Dere med små bad

Joyleaf.

Betatt av forumet
og med vaskemaskin på badet. Hvordan gjør dere det? Med vaskemaskin og tørketrommel satt oppå hverandre med ikke plass til stellebord.. Har heller ikke veggplass til å sette opp stellebord på veggen.. Et alternativ er jo å ha stellebord på barnerommet, men har da ikke tilgang på vasken...

Forslag??

Vi valgte å ha stellebord på kontoret vårt ved siden av soverommene. Bruker våtservietter til bleieskift,og har en liten bøtte vi fyller med vann til vanlig stell. Det går også an å ha en stellematte på gulvet på badet. Vi skal anskaffe oss det nå som snuppa har blitt eldre.

Vi har akkurat plass til stellebord på badet, men bruker det sjelden.

Vi fant ut at det var enklest å ha ei stellematte oppe i stua som vi gjemte bak benken når det skulle komme folk;) På den måten slapp vi trakke opp og ned til badet for alt. Jeg bare spylte kluter og engangs"tørk" som vi brukte i begynnelsen og gjorde alt klart, så stelte jeg han på matta i benken.
Nå bruker vi bare stellebordet nede til kveldsstellet av og til. Når jeg steller han alene tar jeg matta med ned på badet, for jeg våger rett og slett ikke ha den aktive karen oppå stellebordet uten at vi er to til å holde...

Så det kan jo være et alternativ? Ikke optimalt for ryggen å ha den på gulvet da, men det går bra så lenge man er obs på stillingen:)

Går jo som du nevner an å ha et stellebord på barnerommet også, men min erfaring er at det rommet ofte er ganske så kjølig, mens det i stua er varmt og godt og kjekkere å kle av dem:)

Jeg får også lite bad i den nye leiligheten vår ( men mye større plass totalt sett da). Jeg har bare plass til en liten vaskemaskin der i tillegg til det nødvengste. Hadde hatt plass til en liten stellebenk, men da blir det jo ganske stappa der.. Så følger spent med på denne tråden selv for litt inspirasjon.

Man kan fint ha stellematten på gulvet, og sette den bort når den ikke er i bruk.

Absolutt ikke nødvendig med stellebord : )

Nå har jeg ikke vaskemaskin på badet fordi det ikke er plass (den står i gangen), har imidlertid ikke plass til stellebord heller på badet (ikke vegg en gang). Jeg har lurt på å kjøpe meg et sammenleggbart. Foreløpig skifter jeg bleien i sofa på stellepute.

Med første hadde vi stellebordet på rommet hans, og bar vann frem og tilbake. Det var veldig tungvint... Men det gikk da det første året...
Men det var kaldt der om vinteren da... Vi leide et gammelt hus da, og selv med varme på for fullt ble det aldri varmere enn sovetemperatur der. Så vi hadde ei stellematte nede på kjøkkenet etterhvert.

Nå bor vi et annet sted, men badet er fortsatt lite. Denne gangen er det badekar, så vi har kjøpt stellebord til å ha på badekaret. Håper det funker bra!

Mannen er lang, og med den trange plassen vi har hadde ikke han kommet seg ned på gulvet for å få stelt. Og jeg med min dårlige rygg og bekken så er det døden å stelle på gulvet. Iallefall når du må sitte klemt mellom doen og vasken.. Men jeg bruker stellematte på gulvet på lillegutt hvis han har bæsja noen ganger. Stort sett bøyer han seg fremover da.

Men er ikke greit det der. Man må finne løsninger om kan passe til kroppen. Man må finne en god arbeidsstilling sånn at man ikke ødelegger seg.

Vi valgte og ikke ha stellebord!  vi kjøpte ikea stellebord matta og bruker den på sofa eller på senga vår :)

Vi har en veldig liten leilighet som er dårlig utformet, så her må stellebordet stå på stuen. Det har badekar inni, så det blir jo litt styr med å frakte vann til og fra, og ellers og regner jeg med, men men.

Hva vasker dere med da? Å bære frem vann frem og tilbake høres tungvint ut og våtservietter virker som en veldig dyr løsning i det lange løp med tanke på antall bleieskift en nyfødt krever i løpet av et døgn...

Joyleaf. skrev:
Hva vasker dere med da? Å bære frem vann frem og tilbake høres tungvint ut og våtservietter virker som en veldig dyr løsning i det lange løp med tanke på antall bleieskift en nyfødt krever i løpet av et døgn...

Jeg bruker våtservietter... 

Men man kan jo bruke en skål med vann og engangskluter eller vanlige kluter. Kanskje rive ned et gammelt laken og bruke det som kluter for bleieskift? 

Da vi fikk første hadde vi ikke tørketrommel, så da lå stelleunderlaget på vaskemaskinen. Da nummer to kom hadde vi fått oss tørketrommel, så da ble det stelleunderlag på gulvet på badet. Det er et lite mellomrom mellom vaskemaskinen og veggen til dusjen, akkurat plass nok til å sette stelleunderlaget på høykant når det ikke var i bruk.

Joyleaf. skrev:

Hjelpe meg, her er man førstegangs merker jeg! For jeg har da tenkt mye på bading av babyen, men daglig vasking har jeg helt glemt emoticon
Jaaaaada....... Får se om stellebordet passer inn på kjøkkenet da. Får finne noe vi kan legge over for å unngå at det blir fett og matsøl på. Kanskje. Badet ar uansett ikke plass!
Det skal sies at vi leter etter ny leilighet, og da blir det jo prioritert god plass til stellebord og andre babyartikler.

Joyleaf. skrev:

Til han var 3-4 mndr brukte vi sånne engangs"kluter" som man fukter, kjøpte på apoteket. Husker ikke hva de heter:) Men de fukta vi før vi begynte stellinga. Gikk over til våtservietter etter dette og har jo nå ikke behov for å ha vasken innen rekkevidde:) Funker finfint å stelle han på benken:)

Der vi bodde før så hadde jeg stellematta på vaskemaskinen, hadde plass til tørketrommelen (kondenstørk) i boden.

Jeg har hatt lite bad begge gangene jeg har hatt bleiebarn.. Har alltid hatt stellematta liggende på badegulvet. Ikke noe problem ;)

Har ikke tørketrommel... 
Dessuten vårt hus, som vi bodde i dengang småen var bleiebarn, var en generasjonsbolig, hvor vi brukte det lille kjøkkenet som stellerom. Det lå vegg i vegg med barnerommet, så det var mest praktisk.

Back
Topp