Dere med Ikea - kjøkken!

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Hvor lang bestillingstid var det på kjøkkenet?
Fant ikke ut av noe særlig på nettsida deres, og har ikke sjangs å ringe de nå:)

Vi skal bygge, og lurer på om vi bør vente til huset er oppe og vi kan måle kjøkkenet nøyaktig før vi bestiller, eller om det er så lang ventetid på det (type flere måneder) at vi bør bestille i god tid:)

Og et tilleggsspørsmål; Hvordan er det når man kjøper kjøkken der - får man hjelp til å huske på alle de småtingene man trenger, eller er man på en måte ansvarlig helt selv?

Tenker dere og bestille det i varehuset, eller via nett?
Leveringstid kommer litt an på hvilket kjøkken det er snakk om. Ramsjø var det f.eks leveringstid på (noen uker), lidingø plukka vi og henta med oss selv hjem. 

De er dyktige de som jobber på kjøkken avdelingen, så de sjekker f.eks over at du har fått med deg dekkfronter, sokler osv. De kan også hjelpe deg å tegne om du vil det.
De gjorde iallefall det til oss. Vi tegna alt helt selv, men de hjalp oss og sjekke over. Vi plukka jo det meste selv, bortsett fra det vi måtte hente på utleveringa. Men, vi fikk jo med oss lister, og kunne plukke antall fronter, skuffer, skrog osv etter den.

Det varierer hvilken tid på året. Selve kjøkkenet får du på dagen, men hvis du bestiller hjemlevering tar det noen dager bare. Det står på sidene deres.

Men, hvis du bestiller benkplate etter mål, kan det ta alt fra 4-8 uker. Men da må en ha nøyaktige mål. Det har jeg gjort på begge kjøkkenene jeg har bestillt.

Jeg mener å huske at det gikk veldig fort, (under1mnd.) men du må ha alle målene. Jeg tegnet mitt eget kjøkken mens jeg var der og fikk hjelp hele veien. Og har du fått noe feil eller mangler noe er det bare å bytte, ikke noe problem. Benkeplata kan ta litt lengre tid hvis de ikke har lang nok til deg på lager. Husk: ikke kjøp blandebatteri (vannkran) på IKEA, det er ikke norsk standard. Lykke til:)

Takk for svar!:)

Vi tenkte vi ville dra til varehuset og bestille der. Har en sånn noenlunde tegning som vi har laget i det programmet deres på nettet, men den er ikke helt perfekt og vi vil gjøre noen endringer, så tenker bare å ta med den.
Det er Lidingø det er snakk om.

Så da er det evt. benkeplata da som kan ta litt tid før den kommer? Men hva mener du med om vi bestiller den etter mål? Det må vel alle gjøre, eller?

Da virker det som om det beste kanskje er å vente til huset er oppe, for å få nøyaktige mål. Ene venninna mi sa at kjøkkenet deres ble absolutt ikke nøyaktig lik de målene de hadde fått oppgitt, så det er det jeg er litt redd for skal skje. å det tryggeste er nok å vente:)

kosermeg skrev:
Jeg mener å huske at det gikk veldig fort, (under1mnd.) men du må ha alle målene. Jeg tegnet mitt eget kjøkken mens jeg var der og fikk hjelp hele veien. Og har du fått noe feil eller mangler noe er det bare å bytte, ikke noe problem. Benkeplata kan ta litt lengre tid hvis de ikke har lang nok til deg på lager. Husk: ikke kjøp blandebatteri (vannkran) på IKEA, det er ikke norsk standard. Lykke til:)

Nei, vi bestiller nok det utenom tror jeg. Har Ikea blandebatteri her vi bor nå, og har bank i bordet ikke hatt noen problemer med det, men vil være på sikre siden tror jeg:)

Takk for det!:)

jeg har jobbet på en bedrift som selger kjøkken, og jeg vil anbefale deg å vente med å kjøpe kjøkken til du har eksakte mål på rommet. Uventede ting kan også skje under byggeprosessen slik at det kanskje må justeringer til. Har vært borti flere som feks rørlegger har gjort en feil og da må kjøkkenet tilpasses. En ting hvis rommet blir mindre enn man har tegnet kjøkken til for da har du mulighet å kappe benkeplaten, men blir rommet et par cm større enn planlagt er det VELDIG kjedelig at benkeplaten ikke passer... men det skal sies at det er endel folk som kjøper kjøkken før huset er påbegynt, personlig ville jeg aldri ha bestilt kjøkken uten å ha de eksakte målene.....

LillianneLie skrev:

Vi tenkte vi ville dra til varehuset og bestille der. Har en sånn noenlunde tegning som vi har laget i det programmet deres på nettet, men den er ikke helt perfekt og vi vil gjøre noen endringer, så tenker bare å ta med den.
Det er Lidingø det er snakk om.

Så da er det evt. benkeplata da som kan ta litt tid før den kommer? Men hva mener du med om vi bestiller den etter mål? Det må vel alle gjøre, eller?

Da virker det som om det beste kanskje er å vente til huset er oppe, for å få nøyaktige mål. Ene venninna mi sa at kjøkkenet deres ble absolutt ikke nøyaktig lik de målene de hadde fått oppgitt, så det er det jeg er litt redd for skal skje. å det tryggeste er nok å vente:)

Noen velger å kjøpe ferdiglengder på benkplatene og kappe de selv, da bestiller de ikke benkplatene etter mål.  

Jeg ville absolutt ventet med å bestille kjøkkenet til rommet er ferdig, slik at dere får det ordentlig. Målene er superviktig.

bare et tips . skal du ha benkplate lenger enn standardmålene til ikea, lønner det seg å kjøpe det et annet sted... vi skulle ha nestn 4 meter uten skjøt, og det ble vel nesten 3 ganger så dyrt å kjøpe fra ikea kontra sigdal :)

Men jeg kunne ønske dere mente det var bare til å handle kjøkkenet nå med en gang, for de har et veldig greit tilbud på kjøp av kjøkken og hvitevarer på Ikea akkurat nå - de neste 3 ukene! Du får et gavekort på 2000 for hver 10 000 du kjøper for! :-)

Sååå, vi får se hva vi gjør! Mannen får ringe til byggfirmaet på mandag og høre hva som er vanlig hos de at kundene gjør, og om de kan "garantere" at målene stemmer. Kunne tenkt meg å benyttet meg av det tilbudet kjenner jeg;)

Og takk for tipsene ang.benkeplate!:)

Det er jo bare å handle hvis du har et sted å lagre der. Du får byttet alt uansett, untatt sprsialbestite benkeplater :-) om du mangler noe, har et skap feil så er jo ikke det all verden å fikse etterpå :-)

Dollface skrev:
Det er jo bare å handle hvis du har et sted å lagre der. Du får byttet alt uansett, untatt sprsialbestite benkeplater :-) om du mangler noe, har et skap feil så er jo ikke det all verden å fikse etterpå :-)

Man kunne bestille nå og få det levert når man ville!Genialt!:-)

Da jeg bestillte fikk vi beskjed om seks uker. Det var på våren og det var mange bestillinger, men fikk det etter tre fordi de kjørte tre kjøkken til samme by. De andre hadde sikkert bestillt tidligere. Noen andre jeg kjenner fikk beskjed om to uker og det stemte for dem.

For et par år siden bestilte vi Lidingö, fikk alt på dagen (da hadde vi bestilt hvitevarer som hadde noen ukers leveringstid på forhånd, så fikk alt likt) Kjøpte benkeplate et annet sted.

I sommer kjøpte Ramsjö, der fikk vi nesten alt på dagen, utenom et skap, front og noen lister som kom et par uker senere - det ble da levert på døra. Benkeplata fikk vi og med en gang, for den vi fikset vi selv med tilskjæringa.

Har alltid tegnet på forhånd og så dratt til Ikea, de dobbelsjekker alt og tar med det man har glemt.

Vi fikk alt med en gang og trengte i grunn ikke å bestille :)

Drar du inn ditt så kan man få hjelp til å tegne kjøkkenet :)

Vi kjøpte nytt for 1 år siden..

Jeg hadde tegnet opp på forhånd, møtte opp med åpningstid og hukket tak i en kjøkken-hjelper med en gang. hun tipset oss i endringer (til det bedre) og alt mulig småtteri, valgte hvitevarer osv. Etterpå fikk vi plukkliste og plukket alt selv (ALDRI IGJEN...) 
Var leveringstid på spesialbestilt benkeplate og et høyskap, men fikk det før vi kom så langt :) kanskje 2-3 uker etter vi var der..

Back
Topp