Dere med hund......

Evette

Gift med forumet
Sov dere noe i det hele tatt når den var valp? Vår Kira er vel 12 uker nå. Bodde hos selger litt ekstra siden vi var på ferie. Kira er hærlig, men herregud så mye hun må på do! Lufter henne i hagen en gang i timen å har gått 3 turer i dag. Hun gjør fra seg hver gang, men alikavel er det mange uhell inne. Ser det også om morningen at hun har stort do behov om natta. Må jeg stå opp annenhver time om natta for å lufte i tilegg? Jeg er klar for det, bare ute etter å høre hvordan andre har løst d.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Er det liten hund du har? Vår store hund hadde bare et tisseuhell da vi fikk henne 8 uker gammel. Og det var vår skyld, hunden varslet..

Men vår minste måtte vi være nøye med å sette ut rett etter mat, soving og lek. Ca hver 2./3. Time. Vi la oss sent og stod opp tidlig, hun sov i bur og dem gjør svært sjeldent fra seg på soveplassen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Husker når vi fikk hund, altså når mamma fikk og jeg enda bodde hjemme. Var ut etter spising, drikking, soving og leking :p Mye ut mao :) Går over til slutt det også :p Men min mor sto opp om natta også for å lufte hunden.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Holder ikke å bare lufte valpen en gang i timen. Da blir det mange uhell. Må luftes etter lek, når den har sovet, drukket vann, osv. Lære den til å gå på døra når den må ut. Bruk godbiter. Om natten kan dere bruke bur. De tisser ikke der de må ligge.

Man må følge med på bikkja. Man ser at den må tisse/bæsje når den plutselig går unna. Da pleide jeg å løfte den med meg ut. Litt vrient siden vi bodde i fjerde uten heis men sånn er det instarten. De kan jo ikke holde seg i de (seks?) første månedene.

Holder ikke å bare lufte valpen en gang i timen. Da blir det mange uhell. Må luftes etter lek, når den har sovet, drukket vann, osv. Lære den til å gå på døra når den må ut. Bruk godbiter. Om natten kan dere bruke bur. De tisser ikke der de må ligge.
Hun sover en del da, så derfor blir det omtrent en gang i timen. Ut når hun våkner og ut når hun virker rastløs, men ja jeg får gå ut oftere. Hun har fått seg seng, men jeg får slå opp buret å prøve å la henne være der for å se hvordan det går. .

Hun sover en del da, så derfor blir det omtrent en gang i timen. Ut når hun våkner og ut når hun virker rastløs, men ja jeg får gå ut oftere. Hun har fått seg seng, men jeg får slå opp buret å prøve å la henne være der for å se hvordan det går. .

Mest sannsynlig vil hun lage lyder hvis hun må tisse/bæsje i buret. Ha henne i hørevidde så skal du se at nettene blir lettere :)

Er det liten hund du har? Vår store hund hadde bare et tisseuhell da vi fikk henne 8 uker gammel. Og det var vår skyld, hunden varslet..

Men vår minste måtte vi være nøye med å sette ut rett etter mat, soving og lek. Ca hver 2./3. Time. Vi la oss sent og stod opp tidlig, hun sov i bur og dem gjør svært sjeldent fra seg på soveplassen.

Nei, hun er stor. Labrador/ golden retriver miks. Holder på å sette opp buret nå. Så får det heller blo litt mindre søvn næ o starten:p

Jeg brukte bur på natta :) da sov han fra 23-07 feks.

Og gikk ut etter soving, lek og mat. Holdt det.

Blæra må bygges opp også.. Så greit å ikke gå for ofte ut.. Nå tenker jeg på etterhvert.. Nå ser det ut som behovet er stort hos deg..

Mest sannsynlig vil hun lage lyder hvis hun må tisse/bæsje i buret. Ha henne i hørevidde så skal du se at nettene blir lettere :)

Ja, buret blir satt opp like utafor soveromsdøra nå:) så får vi bruke kvelden på mye kos i buret:)

De to første var uproblematiske om natta, de sov 7-8 timer og holdt seg.
Tredjemann da måtte jeg opp hver 2-3 time, ellers ble det uhell ja. Av og til så våkna jeg av at han peip i buret fordi han måtte opp mer enn dette :)
Så var det å løøøpe ut med valpen når jeg stod opp også.
Hele tiden ha valpen i samme rom som slik at man kan følge med på den, for om den slipper til i et annet rom så tisser den gjerne der.
Aldri kjefte på valpen, men plukk den opp og løp ut med den. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vasket gangen fordi tissestrålen stod ut mens jeg løp ut med dem :p Hvis man kjefter på en valp som gjør fra seg inne, så lærer den seg at det er galt, så gjemmer den seg. Men den har enda ikke lært at den skal gjøre det ute, og dermed har man gjørt det vanskelig både for seg og valpen.
Når valpen våkner, har spist, lekt osv, så se på den. Den begynner gjerne med å snuse mye, og så gå litt frem og tilbake og i sirkler. Da må den på do og leter etter "den perfekte plassen å sette seg ned". Med en gang den snuserutinen begynner, så må man ut med den!

Noen valper blir fort husrene, andre bruker flere mnd. Det går kjapt når de endelig knekker koden! Men frem til da er det å smøre seg med tålmodighet :p

Ps: ha buret ved siden av dere om natta, da blir det enklere for dere og tryggere for valpen.. Når den holder seg lenger og lenger, kan dere flytte det lenger og lenger bort mot dit dere vil ha det,Etterhvert som valpen blir stueren, så trenger dere ikke buret lenger.

Jeg har hatt to valper de siste 2 årene, og skjønner godt at du blir litt frustrert :)
Det beste tipset er å gå ut med en gang etter lek, soving, drikking, slik som de andre sier.
Bur om natten er ypperlig, da hunden gjerne vil gi beskjed når den må på do, slik at den slipper å sove i sitt eget tiss/avføring.
Dersom hunden ikke er vant til å sove i bur, vil den gjerne lage en god del lyd de første (2) nettene. Du må bare være den store stygge ulven og overhøre den, så gå det over.
Mine hunder har fått godt utviklede blærer ved 6 mnd alder, og har da klart å holde seg over lengre perioder. Frem til da er det bare å lære hunden at når den må på do, må den gå til døra. En tålmodighetstest, men en trøst er at den vil bli stueren til slutt :) Noen lærer det fort, mens andre trenger mer tid.
Den yngste hunden min er i dag 9 mnd, og vi lar hun nå være løs i stuen om natta. Hun har kun hatt 1 uhell om natta, og tisseflekken var omtrent på dørstokken mot ytterdøra. Så hun gjorde et forsøk på å si i fra iallefall.
Noen praktiske tips jeg har er: Kjøp tørkepapir på butikken, og ha det tilgjengelig. Ikke ha hundeseng i buret tilfelle uhell (ikke gøy å vaske dagen etterpå). Vi kjøpte ca 5 billige fleecetepper på Ikea, de er lette å vaske og bytte ut om det skjer uhell i buret.
Og husk, ikke kjeft på hunden om den har uhell. Det kan ha motsatt effekt :)
Ellers lykke til med ny valp :D Du har MYE glede i vente <3

Jeg brukte bur om natten den første tiden. Han sov da ved siden av senga mi, og jeg våknet når han var urolig og måtte ut. Ca. 1 gang pr. natt.

Takk for tips å triks folkens:) Å kjefte på ho kunne aldri ha fallt meg inn da det er mer min feil at jeg ikke passer godt nok på;) Nå sover hun i buret etter litt piping. Satt la med ho til ho fikk roa seg ned å sovna. Buret står to meter unna senga, så våkner ho iløpet av natta hører jeg det.

Vi fikk hund på vinteren. -20 grader ute. Hunden var lært til å tisse på avispapir fra oppdretter. Så når det ble mildere ut og vi kunne øve på å bli husrein var det ganske enkelt. Når valpen gikk mot papiret var det bare å løfte han å gå ut. Var husrein på 1 uke. Gikk aldri ut på natten.

Vi fikk hund på vinteren. -20 grader ute. Hunden var lært til å tisse på avispapir fra oppdretter. Så når det ble mildere ut og vi kunne øve på å bli husrein var det ganske enkelt. Når valpen gikk mot papiret var det bare å løfte han å gå ut. Var husrein på 1 uke. Gikk aldri ut på natten.

Herregud så genialt i grunn :p vet ikke hvor mange ganger jeg var ute i natt. Måtte le litt når jeg sto i pysjen j hagen midt på natta å håpte bikkja sku tisse:p men vi var forberedt på at det kunne bli lite søvn en periode da.

Enig i det de andre sier:) Det kan også være en ide å vurde uvi, jeg hadde en valp som tissa omtrent hele tiden, det var masse små dammer overalt. Han hadde uvi og når han fikk medisiner bedra det seg betraktelig.

15.08.12 Oskar♥
Tre skulle blitt fire 13.04.14, men ble visst fire 14.02.14 Frida ♥

Ut etter søvn, mat og lek.
Sove i bur, da vil den raskt si ifra om den må ut om natten.

Har alltid lufta hundene valpene ofte. Vær gang de har spist, sove, leke, kosa osv. Mye ros når de gjør fra seg ute. Ettervært blir behovet mindre og du har en hund som sier fra når den må ut :)

Termin 22 Desmeber 2014
Venter Gutt

Bruker App

Back
Topp