Dere med hund(er)

Jeg gjorde det på forrige hunden min.. når han var ca 9-10 uker.. for 13 år siden:) Ville ikke la en valp stå ute alene utenfor butikken.. så ja, hadde han med inn når jeg bare skulle ha 1 ting feks..

Har ikke gjort det med min nåværende hund:) Og kommer aldri til å gjøre det heller.. Har en miniatyrhund

LillianneLie skrev:

Labbeliten skrev:
En hund har ingen verdens ting inne på en matbutikk å gjøre. Om den så veier en halvkilo og sitter i ei igjenkneppet jakkelomme. Det finnes regler mot slikt, og de tilsier at dyr ikke skal medbringes inn i butikk der det selges mat. Når folk sier at de tar de med inn fordi de ikke vil binde de på utsiden, blir jeg rett og slett målløs. Ehm...nei? Det er faktisk ikke lov til å binde hund utenfor butikk og forlate den heller. HELDIGVIS. Du lar den være i bilen (med forsvarlig lufting og temp.), eller HJEMME! 

Klarer folk virkelig ikke gå tur med bikkja utenom butikkrunden? Har en ikke tid til å gå utfor stuedøra mer enn en gang om dagen? Da burde en ha tenkt seg om en halv gang til før en skaffet seg hund... Vettu hva... 

*Telle til ti*

Seriøst?!
Nå har jeg aldri gjort det selv - altså bundet hunden min utenfor matbutikk eller annen butikk (men dette fordi akkurat han ikke hadde trivds med det) men jeg reagerer IKKE på de som gjør det, for å komme ut igjen etter 2 min. Hjelpes! Har da aldri falt meg inn å tenke at eierene til hunder utenfor butikker ikke burde skaffet seg hund!

Hehe.. enig.. og folk kommer med litt vel bombastiske utsagt uten å tenke seg om.. i sin iver på irritasjon;)

Jeg hadde med eldste hunden min to ganger på butikken da han var 9 uker.
Jeg måtte på butikk og han kunne ikke være alene ennå.
Kostet meg ikke en tanke, ingen som sa i fra heller.

Tenkt meg om både en, to og tretten ganger jeg. Svaret mitt er det samme.

helt enig med deg vedr det å sette fra seg hund på utsiden.. Har sett mange hunder som har blitt plaget.. går alltid bort og sier i fra.. men så fort du snur ryggen til, så er de der igjen.. Mange barn har 0 respekt for dyr.. og tror det er et lekeapparat!

Jeg lot min forrige hund stå utenfor butikken noen få ganger for mange år siden.. Bor i en liten bygd.... hvor den gang alle kjente alle.. men nå er det mye innflyttere her.. og lar ikke min nåværende hund på 1 år stå utenfor butikken.. har heller aldri tatt han med inn i butikken..

men gjorde det altså med min forrige.. da han var valp.. og ikke vandt med å være alene enda.. i butikken må man jo:) Og de i butikken synes bare han var søt.. og sa aldri noe på at jeg hadde han med meg inn i de få minuttene jeg var der

Så bra at du tar ansvar og sier ifra! :) Det er nok litt annerledes i de mindre bygdene, og i matbutikker der det ikke selges ferskvarer fra disk, er det jo ikke samme fare. Problemet er hvor man setter strek. Mye enklere å ha klare regler som alle må følge. Da trollet vårt var et knøtt, ventet jeg til mannen kom hjem med å handle. Evt fikk en venninne til å se etter han. I tillegg skrev jeg litt lengre handlelister og var litt i forkant slik at jeg ikke trengte gå på butikken så ofte. Det finnes som regel en løsning :)

Det er en kjennsgjerning at det alltid finnes unntak. Hovedregelen for oss er at hundene (en Border Collie og en Dvergpinscher) såklart ikke er med inn på butikken. Men nå tar vi da heller ikke med hundene hvis vi skal på butikken eller da! Og i HVERTFALL ikke inn! Hva er vitsen med å bære med seg bikkja når man skal handle, liksom? Spes hvis man skal handle mye? De får til nød være med i bilen, men da bare pga gode nok forsøk på overtalende blikk og tripping på dørstokken.. "Skal vi dra og handle til helga?" "Ja, skal bare feste selen på hunden så den kan være med". wtf, liksom. Det henger jo ikke på greip. Jeg kan ikke se for meg at noen virkelig planlegger at hunden skal være med på handleturen. 

Unntaket; om bikkja mi driter rett utenfor et sted hvor de selger hundeposer, det er gjerne steder hvor det ferdes en del folk på, som både kommenterer, uffer og brekker seg, så binder jeg utenfor/plukker med meg hunden (alt etter hvilken hund jeg har med) for å kjøpe poser.... På den ene butikken jeg går forbi når jeg går tur, tar det 1 min å kjøpe det, vi bor i en liten bygd hvor det aldri er kø på butikken, liksom.

Det er jo annerledes i storbyer, men der burde man være rutinert nok til å planlegge turene sine sånn at man slipper hund-på-butikk-situasjonen. Refererer til skrekkhistoriene om plaging og stjeling av hunder i bånd osv osv. 

Joda, det er mange som tar med seg hunden på butikken med vilje. Ikke skjønner jeg tankegangen, men det er mange av dem. Her i Oslo sentrum ligger det både en og to Staffer INNE i kasseområdet både titt og ofte. En prøver å ikke være dømmende, men jeg BLIR jo ikke sjokkert når jeg ser eierne til disse hundene... Samme med veskehundene som blir med på hele butikkrunden. Der er det ikke snakk om ei flaske vann eller en rull med bajsposer.

Hos oss så hender det at det står en hund i yttergangen i butikken.. venter på eieren sin.. ser ikke problemet:)

Har heller aldri irritert mge over hvis noen tar med seg voffen sin under armen for å kjøpe noe.. tror jeg aldri har sett det hos oss.. men hadde ikke reagert på det

mammatileijente skrev:
Hos oss så hender det at det står en hund i yttergangen i butikken.. venter på eieren sin.. ser ikke problemet:)

Har heller aldri irritert mge over hvis noen tar med seg voffen sin under armen for å kjøpe noe.. tror jeg aldri har sett det hos oss.. men hadde ikke reagert på det

Jeg ser ikke problemet med å klare å komme seg til butikken uten hund jeg da... Selvfølgelig går det helt fint at de står utenfor mange av gangene, men det er ingen garanti for at det gjør det. Hva er så vitsen? Og med tanke på de små på armen inne i butikken, så er det regler for dette, og det er faktisk sånn at butikken kan stenges om de brytes. Samtidig er det jo hyggelig for allergikere å kunne handle maten sin uten pelsdyr tilstede. 

Jeg har aldri med meg hunden på butikken, da sørger jeg for at jeg har med meg en som evt kan vente utenfor med hunden.

Labbeliten skrev:

mammatileijente skrev:

Jeg ser ikke problemet med å klare å komme seg til butikken uten hund jeg da... Selvfølgelig går det helt fint at de står utenfor mange av gangene, men det er ingen garanti for at det gjør det. Hva er så vitsen? Og med tanke på de små på armen inne i butikken, så er det regler for dette, og det er faktisk sånn at butikken kan stenges om de brytes. Samtidig er det jo hyggelig for allergikere å kunne handle maten sin uten pelsdyr tilstede. 

Oki.. jeg ser ikke helt problemet.. men du gjør det:) Litt uenige vi da.. Tenker ikke på de som storhandler.. men på de som en sjeldent gang løper inn i butikken med hunden under armen for å kjøpe seg en brus feks..

Hvorfor skal de stenge butikken?

mammatileijente skrev:

Labbeliten skrev:

mammatileijente skrev:

Oki.. jeg ser ikke helt problemet.. men du gjør det:) Litt uenige vi da.. Tenker ikke på de som storhandler.. men på de som en sjeldent gang løper inn i butikken med hunden under armen for å kjøpe seg en brus feks..

Hvorfor skal de stenge butikken?

Gjeldende forskrift 22.12.2008 nr. 1623 om næringsmiddelhygiene (næringsmiddelhygieneforskriften), jf vedlegg II, kap. IX pkt 4 sier:

”Egnede metoder skal tas i bruk for å bekjempe skadedyr. Egnede metoder skal også tas i bruk for å hindre at husdyr får adgang til steder der næringsmidler tilberedes, håndteres eller lagres (eller, dersom vedkommende myndighet tillater det i særlige tilfeller, for å hindre at slik adgang fører til forurensning)”.

Det er altså ikke lov med husdyr i butikk, og de kan følgelig bli stengt dersom husdyr ikke blir holdt ut av butikken.

Det er vel faktisk ikke lov å binde hunden din utenfor butikken uten tilsyn?!?

Fordi det som sagt er imot reglene å ha dyr i matbutikker. Er ikke helt sikker på om reglene gjelder kun for butikkene med ferskvaredisk, men TROR det er for alle matbutikker. Brytes reglene, stenger Mattilsynet butikken. Akkurat som de ville stengt en restaurant som hadde råttent kjøtt i kjøkkenet, eller et utested som tillot røyking inne. Å springe igjennom for å kjøpe en brus... Jo, jeg skjønner hva du mener, men det går ikke an å si at det ene er lov men ikke det andre. Regler er regler.

*Nyperose* skrev:
Det er vel faktisk ikke lov å binde hunden din utenfor butikken uten tilsyn?!?

Som jeg mener å ha nevnt tidligere i denne tråden, så er det ikke lov nei. Folk får bli så sjokkerte og lattermilde de bare vil. Var mange rare reaksjoner på røykeloven og. Men jeg mener alle de nevnte reglene i denne tråden har gode grunner, og er veldig glad for at de finnes. At folk bryter de, får være deres sak.

Labbeliten skrev:
Fordi det som sagt er imot reglene å ha dyr i matbutikker. Er ikke helt sikker på om reglene gjelder kun for butikkene med ferskvaredisk, men TROR det er for alle matbutikker. Brytes reglene, stenger Mattilsynet butikken. Akkurat som de ville stengt en restaurant som hadde råttent kjøtt i kjøkkenet, eller et utested som tillot røyking inne. Å springe igjennom for å kjøpe en brus... Jo, jeg skjønner hva du mener, men det går ikke an å si at det ene er lov men ikke det andre. Regler er regler.

Hva med førerhunder da? Har 2 stk her hvor vi bor vi.. og de er jo med inn i butikken.. forståelig nok... men de er jo ikke noe mer rene enn en som sitter på armen..

Nei, skjønner at man ikke kan la noen få lov og andre ikke.. men her i butikken hos oss.. den gang jeg gjorde det for 13 år siden, så var det ingen ansatte som sa noe..

mammatileijente skrev:

Labbeliten skrev:

Hva med førerhunder da? Har 2 stk her hvor vi bor vi.. og de er jo med inn i butikken.. forståelig nok... men de er jo ikke noe mer rene enn en som sitter på armen..

Nei, skjønner at man ikke kan la noen få lov og andre ikke.. men her i butikken hos oss.. den gang jeg gjorde det for 13 år siden, så var det ingen ansatte som sa noe..

Kapittel VI. Utfyllende nasjonale bestemmelser om nyttehunder
0 Tilføyd ved forskrift 9 des 2011 nr. 1325.

§ 14. Virkeområde

I dette kapitlet fastsettes bestemmelser om nyttehunders adgang til næringsmiddelforetak i henhold til forordning (EF) nr. 852/2004 vedlegg II kapittel IX nr. 4 annen setning.

Med nyttehund forstås førerhund eller servicehund som er spesielt trent til å utføre oppgaver for blinde eller sterkt svaksynte personer eller for personer med fysisk funksjonsnedsettelse.

§ 15. Særskilte bestemmelser om nyttehunder

Forbudet mot husdyr etter § 1, jf. forordning (EF) nr. 852/2004 vedlegg II kapittel IX nr. 4 annen setning, gjelder ikke for nyttehunder som medbringes i de områdene av næringsmiddelforetak hvor kunder ordinært har adgang.

Fordi om du har hatt med hunden inn uten å fått tilsnakk, så er det ikke lov...

Men kjære vene. En førerhund er en hund i tjeneste. I likhet med en politi eller tollhund. Selvfølgelig har de lov. Førerhunder er til og med tillatt i kabinen på fly (ikke mer enn 2 av gangen, så blir travelt når blindeforbundet har sammenkomster ;)). Det er en klar skille på tjenestehunder/servicehunder og andre. Det er IKKE en klar skille på blondinen med chihuahua og trailersjåføren med rottweiler. Førerhunder er ikke renere enn andre, men de er i arbeid, og det finnes få av de i hver kommune. Såpass få at det ikke er noe problem. Om man er allergisk og skal fly, er man faktisk selv ansvarlig for å sjekke om det er registrert Førerhunder med på flygningen. Så høyt respektert er hunder i arbeid.

*lykkeligst* skrev:

mammatileijente skrev:

Labbeliten skrev:

Kapittel VI. Utfyllende nasjonale bestemmelser om nyttehunder

§ 14. Virkeområde

I dette kapitlet fastsettes bestemmelser om nyttehunders adgang til næringsmiddelforetak i henhold til forordning (EF) nr. 852/2004 vedlegg II kapittel IX nr. 4 annen setning.

Med nyttehund forstås førerhund eller servicehund som er spesielt trent til å utføre oppgaver for blinde eller sterkt svaksynte personer eller for personer med fysisk funksjonsnedsettelse.

§ 15. Særskilte bestemmelser om nyttehunder

Forbudet mot husdyr etter § 1, jf. forordning (EF) nr. 852/2004 vedlegg II kapittel IX nr. 4 annen setning, gjelder ikke for nyttehunder som medbringes i de områdene av næringsmiddelforetak hvor kunder ordinært har adgang.

Fordi om du har hatt med hunden inn uten å fått tilsnakk, så er det ikke lov...

Nei.. sier ikke det heller

Back
Topp