Dere med katter og hunder...

~StRaToS~

Forumet er livet
Lager dyrene deres en del skader i hjemmet?
F;eks sofaen, vegger, dører. For de klorer jo ikke sant??
Hvordan får dere derssert en katt foreksempel, til å pisse og
bæsje i sandkassen (er det ikke det det heter da?)??

Har ikke noen problemer med verken katt eller hund, når det kommer til kloring og sånt[;)]

Når pusemor var liten, så var vi veldig bestemte når det gjaldt det å gå på do inne. Hver gang vi så hun gjrde antydninger til tissing eller annen avføring, så tok vi henne i kassen så hun forstod at dere skulle hun være når sånt skulle gjøres. Det gikk da bra[:)] I tillegg, når man får kattunger fra andre mennesker, så er de fleste allerede flinke til å gå på do selv, for dette er noe kattemammaen lærer dem[:)]

Når det kommer til kloring i sofa/gardiner osv, så hadde vi en liten sprayflaske med vann på. Så hver gang hun prøvde seg, så sprayet vi på henne, og i dag er det ytterst sjeldent hun gjør sånt. Bare husk på å ha klorestativ eller noe de kan kvesse klørne på veggen på[:)]

Hver gang katten min hadde spist tok jeg den i kassa. Hvis den ikke gjorde noen venta jeg et par minutter og satte den oppi, til slutt gjorde den noe. Du må ikke gi deg liksom. Du kan gjøre dette kanskje i tre dager så pleier de skjønne det selv. Dersom min katt prøvde klore på ting inne så løp jeg mot den og skrek nei. Min katt prøvde seg på en gammel kommode og det godtok jeg ikke... Så etter å ha skremt den og satt opp et klorebrett i nærheten av kommoden ga den seg. Og ikke brukte den klorebrette heller da men, hehe[:D]  Og siden har den bare vessa klør ute på busker og ting.

Kattene blir renslige av seg selv hvis de får være nok sammen med mammaen sin. Altså til de er 12-13 uker gamle. Vi hadde ikke problemer med at katten klorte overalt. Den klorte på teppene, men prøvde han seg på møblene fikk han seg en dusj med vann fra sprayflaske. Det hatet han, så det var fort slutt på det. Når de blir voksne, trenger de ikke sandkasse inne hvis de ikke er rene innekatter. Har aldri hatt hunder gnager/klorer eller gjør annen ugagn på møbler og inventar. Jeg er et hundemenneske. Syns de er flotte. Man bør jo tenke nøye gjennom hva slags familie man er, hva man skal ha hunden til, hvor man bor og om den vil trenge mye mosjon når man skal skaffe hund. Å velge hund er ikke å bare plukke en rase man syns er fin. Da kan hundeholdet blir en trist opplevelse for alle parter.. 

Vi han en papillon gutt på 4 år,han gjør aldri noen skader i hjemmet,enten om vi er hjemme eller han er alene [:)] 

Aha ja........Hmmm....
Guttungen vil så gjerne ha en katt, men jeg er ikke så sikker.
For det er jo en del stell med de og..
Hvordan bader dere dyrene deres da??
Blir det ikke veldig våt da??
Og hvor ofte klipper dere klørne??

ORIGINAL: Milla25

Leiligheten våres ser ikke ut etter hunden. Parketten er oppskrapt og kloremerker på alle dørene[&o] 

Shit! [&:]

ORIGINAL: ~StRaToS~

Aha ja........Hmmm....
Guttungen vil så gjerne ha en katt, men jeg er ikke så sikker.
For det er jo en del stell med de og..
Hvordan bader dere dyrene deres da??
Blir det ikke veldig våt da??
Og hvor ofte klipper dere klørne??

Kommer jo an på rasen også.. En langhåret katt krever mer stell enn en korthåret.. For ikke å gleme røytingen.. Det savner jeg IKKE. Alle dyrehårene. Vi støvsugde jo kattehår fra sofaen og teppet ett år etter at katten var borte. Det kom frem hele tiden. Kattehår har mothaker, så det graver seg ned i tekstiler og sitter fast. Vi hadde korthåret katt, forresten. Katter hater vann og bading med mindre de har blitt vent forsiktig til det fra starten av.  Vi vente også katten vår til å bli støvsgud i pelsen i de verste røyteperiodene. Lurt å ha støvsuger med regulerbar sugestyrke, da, ellers kan det jo bli vondt. Støvsugde hunden min også innimellom. Katter skal ikke klippe klør. Hunder skal klørne klippes på med noen ukers mellomrom. Hundene jeg har hatt, elsket å bade/dusje. Spes å bli fønet etterpå. [:)] Hunder må børstes ofte de også. Mange raser må klippes ofte, og noen raser må "nappes" på en spesiell måte. Forrige hunden min måtte egentlig børstes hver dag, men det holdt med en gang i uka så lenge han ikke fikk knuter.

Katta bæsjer utendørs...

har prøvd sg på sofaen et par ganger, men gjør det ikke igjen for å si det sånn. Ellers er eneste "skaden" at døra inn til vaskerommet (utenifra) må byttes om vi ikke har katt mer, for der har vi satt inn kattedør!

Vi har hund og katt!
Katten er HELT problemfri. Kommer og går når hun vil, gjør ikke fra seg inne..og er bare kos[:)] Hun røyter i perioder, men ikke så mye at vi ser hårene bli liggende.
Hvis du anskaffer deg en kattunge, så er det jo din jobb å få den renslig. Det går som regel greit, men man må godta at den gjør fra seg på upassende plasser noen ganger i begynnelsen.

Hunden er jo sånn sett også problemfri, men krever masse. Vi har en stor hund (bernersennen/labrador).
Kjøpte oss nylig hus hvor parketten i stua har blitt lakket og lakket og lakket gang på gang. Så hunden har klart å skrape opp lakken. Men på parketten i gangen og andre steder er det ikke spor etter hun.
Ikke skraper hun på døren eller lager ande problemer heller.
Det eneste jeg syns er kjipt, er alle hundehårene. Hun må børstes og vaskes.
Spørs hvilken rase du velger med tanke på hvor mye stell du må gjøre, og hvor mye hærverk hunden lager.

ORIGINAL: ~StRaToS~

Leiligheten våres ser ikke ut etter hunden. Parketten er oppskrapt og kloremerker på alle dørene[&o] 

Shit! [&:]

Har nettopp slipt og lakket alle gulvene igjen, vi skal selge leiligheten, har nettopp kjøpt hus[:D] Blir litt greiere med hus og stor hage til vofsen. Da kan han være mer ute[:)] Leiligheten ble litt liten for en så stor hund (rottweiler).

De ser så skumle ut[:o]

Lurer på om det bare skal forbli guttungens drøm jeg... Har en del å gjøre med de to
ungene jeg har,trenger ikke mere egentlig..... Tenkte bare at det hadde vært så koselig
å ha en katt for ungene sin del.
Men kan de finne på å bite uten videre??
Han minste kan være litt røff med katter (naboens katt)

har hatt noen katter og alle har brukt kassen eller gått ut. fjernet som regel kassen etter 2-3 mnd for da har de gått ut uansett. hunden var en del trening med de første ukene...måtte gå ut med han hele tiden...men etter det har det ikke vært problem. han er 3 år nå! aldri hatt problem med at han ødelegger husen...har nekta han fra første stund å hoppe opp på dører o.l. og oppi sofaen har han aldri fått lov. så går veldig greit. eneste er som de andre har skrevet her at de RØYTER masse...

Katter klorer jo hvis de ikke bir behandla sånn de ønsker og det er ikke godt så kanskje vente til minsten er litt større hvis du er usikker... Men min katt lever sitt eget liv virker det som. Kommer og går. Er ute nesten hele dagen. Får mat om morran, går ut og kommer igjen nærmere kvelden. Da vil hu ha mat også går hu ut igjen en liten tur også puser jeg på henne så hu kommer inn til natta hvis hu vil... Hehe[;)] Min katt er verdens søteste kosekatt og hu liker meg aller best men sånn er katter. De er sære skapninger og kan ofte skape seg favoritt personer..
Min katt er lang håra men jeg har ikke problemer med røyting fordi hu er så mye ute. Hu er bortskjemt og sover i senga også, huff, uting men hu har gjort det siden hu var kattunge. Men det blir slutt på å ha henne på soverommet når minsten kommer..

Nope..ingens skader her..
Eneste på senga mi,den er helt klort opp nede for pusen liker å klore der når hun er inne på soverommet...men det er ikke så gale,gjør ikke meg noe..

Ville heller valgt katt som førstedyr enn hund. Jeg har selv hund og de krever jo mye mere stell. Katter er mer selvstendige. Og velg en katt som er langhåra, de er penest synes jeg. Synes korhåra ofte ser så strenge ut. Katter med mye pels ser mer bamsete og kosete ut.. hehe[:)]

Det siste her er hun kattunge..---> 

Hun biter meg ikke på det ene bildet, hun sleiker meg
på nesa, hehe[:D]

vi har to hunder[:)] hun eldste er 7 år å hun har vi hatt siden hun var valp, hun har aldri ødlagt noenting, bare tygget istykker bamser og tyggeleker som var hennes..
så fikk vi en valp til på 3 mnd. hun kom fra et hjem der hun hadde blitt misshandlet, var lenket fast med 1 m kjetting inne i stua.. fikk aldri turer.. fikk ikka mat, blei kasta i veggen og slått hvis hun bjeffa :(
off.. hun var så tynn når vi fikk henne :/ hun tygger på ting som bordet, stoler og tepper. men det er bare når vi ikke er hjemme og hun ikke får oppmarksomhet.
men hun kommer seg ![:)]

Man skal ikke skaffe seg dyr for barnas skyld.Du må ønske det selv også, for det blir du som har ansvar for det i mange mange år framover.

Vi har en katt på nesten 4år, minimalt med skader her vi bor nå ja.
Når han skal inn, står han med framlabbene på verandadøra, er litt merkerder da, men ikke noe inne.
Han ble fort vant til kassen, katter skjønner slikt[:D] bare sett de oppi kassen når du ser han skal gjøre noe.

Her har vi både katt og hund....
Katten har vi aldri hatt noe problem med. Hun hadde lært seg å gå i kattakassa av mora si,
så vi har ikke hadd noen problemer med henne.

Hunden derimot har ødelagt komoden i gangen, for hun gnagde på kanten nederst på komoden og en del av knaggene ble spist opp.
Men det værste var når vi la ny tapet i gangen. Den rev hun rett å slett biter av sånn at vi måtte legge tapet på nytt[:@]. Det var arbeid d.
Og hunden røyter værre enn katten. Røyter masse pels hele året så det er hår over alt hele tiden.
Så vis du skal skaffe deg hund så ambefaler jeg deg om å lese grundig om den før du kjøper den...

Back
Topp