Dere med hund...

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Noen som har erfaring med hundelus? Er det lett å bli kvitt? Og hva gjorde dere med ting som ikke kunne vaskes på 60 grader eller puttes i fryseren? Som f.eks. bilen og sofaer??

Hundene kan få to typer lus: blodlus og pelslus, hvorav blodlusa er den desidert hyppigste. Og for å ha sagt det med en gang: nei, hundelus smitter ikke over på mennesker. Hundelusa er artsspesifikk så den smitter heller ikke over på andre dyr. Lusa kan selvfølgelig havne på huden eller håret vårt, men vil kun overleve i noen timer. Noen mennesker kan oppleve en viss hudirritasjon  hvis de får hundelus på seg.
Lusa smitter som regel fra hund til hund. Hundene må ha kontakt med hunder som allerede er infisert skal lusa smitte. Vi ser også at mennesker kan overføre lusene fra en hund til den neste ved at vi får egg/lus på klærne eller hendene våre.
Lusa lever i hundens pels. Blodlusa ernærer seg ved å bite seg ned i huden til hunden hvor den suger blod ca annenhver time, mens pelslusa lever av døde hudceller på hudoverflaten.. Lusene trenger hunden for å leve. Lus som havner i omgivelsen lever bare i noen dager uten ”mat”.

Så da vil den dø, jeg hadde bare vasket/skuret med krubb eller noe.

Ok, da kan jeg bare vaske og støvsuge bilen, og så ikke slippe hunden inn i den i noen dager, så dør lus og egg? Litt værre med møbler, for hvis det er egg som ligger rundt, og så får hunden lusekur, så får jo hunden nye egg på seg hele tiden, eller? Jeg håper det holder lenge å støvsuge sofaen iherdig, og vaske trekkene på 30 grader... Og teppene må vel bare henges ut. Brr...

Takk for at du understreker dette med smitte, visste at det ikke smitter til mennesker, men jeg går likevel og klør som en gal, syns liksom det kravler på meg... Grøss!

Back
Topp