Dere med hund

Bollen

Elsker forumet
Har så lyst på hund, og alle sier jeg ikke burde få meg det, er så mye arbeid å kan ikke reise bort å må gå tur hver dag..
Alt dette hvet jeg.. Og ser ikke på det som negativt..

Men siden jeg skal tenke veldig godt gjennom dette før det evt skjer, så håpte jeg at dere kan komme med positive og negative sider med det å ha hund. I tilfelle det er noe jeg ikke har kommet på selv [:)]

vi har hund hatt henne i 4 år og det er bare morro. vi syns ikke det er noe negativt men nå har vi hundevakt hvis vi skal avgårde da, men vi er som regel aldri avgårde så da er det ikke noe problem. vi leiter ettter en hund til som vill bo hos oss nå [:)]

Man kan jo fint reise avgårde, det kreves bare litt mer planlegging :) Og å komme seg ut og gå turer om dagen er jo bare bra! Så jeg ville ikke hørt på alle andre og heller tenkt over hva slags hund som kan passe dere :)

Negativt:

Det kan ta lang tid å få dem husreine
Oppdragelse tar tid, du får ikke levert en ferdig dresert valp
Unghundtiden kan være svært krevende
Hunden kan utvikle seprasjonsangst eller vokte mye og stresse slik at den ikke kan være alene hjemme
Du kan ALDRI la hunden være aleine med små barn
Du må gi den turer hver dag, men også mentalt stimuli
Plukke opp hundedrit er jo ingen drøm, men må gjøres!
Hunden kan gå løs på møblemanget
Hunden kan utvikle aggrisivitet mot andre hunder eller mennesker
Du blir låst av å ha hund. Du kan ikke være borte fra den mer enn 8 timer per dag. Hunden er ett flokkdyr og vil vanntrives om den ikke får være sammen med flokken sin.
Utfordringer når man skal på ferie. Enten må man ha hundepasser eller så begrenser det gjerne hva du kan gjøre sammen med hunden på ferie. (Det er f.eks, ikke lov å ha med hunden på steder med uteservering o.l.

Positivt
Du får verdens beste venn
Mye kos
Fine turer i skog og mark
Noen som gir deg all sin kjærlighet
Gjensynsglede
Mye artig hundetrening

For meg er det utrolig givende å ha hund, men det er viktig å være sikker på valget før man skaffer seg hund. Det er i begynnelsen utrolig mye jobb, men all jobben du legger i hunden det første året, har du igjen for i mange år fremover. Det er viktig å velge rett rase for deg, så lykke til med rasevalg og fremtidig hund om du bestemmer deg for det.

Jeg syntes det er tungvint å ha småbarn og hund samtidig, og lager noen ekstra utfordringer i hverdagen..
Men hadde hunden først og aldri vært noe tema å kvitte oss med henne pga barn.. man får til det man vil mener nå jeg, og problemene blir så store som man vil lage dem[;)]

På den andre siden er hunden vår gammel nå, 14 år, og har begynte å få endel plager og sykdom dessverre. Så når medesiner ikke kan hjelpe henne lenger skal hun få slippe, og vi har da ikke planer om noen ny hund før vi er ferdige med småbarn!!

Kunne aldri tenkt meg et liv uten hund jeg[:)]

Turer må hunden ha. Men det kommer jo litt an på rasen også. Kjøper du en miniatyrhund kreves det ikke milelange turer, liksom[:)] Er ikke hver dag vi går lang tur med vår tibetanske spaniel, men vi lufter han hver dag 4 ganger, 15 min hver gang....Og som oftest blir en av de turene en lengre tur.

Vi reiser mye i Norge på biltur, og da blir hunden med. Så lenge du har noen som kan passe hunden om du skal til Syden el., er det jo ikke noe problem det[:)]

Det du også må tenke på, er at om hunden er alene om dagen mens du er på jobb, bør jo noen være med den om ettermiddagen og kvelden. Så på oss ble det jo mer til at vi var hjemme om ettermiddagene etter vi fikk hunden[:)]

vi har 2 hunder,ei tispe på 1 år og ei på 2,5 år,og syns det er kjempe kos[:)]

med turer og sånn bestemmer man jo selv,og er man ikke den virkelige tur-typen så kan man jo få en hund som ikke krever så mye tur..

her vi bor bruker vi også en del en hundepark utenom turer,der vi får sosialisert hundene mer enn bare tur,og de elsker det[:)]

vi har ikke reist noe særlig på ferie da utenom til sverige,og da har vi hatt dem med.. ellers har vi en del i familien som er glade i hunder,som gjerne ville passet en av dem ivertfall om vi skulle trengt det..

har dere råd til hund?
reiser dere mye til plasser der dere ikke kan ha med en hund?eventuelt,har dere noen i familien eller venner som kunne passet den for dere?
har dere en grei jobb-dag der dere også har tid til en hund?

ville tenkt gjennom noen hunder dere kunne tenkt dere,og lest litt om dem[:)]

Jeg har ingenting negativt å si. Jeg har så praktiske hunder at de ikke hindrer meg i noe. Er bare å putte de i en reisebag om jeg skal noen steder.. om det så er med fly, bil eller båt [:)] De MÅ ikke ha tur hver dag.

Stor hund hadde jeg ikke hatt kapasitet eller ork til å ha. Ikke om jeg skulle vært aleine om ansvaret i alle fall.

ORIGINAL: stolt mamma 2008

med turer og sånn bestemmer man jo selv,og er man ikke den virkelige tur-typen så kan man jo få en hund som ikke krever så mye tur..

her vi bor bruker vi også en del en hundepark utenom turer,der vi får sosialisert hundene mer enn bare tur,og de elsker det[:)]

vi har ikke reist noe særlig på ferie da utenom til sverige,og da har vi hatt dem med.. ellers har vi en del i familien som er glade i hunder,som gjerne ville passet en av dem ivertfall om vi skulle trengt det..

har dere råd til hund?
reiser dere mye til plasser der dere ikke kan ha med en hund?eventuelt,har dere noen i familien eller venner som kunne passet den for dere?

reiser nesten aldri.. Så er mye hjemme. [:)]
Jobber 3 ganger i uken. Hvor mye regner dere i kostnader på hunden i mnd?
Mat, forsikring, dyrlege og sånnt.

ORIGINAL: Bollen

har dere råd til hund?

Kommer jo helt ann på hunden det.

Kjøper du en "billig" hund fra en useriøs oppdretter kan vetrinærkostnadene bli høye. Kan selvfølgelig skje om du kjøper ho en skikkelig oppdretter også, men sannsynligheten er MYE mindre.

Mat kommer jo også helt ann på hvilken hund det er. Store hunder = mer mat.. logiskt nok [8D]

Forsikring kommer også annpå hvilken hund det er, og hvilket selskap du vil bruke. Jeg betaler 1600kr i året for hanhunden min, og nesten 4000kr for tispen min ( hun har avlsforsikring)

ORIGINAL: Lillezilje

ORIGINAL: Bollen

har dere råd til hund?

Kommer jo helt ann på hunden det.

Kjøper du en "billig" hund fra en useriøs oppdretter kan vetrinærkostnadene bli høye. Kan selvfølgelig skje om du kjøper ho en skikkelig oppdretter også, men sannsynligheten er MYE mindre.

Mat kommer jo også helt ann på hvilken hund det er. Store hunder = mer mat.. logiskt nok [8D]

Forsikring kommer også annpå hvilken hund det er, og hvilket selskap du vil bruke. Jeg betaler 1600kr i året for hanhunden min, og nesten 4000kr for tispen min ( hun har avlsforsikring)

akuratt det med mat er så forskjellig fra mnd til mnd,men ligger vel på ca 1500 hver mnd,kjøper da ikke mat på vanlig dagligvarebutikk..
det kan bli en del bånd i løpet av mnd..
vi betaler ca 1300 kroner pr hund i forsikring i året..

kommer mye an på rase,alder,selskap osv..

hun ene tispa vår er blandingshund og er ikke like mye forsikret som hun andre..

jeg passa på en god del små og store hunder når jeg var mindre,og vil innrømme at det er lettere å ha en liten hund enn en stor hund[:)]

Back
Topp