Dere med jernmangel..

Tja. Har sikkert gått med jernmangel i flere år, men merket de første månedene at jeg lett ble anpusten. Drt er bedre nå etter en måned på tilskudd.

Andpusten og svimmel. Var veldig slapp før jeg starta på hestekur for 2 mnd siden (100 mg daglig) Ser til tider stjerner, så da er det på tide å roe ned, drikke vann og gi det hele litt tid.

Tar 60mg jern nå etter standard anbefaling , og kan ikke si jeg merket noe særlig før eller nå når jeg har gått på det et par uker. Hadde jernlager på 23 på blodprøver. Det er lavt men fortsatt innen normalverdi, så har vel kanskje ikke hatt jernmangel egentlig da. Fastlegen formulerte vel at jeg må ta jern for å ikke utvikle jernmangel utover i graviditet og etter fødsel.

Begynte med 40 mg i dag, 18 uker. ikke merket noe til mangel, men har vel ikke mangel egentlig, hvis jeg ikke hadde vært gravid, men trenger bare ekstra siden gravid.

Min lå på 24. Har veldig lav blodprosent generelt. Men jernverdien pleier å ordne seg etter fødsel. Denne gang merket jeg veldig susing i ørene. Leste det kunne ha sammenheng med lavt jernlager. Etter noen dager med jerntilskudd merket jeg forskjell..

Dere med jernmangel som tar jerntilskudd, har dere lagt merke til at avføringen blir så og si svart? Googlet det, og det er en helt vanlig og ufarlig bivirkning. Bare så dere vet det.

Det er vanlig å få svart/mørkt avføring fra jerntilskudd, og også lit rødaktig urin noen ganger. Man blir gjerne mer obstipert fra jerntilskudd, viktig å balanser det med svisker, laktulose osv, det som fungerer for å bekjemp det :) hos meg fungerer godt druer, svisker og kaffe med melk xsmile3

Hadde jernlager på 12 før graviditeten. Merka jeg ble fort anpusten og ofte ble svimmel og at det svartna litt for meg når jeg reiste meg opp fort.

Sniker fra mars. Er det noen av dere som vet hvorfor man skal begynne å ta jern fra uke 18 og ikke før? Spør jordmor neste uke, men tenkte kanskje noen av dere vet.

Sniker fra mars. Er det noen av dere som vet hvorfor man skal begynne å ta jern fra uke 18 og ikke før? Spør jordmor neste uke, men tenkte kanskje noen av dere vet.
Tror det var nevnt at etter uke 18 så er det forventet at man trenger mer jern enn normalt, så om man har litt lave verdier så trenger man mest sannsynlig jern fra uke 18.
Har man veldig lave, må man jo begynne tidligere :-)

Tror det var nevnt at etter uke 18 så er det forventet at man trenger mer jern enn normalt, så om man har litt lave verdier så trenger man mest sannsynlig jern fra uke 18.
Har man veldig lave, må man jo begynne tidligere :)
Aha! Skjønner, takk! :)

Mener å ha lest at det har å gjøre med når fosteret begynner å lage egne røde blodlegemer, men mulig dette er min egen frie fantasi… :inpain:

Back
Topp