Dere med resus minus blodtype

Tussi_lussi

Elsker forumet
Oktoberskattene 2015
Snøkrystallene2021❄️
Har dere fått vite hvordan det blir fulgt opp? Var hos jordmor i går å da sa hun at jeg skulle ta blodprøver i uke 24. Da ville de sjekke babyen blodtype og noe om antistoffer.. så i uke 28 skulle jeg få en sprøyte i rumpa. Samme sprøyta som en får etter fødsel hvis babyen har en annen blodtype. Det å gi sprøyta i uke 28 var noe helt nytt. Flere som har blitt fortalt dette? Blir litt skeptisk til disse sprøytene å når ting er helt nytt. Gutten min på 1år har ikke samme blodtype som meg så fikk sprøyte etter fødselen, men fikk ikke noe sprøyte mens jeg gikk gravid med han.

Jeg er rhesus minus og min jordmor sa at vi skal gjøre det sånn som rutinen var vært tidligere da de på helsestasjonen her ikke har kommet godt nok i gang med det nye regime. Så jeg skal ta blodprøver i neste uke også får vi ta det derifra. Min datter ble født med samme blodtype som meg så jeg slapp sprøyte da. Satser på at denne jenta også har samme blodtype :)

Sniker fra Februar, jeg skal bruke den gamle versjonen da jeg ble gravid før de nye rutinene startet. Men slik jeg forstod det så blir den metoden du skal gjennom nå brukt i England og flere andre land. Bare Norge som er trege, som vanlig :P

Jeg skal igjennom de nye retningslinjene. Sist fikk jeg sprøyte etter tuppa var født. De innfører ikke nye retningslinjer uten at de er godt utprøvd så tror ikke du trenger å tenke på det. Grunnen til at de gjør det slik er jo for å være enda sikrere på at du ikke danner antistoffer så jeg føler meg heller tryggere med de nye retningslinjene :)

*Sniker*
Jeg anbefaler at dere følger de nye retningslinjene. Jeg fikk sprøyte etter fødsel, men allikevel antistoffer i dette svangerskapet.
Og det skal jeg love dere, at det gir meg uendelig mye hodebry.
Skulle ønske Norge hadde begynt med det for et par år siden..

Altså, årsaken til at det er annerledes nå er at man har fått metode for å detektere fosterets rhesustype. Det gjorde de ikke før, da ble det kun sjekket for antistoffer. Sprøyten forebygger at du som gravid begynner å lage antistoffer (stoff som angriper) fosterets blod (hvis foster har en annen blodtype). Jeg er selv rhesus minus og har akkurat vært og tatt prøver, skulle foster ha rhesus pluss skal jeg så klart ta sprøyten.

Altså, årsaken til at det er annerledes nå er at man har fått metode for å detektere fosterets rhesustype. Det gjorde de ikke før, da ble det kun sjekket for antistoffer. Sprøyten forebygger at du som gravid begynner å lage antstoffer (stoff som angriper) fosterets blod (hvis foster har en annen blodtype). Jeg er selv rhesus minus og har akkurat vært og tatt prøver, skulle foster ha rhesus pluss skal jeg så klart ta sprøyten.

Jeg er også rhesus minus og skal ta prøver om 1 uke. Men hvordan sjekker de hvilken blodtype babyen har? Tar de blodprøve fra morkaka?

Det vil alltid være litt lekasje av fosterets blod i mors, så de får svar via en blodprøve av mor. De kan også få svar på kjønn via den blodprøven. Men du får KUN sprøyte HVIS du har dannet antistoff og babyen da såklart ikke er samme blodtype som deg. Du trenger jo ingenting sålenge prøvene er fine. Jeg fikk ei jente i 09- som var rehsus NEG. gutt i 14- som hadde en annen blodtype. Aldri dannet antistoff hos meg. Men utrolig bra at verden går fremover og at det oppdages nye metoder for å avdekke bla. slike ting;)

Jeg er også rhesus minus og skal ta prøver om 1 uke. Men hvordan sjekker de hvilken blodtype babyen har? Tar de blodprøve fra morkaka?
Som over sier; spor at føtalt blod som detekteres i mors blod. Det innebærer ingen risiko! Metoden som brukes er vel NIPT som diskuteres om man kan innføre i Norge for prenatal screeningundersøkelse (og sånn erstatte en del -mer risikable - fostervann og morkakeundersøkelser)

Men du får KUN sprøyte HVIS du har dannet antistoff og babyen da såklart ikke er samme blodtype som deg. Du trenger jo ingenting sålenge prøvene er fine. Jeg fikk ei jente i 09- som var rehsus NEG. gutt i 14- som hadde en annen blodtype. Aldri dannet antistoff hos meg. Men utrolig bra at verden går fremover og at det oppdages nye metoder for å avdekke bla. slike ting;)
Nei, du får sprøyte uavhengig av om du har dannet antistoffer. Den får du hvis fosterets blodtype er pos (rhesus) nettopp for å _forebygge_at du skal danne antistoffer. (Det er den samme som du fikk etter fødselen i 2014j Har du allerede dannet antistoffer er jo det potensielt kritisk fordi man da er i en situasjon der man er bekymret for destruksjon av fosterets blod.

For de aller aller fleste forløper det seg helt uproblematisk å være rhesus NEG, men man antar vel at denne metoden skal forebygge ytterligere noen tilfeller der det likevel oppstår komplikasjoner.

Nei, du får sprøyte uavhengig av om du har dannet antistoffer. Den får du hvis fosterets blodtype er pos (rhesus) nettopp for å _forebygge_at du skal danne antistoffer. (Det er den samme som du fikk etter fødselen i 2014j Har du allerede dannet antistoffer er jo det potensielt kritisk fordi man da er i en situasjon der man er bekymret for destruksjon av fosterets blod.

For de aller aller fleste forløper det seg helt uproblematisk å være rhesus NEG, men man antar vel at denne metoden skal forebygge ytterligere noen tilfeller der det likevel oppstår komplikasjoner.

Hm! Det fikk jeg ingen info om hos mitt legekontor.. Trodde det sa seg selv da en før ikke gjorde noe med mindre antistoff ble oppdaget.. Forstår dette er forbyggende og slikt, men risikoen kan da ikke være stor for verken antistoff eller problematikk ved antistoff (såfremt det ikke oppdages etter alt for lang tid) da en før ikke fikk sprøyte før det var oppdaget.
Men Ok, samma for meg.. Legene vet hva de holder på med. Siterte bare den infoen jeg fikk av min egen lege..

Jordmor her også sa jeg skulle ha sprøyta uansett hva blodprøven i uke 24 viste.

Hm! Det fikk jeg ingen info om hos mitt legekontor.. Trodde det sa seg selv da en før ikke gjorde noe med mindre antistoff ble oppdaget.. Forstår dette er forbyggende og slikt, men risikoen kan da ikke være stor for verken antistoff eller problematikk ved antistoff (såfremt det ikke oppdages etter alt for lang tid) da en før ikke fikk sprøyte før det var oppdaget.
Men Ok, samma for meg.. Legene vet hva de holder på med. Siterte bare den infoen jeg fikk av min egen lege..
Rekker opp hånda igjen!
Gravid med antistoffer her!
Anbefaler alle og ta den forebyggende vaksinen. Det kan skje!

Jeg fikk et infoskriv av legen om det. Er O- og har vært blodgiver i mange år, så jeg varslet om dette på første kontroll i uke ti og var faktisk den som informerte legen min om de nye rutinene, Hehe. Litt over middels interessert med andre ord. Jeg er veldig glad for muligheten til å se babyens blodtype i uke 24 og nye, gode rutiner dersom baby er rehsus + :)

Forstår dette er forbyggende og slikt, men risikoen kan da ikke være stor for verken antistoff eller problematikk ved antistoff (såfremt det ikke oppdages etter alt for lang tid) da en før ikke fikk sprøyte før det var oppdaget.
Risikoen er ikke STOR, men som sagt, denne nye metoden tenkes å kunne forebygge enda noen tilfeller med immunisering.
Kanskje ikke alle leger på legekontor som er helt oppdaterte på de nye retningslinjene, i hvertfall er du i denne saken blitt litt feilinformert fra din lege. Laboratoriet dom analyserer prøvene vil avhengig av funn gi ut anbefalinger, som legene følger opp.

• Liker
Reactions: CSS
Er vel ikke feilinformert, bare noen av opplysningene som ikke er gitt. Får sikkert vite det når jeg er inne å skal ta blodprøven.
Men altså, dette er vel ikke noen diskuterende flere dager...:woot:

Er vel ikke feilinformert, bare noen av opplysningene som ikke er gitt. Får sikkert vite det når jeg er inne å skal ta blodprøven.
Men altså, dette er vel ikke noen diskuterende flere dager...:woot:

Jeg diskuterer ikke noe ... jeg bare oppklarer. Jeg kommer ikke med noen antakelser, jeg vet hva som er de nye retningslinjene og jeg vet prinsippet bak immunisering. Jeg er selv lege, selv om jeg ikke akkurat arbeider i dette feltet.

Det er ingen big deal, tenkte bare det var dumt hvis gal påstand ble stående og noen kom til å tro feil. Beklager om jeg tolket deg feil, men det var dette du skrev;

Men du får KUN sprøyte HVIS du har dannet antistoff og babyen da såklart ikke er samme blodtype som deg. Du trenger jo ingenting sålenge prøvene er fine.

Hvorpå jeg påpekte at det var feil, og du svarer .. bl.a.

Siterte bare den infoen jeg fikk av min egen lege..

• Liker
Reactions: CSS
Har dere fått vite hvordan det blir fulgt opp? Var hos jordmor i går å da sa hun at jeg skulle ta blodprøver i uke 24. Da ville de sjekke babyen blodtype og noe om antistoffer.. så i uke 28 skulle jeg få en sprøyte i rumpa. Samme sprøyta som en får etter fødsel hvis babyen har en annen blodtype. Det å gi sprøyta i uke 28 var noe helt nytt. Flere som har blitt fortalt dette? Blir litt skeptisk til disse sprøytene å når ting er helt nytt. Gutten min på 1år har ikke samme blodtype som meg så fikk sprøyte etter fødselen, men fikk ikke noe sprøyte mens jeg gikk gravid med han.

Her skal den "gamle" metoden brukes ifølge jordmor.

Back
Topp