitter mye bedre i hånden enn Canon. Nikon sine kameraer er ikke så breie, på en måte. SYNES JEG, da. [:)]

veldig enig i det med pixler!

og som aravis bekrefter.. smaken er ofte veldig forskjellig på ulike merker.. Så prøv selv.. hvordan syns du kameraet er å holde?

va er kompaktkamera?[8|]

sånn lite hendig et du putter i lomma...

ORIGINAL: hirly

va er kompaktkamera?[8|]

sånn lite hendig et du putter i lomma...

Ååååja! Det man kaller digitalkamera?[:)] Da skal jeg prøve å holde det[:D]Hva gjør at man får klare bilder da[:D]

vi fikk canon eos 500d i julegave i år, og vi eeeeelsker det! hadde canon eos 400d fra før, men det ble desverre ødelagt [&:] såå da knalla pappa og mamma til med et nytt kamera til oss i julegave - galningene!! [:D]

ser faktisk veldig stor forskjell på bildene som er tatt med 500 i forhold til 400.. mye bedre.

[:)]

pixlene har litt å si. Det er snakk om antall dpi dots per inch. Skal du forstørre bilder, får du klarere bilder jo mere pixler du har.. hvis du ikke skal ha dem så store, har det ikke noe å si, men jeg bruker strl large og fineste innstilinger på mitt amatørkamera nikon d40x som har 10pixler

ORIGINAL: Blippetiblippblopp

pixlene har litt å si. Det er snakk om antall dpi dots per inch. Skal du forstørre bilder, får du klarere bilder jo mere pixler du har.. hvis du ikke skal ha dem så store, har det ikke noe å si, men jeg bruker strl large og fineste innstilinger på mitt amatørkamera nikon d40x som har 10

har du prøvd å forstørre det?

vi er fan an nikon. veldig fornøyd me d. vi har nikdon D5000 med ekstra blitz... skulle ha d3000 for d er billigere.. men da kan man ikke se på bilde mens man tar d, d kan vi med detta. jeg synes d er ltt tungvindt når enn MÅ se i d lillehullet for å ta bilde.

Har Nikon D90 med ekstern blitz, 18-200 objektiv stativ og en del studioutstyr. Blir knallbilder[:)] Lurt å lære seg de forskjellige innstillingene (da utnytter man mer kameraet*) og ikke bare ha det på Auto[;)]

Kunne ikke vært mer enig! [:)] Kan dessverre ikke dette så godt selv, men skulle ønske jeg kunne lære meg. Får det nok til en gang. [:)]

spander på deg et amatør-fotografkurs hvis du ikke har noen som kan kamera.
jeg hadde aldri fått så mye ut av mitt kamera  hvis jeg ikke kunne noe om kamera (jeg jobber med kameraer.hehe. så alt av spec til kamera kan jeg)

Det er min anbefaling ihvertfall [:D]

ORIGINAL: GT Sara

Har Nikon D90 med ekstern blitz, 18-200 objektiv stativ og en del studioutstyr. Blir knallbilder[:)] Lurt å lære seg de forskjellige innstillingene (da utnytter man mer kameraet*) og ikke bare ha det på Auto[;)]

Kunne ikke vært mer enig! [:)] Kan dessverre ikke dette så godt selv, men skulle ønske jeg kunne lære meg. Får det nok til en gang. [:)]

sign! og til deg tulletrollet: åååå jeg skulle gjerne hatt et kurs,.. men den gangen jeg spanderer på meg det ser ikke ut til å dukke opp gitt...

sign! og til deg tulletrollet: åååå jeg skulle gjerne hatt et kurs,.. men den gangen jeg spanderer på meg det ser ikke ut til å dukke opp gitt...

har du sett etter kurs?  du kan jo ringe en fotograf å spørre da.
eler søke på nett. det er MASSE bra på nett!

ORIGINAL: Tanketrollet

har ikke søkt etter kurs nei.. gikk forbi en kursplakat i porsgrunn sist jeg var der.. og ble ganske syk.. men jeg har ikke penger til det.. bruker ikke penger på meg selv.. kjøpt ei strikkejakke (fordi jeg bare hadde t-skjorter som egnet seg til amming og d var kjekt m en jakke utenpå) og ei bukse (fordi det jeg hadde før svangerskapet var alt for stort) etter at Simen ble født.. men syns noen kunne gitt meg et kurs da [8D]

har ikke søkt etter kurs nei.. gikk forbi en kursplakat i porsgrunn sist jeg var der.. og ble ganske syk.. men jeg har ikke penger til det.. bruker ikke penger på meg selv.. kjøpt ei strikkejakke (fordi jeg bare hadde t-skjorter som egnet seg til amming og d var kjekt m en jakke utenpå) og ei bukse (fordi det jeg hadde før svangerskapet var alt for stort) etter at Simen ble født.. men syns noen kunne gitt meg et kurs da [8D]

Makan!! du må spandere på deg noe syns jeg. helt seriøst.
om det er økonomi det står på, så spander på deg en ansiktsmaske, masse tid på badet og en hårfarge f.eks. viktig å passe på seg selv også [:D]

Makan!! du må spandere på deg noe syns jeg. helt seriøst.
om det er økonomi det står på, så spander på deg en ansiktsmaske, masse tid på badet og en hårfarge f.eks. viktig å passe på seg selv også [:D]

da blir jeg ihvertfall finere på bildene mener du selv om jeg ikke lærer meg å ta fine bilder [8D]??????

hehe.. men er veldig sant at det er viktig da.. men nei blir ikke mye selvpleie og shopping om dagen.. men men..noen ting kunne en sikkert gjort rimelig.. og  mååå jo ha litt mere klær ettterhvert .. (ja jeg har mer enn en genser og en bukse altså.. men når en bare er hjemme kan en jo dasse rundt i slaseklær) med sovesveis og kvisetryne [:'(]

Jeg har også Canon EOS 450D, det har fått knallbra anmeldelser og jeg er veldig fornøyd. Veldig lett å starte å bruke, men har muligheter for å bli mer avansert. Kjøpte kamerahus med 17-70mm objektiv, og har i etterkant fått et 28-300mm (brukte det på safari, fikk kjempefine bilder på lang avstand). Har tenkt å kjøpe stativ også, et lite og lett et som man kan ha i sekken.

Støtter også opp om tipset om å sjekke tester på akam.no, og gå gjerne innom FotoVideo hvis du har anledning, da kan du prøve de forskjellige. Greit å kjenne hvordan de føles i hånda, det er gjerne det som avgjør Canon vs Nikon, de har bra kameraer begge to :)

Lykke til i kamerajakten! :)

Back
Topp