Det e noko drit!!! Ikkje le, men eg reagere på ein plagsom måte.. mens andre får pustebesvær, so får eg akutt diare... Er eg ikkje i nærheta av do går det i buksa, so akutt er det. Dessverre er det lite eg kan gjære, utenom å ta meg skikkelig sammen.. snakke vett te meg sjølv..
Ønska deg lykke te
Du kan jo og bare ta en imodium, da bryter du sirkelen og forbinder ikke angst med diare. For angst og diare sammen vil jeg tro kan bli en ganske ond sirkel, man kan falle dypt inn i. Men det er bra du har lært å snakke vett til deg selv. I pakningsvedlegget til imodium står det at dersom du er plaget med stress/irriteret-tarm diare så kan du ta en imodium daglig, så lenge du vet at ikke diareen kommer av en sykdom.
Imodium hindrer signalene fra hjernen (når du får angst) i å nå tarmen. Den hindrer at tarmen får krampe. Det som skjer når folk stresser eller får angst som utløser diare er at tarmen får krampe, den begynner å trekke seg raskt sammen som fører til at tyntflytende avføring blir presset ut. Avføring som egentlig skulle passert sakte igjennom tarmen og blitt til normal "solid" avføring.
Så det finnes to alternativer:
1) ikke få angst (beroligende midler, meditasjon, stresse mindre)
2) Imodium (hindrer angsten i å lage krampe i tarmen)
Selv synes jeg en kombinasjon er det mest effektive alternativet, for da slipper du å stresse over om du skulle begynne å stresse. Du slipper også å konstant vite at det er et toalett i nærheten om du skulle begynne å stresse.
slik har jeg det også! heldigvis blitt bedre med magen da, men hvis jeg blir nervøs\stressa får jeg vondt i magen med en gang. det gjør jo igjen at jeg ikke tørr å være med på masse forskjellig, eller sitte på med folk som ikke kjenner meg godt osv.
Imodium hjalp meg mye, tok det før jeg skulle noe jeg gruet meg til, så slapp jeg å tenke på det iallefall..men det er jo uaansett ikke veldig bra å bruke dette for ofte mener nå jeg. Jeg endte med å bli veldig hard i magen istedet, og det er jo heller ikke godt, pluss at effekten etterhvert blir borte når man tar for mye i lengre perioder(akkurat som f.eks. paracet ikke funker så bra lenger for de som tar det for ingenting).
Nå har jeg andre symptomer som plager meg mer, men det er en annen sak..
Men det blir alltid veldig fysisk ja, og det er forferdelig irriterende!