Dere med hund(er)

Labbeliten skrev:
Men kjære vene. En førerhund er en hund i tjeneste. I likhet med en politi eller tollhund. Selvfølgelig har de lov. Førerhunder er til og med tillatt i kabinen på fly (ikke mer enn 2 av gangen, så blir travelt når blindeforbundet har sammenkomster ;)). Det er en klar skille på tjenestehunder/servicehunder og andre. Det er IKKE en klar skille på blondinen med chihuahua og trailersjåføren med rottweiler. Førerhunder er ikke renere enn andre, men de er i arbeid, og det finnes få av de i hver kommune. Såpass få at det ikke er noe problem. Om man er allergisk og skal fly, er man faktisk selv ansvarlig for å sjekke om det er registrert Førerhunder med på flygningen. Så høyt respektert er hunder i arbeid.

Nei.. er de i arbeid? Du sier ikke det:)

Du stilte faktisk spørsmålet...

Ja.. det skjer desverre.. og skjønner ikke at de tørr å gjøre sånt i Oslo.. er jo så mye hundetyveri

Nei, jeg tar ikke med hunden min inn på butikk, selv om den er 4kg og allergivennlig (den har ikke pels :P). 

Men den var med inn på matbutikk i Sverige da den var valp. typ 8 uker og 10cm lang eller noe sånt. Lå inni lomma på hettegensern til gubben, eller i seng i vogna. Det hendte kun en gang. Og ingen sa noe som helst. Ellers tar jeg den kun kjappt inn på kjøpesenter og inn på dyrebutikk (det er lov, men ikke resten av senteret). Jeg hakke sjangs til å ta meg av både hund og to barn. :P

Jeg respekterer "ingen hund-skilt" og det er kun servicehunder som kan overse sånne skilt. Servicehunder som jobber for folk med kraftig epilepsi o.l. de har vel merker på seg som sier at de er på jobb de også, som blindehunder (?).

Har aldri med en av hundene inn på butikken, frivillig vel å merke. Var en gang jeg hadde syklet opp på nærbutikken og bundet begge jentene utenfor og gikk inn. Etter å ha handlet litt ser jeg ene ansatte går i kjapp gange bortover mens hun roper til noen kunder som sto i kø, og nysgjerrig som jeg er titter jeg litt rundt for å se hva hun drev med, og der får jeg jaggu øye på yngste tispa mi som har klart å få av seg sela og har kommet tuslende inn etter meg, og hun har tydeligvis ikke sett meg da hun hadde fulgt hele sporet mitt mellom de fleste hyllene for å lete etter meg. Kassadama hadde stusset så fælt da hun hadde sett en stor grå hund komme alene inn døra og gått målrettet videre inn i butikken uten noen eier, og som den arrogante frøkna yngste er så hadde hun ignorert kassadama og bare fortsatt målrettet videre inn i butikken på sporet av meg. Tok litt tid før jeg fikk summa meg og huka tak i snuppa og geleida henne ut igjen, FLAUT ja. Heldigvis ble alt tatt med en latter, både av de ansatte og av kundene. Og får enda spørsmål av de ansatte om jeg har med meg frøkna selv om det nå er 2 år siden :) 

Tar ikke med hund inn på butikk.

Man kan selv velge om man vil ha hund, men kan ikke ta det valget for alle de andre menneskene som ferdes i butikken og kanskje har allergi.

Man skal heller ikke la hunden stå utenfor å vente. Er masse fordeler og også noen ulemper ved å ha dyr. En av ulempene er at man ikke kan slå sammen hundeturen med handleturen.
Derfor må man først gå hjem med hunden, også gå/kjøre tilbake og handle.

Tar ikke med hund inn på butikk.

Man kan selv velge om man vil ha hund, men kan ikke ta det valget for alle de andre menneskene som ferdes i butikken og kanskje har allergi.

Man skal heller ikke la hunden stå utenfor å vente. Er masse fordeler og også noen ulemper ved å ha dyr. En av ulempene er at man ikke kan slå sammen hundeturen med handleturen.
Derfor må man først gå hjem med hunden, også gå/kjøre tilbake og handle.

Back
Topp