Dere med morkaken foran..

Med første kjente jeg «noe» fra uke 18-19, fra uke 21 var jeg ganske sikker på at det var babyen.

Med nummer to kjente jeg liv fra uke 12-13, ingen tvil der. Mye lettere når man har kjent det før :)

Morkaka foran med begge.

Oi, tidlig!!
Jeg kjente ganske tidlig med nr2, hvor morkaken var foran.. Litt føøør 12 fullgåtte uker. Og da var jo morkaken foran. Men kjente det jo fordi babyen sparket i det området hvor morkaken ikke lå (eller sparket og sparket, hun flippet jo salto og hoppet rundt, så tipper hun kræsjet med hodet :hilarious:) . Nå virket det som om morkaken foreløpig dekker mye av fremre vegg >< Og lille er vel litt for liten til å sparke "gjennom" morkaken.
Ganske tidlig det og! Opplevde saltoer her og :hilarious: Aner ikke hvorfor jeg kjente så tidlig, men det var ingen tvil her i hvert fall da spark og bevegelse bare ble hardere og hardere på samme område i dagene og ukene etterpå :)

Er veldig spent på når jeg vil kjenne noe denne gangen her!

Ganske tidlig det og! Opplevde saltoer her og :hilarious: Aner ikke hvorfor jeg kjente så tidlig, men det var ingen tvil her i hvert fall da spark og bevegelse bare ble hardere og hardere på samme område i dagene og ukene etterpå :)

Er veldig spent på når jeg vil kjenne noe denne gangen her!

Ja, jeg tenker at når man vet, så VET man. Jeg har innimellom nå lurt på om "kan det ha vært?". Men så er det liksom bare én dult, og så ferdig. Kan være, selvsagt, men jeg vil ikke skrive det som sikkert.. oh well. Blir forhåpentligvis merkbart snart.
Godt mulig jeg må.lytte litt med doppleren i kveld. Holder meg for det meste ganske rolig, men er greit med bekreftelse nå og da. :P

Jeg er gravid med mitt første barn og har morkaken foran. Jeg kjente liv i uke 17-18, og da kjente jeg noe som jeg tenkte måtte være et hode som dultet mot veggen av livmoren. Det var ganske annerledes og tydeligere enn de "sommerfuglene i magen" eller "småfisk i vann" som jeg hadde hørt bli beskrevet av andre. Fikk bekreftet på ultralyd at det var nettopp når hen strakte seg ut, at det var hodet som kom borti.

Når kjente dere liv første gang?
Og gjerne sammenlignet med når dere kjente liv med morkaken bak om dere har erfaring med det.
Har kjent i uke 13-14 med de to hvor morkaken var bak før.. og uke 12 med morkaken foran sist (men da var den mer i toppen, og hadde dermed delvis "fritt område" foran). Samtidig husker jeg at jeg ikke kjente veldig lite ganske sent i svangerskapet, fordi babyen hadde snudd seg og sparket i morkaken; så er redd det kan bli kjempesent før jeg kjenner noe denne gang?!
Kjente det fra uke 12, men rundt uke 16-21 hadde jeg en periode hvor det kunne gå dager mellom hver gang. Morkaken flytter seg jo noe i denne perioden, så vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre? Ellers kjente jeg lite liv hele svangerskapet. Så på UL at hun bevegde seg uten at jeg kunne kjenne det. Dette var i uke 40/41.

Kjente det fra uke 12, men rundt uke 16-21 hadde jeg en periode hvor det kunne gå dager mellom hver gang. Morkaken flytter seg jo noe i denne perioden, så vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre? Ellers kjente jeg lite liv hele svangerskapet. Så på UL at hun bevegde seg uten at jeg kunne kjenne det. Dette var i uke 40/41.

Livmoren kommer opp av bekkenet og babyen får mer plass, pluss at babyen er liten, og dermed får mer plass når ikke livmor er nedi bekkenet og begrener plassen mer. Som flergangs utvider livmora seg raskere i starten (selv om den ikke nødvendigvis er større i slutten av svangerskapet). Så er derfor man kan kjenne litt akkurat rundt uke 12 når livmoren er litt i klem rett før den kommer ordentlig opp av bekkenet, og også derfor det kan gå lang tid mellom hver gang man kjenner etter dette og til babyen har fått litt mer størrelse rundt uke 18-20 :)
Og morkaken flytter også ofte på seg i denne perioden som du sier.

Jeg har kjent tidlig, men har helt ærlig kjent bevegelser nede i livmorområdet som er fullstendig identiske med de første babysparkene. Til og med sett disse rykkene utenpå magen, ser og kjennes helt likt ut :o men jeg er så lite gravid som du får det. Så fantomspark er en helt reell greie ass :hilarious:

Jeg har kjent tidlig, men har helt ærlig kjent bevegelser nede i livmorområdet som er fullstendig identiske med de første babysparkene. Til og med sett disse rykkene utenpå magen, ser og kjennes helt likt ut :eek: men jeg er så lite gravid som du får det. Så fantomspark er en helt reell greie ass :hilarious:

Fantomspark har jeg også kjent, men de er hos meg sterkere enn de første dultene jeg pleier kjenne, så derfor har jeg visst forskjell. :P De pleier heller ikke komme så ofte. Fantomsparkene tilsvarer mer de bevegelsene jeg kjenner (vanligvis) rundt uke 17-18, og til da kjenner jeg bevegelse hver dag ofte (og har ikke sånn sett behov for å skille like godt mellom fantomspark og vanlige).
Også har jeg også mye tarmbevegelse, men da kjenner jeg jo luftboblene bevege seg rundt, så greier ofte skille der også. :P

Fantomspark har jeg også kjent, men de er hos meg sterkere enn de første dultene jeg pleier kjenne, så derfor har jeg visst forskjell. :p De pleier heller ikke komme så ofte. Fantomsparkene tilsvarer mer de bevegelsene jeg kjenner (vanligvis) rundt uke 17-18, og til da kjenner jeg bevegelse hver dag ofte (og har ikke sånn sett behov for å skille like godt mellom fantomspark og vanlige).
Også har jeg også mye tarmbevegelse, men da kjenner jeg jo luftboblene bevege seg rundt, så greier ofte skille der også. :p

Ja enig, fantomsparkene kjennes ut som baby 16-17 uker på vei! Men likevel SÅ ekte at jeg måtte ta en g-test første gang bare for å være sikker :hilarious:

Ja enig, fantomsparkene kjennes ut som baby 16-17 uker på vei! Men likevel SÅ ekte at jeg måtte ta en g-test første gang bare for å være sikker :hilarious:

Den ser jeg! De kan føles ganske reelle. Jeg hadde et slikt her om dagen, hvor jeg kjente bevegelser på utsiden, og da var jeg ganske klar over at det var fantom:p Men synes fantomspark har kommet sjeldnere og sjeldnere etter barn nr2, så har det nesten aldri lenger. Hadde det mye etter barn 1 :p

Forøvrig har jeg noen dunk jeg er usikker på, men da bare étt og annet, og da enten heeeeeeelt nederst eller helt til venstre. Så jeg greier ikke sitte og *kjenne etter*. Hørte med doppler i går at hun var ganske aktiv inni der, så hadde nok kjent en del om morkaka ikke var i veien i alle fall.

Førstegang her med morkake foran, og jeg har kjent daglig liv siden uke 19. Jeg har også godt med fett på kroppen, men mannen har kjent på utsiden allerede i uke 20. Nå (uke 24) er det mer rutine på spark/bevegelser så jeg vet når jeg kan forvente å kjenne det! Er så koselig!

Uke 18 med første, kjente daglig fra da! :) veldig spent nå med nr.2, håper det blir litt tidligere og spent på hvor morkaka ligger:D

Med førstemann var det uke 20-22, nå er jeg i uke 17 og har kjent liv et par ganger men ellers ingenting ennå. Morkake foran begge ganger.

Morkake foran, kjente liv i uke 17. Men ikke spark og dult som mange beskriver. Er mer en rullende bevegelse, som at baby snur på seg. Fikk det bekreftet på OUL i uke 19.

Med morkaken foran kjente jeg første da jeg var 18 uker, andre gangen kjente jeg svakt fra 14-15 uker (da med tvillinger, vet ikke om det har noe betydning). 3 graviditet hadde jeg morkaken bak, da kjente jeg rett før uke 16. Nå er jeg gravid med 5, svangerskap nr 4, er 13 uker imorgen og ikke kjent noe hittil, morkaken bak nå og :)

Uke 14 kjente jeg med morkaken foran. :love017 Er første og eneste, så har ikke noe å sammenligne med. Kjente det på utsiden i uke 17. Kjente mest på sidene senere i svangerskapet, og måtte faktisk ha en «lite liv kontroll» på slutten forhan sparket bare i morkaken.:laughing002 Håper jeg får morkaken bak neste gang, for har så lyst til å se om det er forskjell!

Update, begynt å kjente noe smådult ila denne graviduken, altså uke 16+x. :)

Sett i forhold til at jeg har kjent uke 14 første svangerskap (bak), uke 12 andre svangerskap (foran - men veldig toppfestet) og uke 13-14 tredje gang (bak.. dog med opphold i bevegelse ila hele graviduke 15..).

... Så hadde jeg jo forventet tidligere :hilarious:
Men har kjent småplopp hver kveld ca mellom kl 21-00 de siste kveldene, så mulig det begynner med bevegelse nå, da ❤️❤️

Back
Topp