Dere med hund(er)

*lykkeligst*

Forumet er livet
Tar dere de med inn på butikker (snakker fortrinnsvis om matbutikker her)? Og har det noe å si hvor store de er?

Vet flere ignorerer skiltet "ingen adgang for hunder" fordi "jeg har jo bare en liten hund som jeg bare bærer på armen/i bag".
Akkurat som det har noe å si

Tar aldri hunden med inn på butikken, nei.
Har bare opplevd å sett hund i butikk et par ganger og da var det biiittesmå valper som ble bært. Synes egentlig det er greit da jeg. Det er jo hund likevel ja, men man kan jo ikke akkurat la en liten valp stå ute alene heller.

Voksne hunder som fint kan stå ute alene blir det feil å ta med inn, ja. Men hadde kanskje reagert litt ekstra om det var en 50 kilos, kontra en på 5 kg:)

LillianneLie skrev:
Tar aldri hunden med inn på butikken, nei.
Har bare opplevd å sett hund i butikk et par ganger og da var det biiittesmå valper som ble bært. Synes egentlig det er greit da jeg. Det er jo hund likevel ja, men man kan jo ikke akkurat la en liten valp stå ute alene heller.

Voksne hunder som fint kan stå ute alene blir det feil å ta med inn, ja. Men hadde kanskje reagert litt ekstra om det var en 50 kilos, kontra en på 5 kg:)

Er ikke den store krisen for meg om hunder blir tatt med inn på butikken altså, men mattilsynet blir vel neppe glad dersom de kommer på besøk og ser hunder inn på butikk... Dumt å risikere at butikken får problemer bare fordi man må ta med hunden sin inn. Men selvfølgelig kan jo de som jobber der si ifra å...

tar dem ikke med inn på butikken og setter de heller ikke igjen på utsiden av butikken alene. enten venter en av oss ute med hundene, dem sitter i bilen og venter eller så er dem hjemme mens vi er på butikken.

Hell no!!!

Ikke ok uansett str på hunden..og synes heller ikke det har noe å si om hunden er voksen eller valp.
Nå driver vi med huskyer, og det er helt utenkelig å skulle ta de med i en butikk, på et kontor osv. men,like utenkelig om det var en veskehund.

har aldri tatt med meg hund inn i butikker, skjønner ikke helt vitsen med det

Ikke med hunden i butikken nei. Hun er med i dyrebutikken, men that's it!Om mattilsynet kommer mens man er i butikken med hund, så blir butikken stengt øyeblikkelig. Det er ikke lov med dyr i butikken i det hele tatt, uansett om de er store eller små. Ikke lov om man har dem i veska heller.

Synes folk skulle tenke litt mer på de som eier butikken, ikke kjekt for de om folk ignorerer reglene..

Blir seriøst butikken stengt uansett?
Jeg har sett en mann tatt med hunden sin inn i butikk ett par ganger, men det er jo pga at han er blind.. Har ikke han lov heller?

illimilli skrev:
Blir seriøst butikken stengt uansett?
Jeg har sett en mann tatt med hunden sin inn i butikk ett par ganger, men det er jo pga at han er blind.. Har ikke han lov heller?

Førerhunder og sørvishunder er unntaket fra regelen. Vi hadde med "vår" hund når han ble trent til å bli førerhund. Men du må ha bevis på at hunden er (eller er under trening som) førerhund eller sørvisehund.

Har aldri hatt med bikkja inn på butikken. Men en gang så jeg en ekstremt blånd berte som satte chihuahuan sin på varebåndet!! Æsj, der som folk legger ting uten emballasje! Grøss og gru :-s

Hadde jeg vært mye sterkere og faktisk turt å gjøre det så skulle jeg tatt med meg dobermannen min og bært rundt på han inne på et kjøpesenter. OG lagd en helvetes scene om vekterene ba meg ta med bikkja ut. Men jeg klarer bare ikke plukke opp 40kg ;)

Nei, bruker ikke det. men har hendt når jeg har gått tur og må inn, men svært sjelden.
setter ikke fra meg en hund i bånd som kan bli stjålet. er det en liten butikk som bensinstasjonen her, venter de på utsiden løs, så ingen bare kan ta dem.

hendt et par ganger at jeg stappa bikkja oppi vogn baggen på et kjøpesenter.
men liker ikke å ta de med i matbutikken av den grunn fordi det liksom ikke egner seg. førerhunder er noe helt annet.

Nå vet jeg som oftest om jeg må i butikken eller ikke så da blir de hjemme eller i bilen. aldri i bilen om det er varmt. da har de det best hjemme :)

En hund har ingen verdens ting inne på en matbutikk å gjøre. Om den så veier en halvkilo og sitter i ei igjenkneppet jakkelomme. Det finnes regler mot slikt, og de tilsier at dyr ikke skal medbringes inn i butikk der det selges mat. Når folk sier at de tar de med inn fordi de ikke vil binde de på utsiden, blir jeg rett og slett målløs. Ehm...nei? Det er faktisk ikke lov til å binde hund utenfor butikk og forlate den heller. HELDIGVIS. Du lar den være i bilen (med forsvarlig lufting og temp.), eller HJEMME! 

Klarer folk virkelig ikke gå tur med bikkja utenom butikkrunden? Har en ikke tid til å gå utfor stuedøra mer enn en gang om dagen? Da burde en ha tenkt seg om en halv gang til før en skaffet seg hund... Vettu hva... 

*Telle til ti*

Labbeliten skrev:
En hund har ingen verdens ting inne på en matbutikk å gjøre. Om den så veier en halvkilo og sitter i ei igjenkneppet jakkelomme. Det finnes regler mot slikt, og de tilsier at dyr ikke skal medbringes inn i butikk der det selges mat. Når folk sier at de tar de med inn fordi de ikke vil binde de på utsiden, blir jeg rett og slett målløs. Ehm...nei? Det er faktisk ikke lov til å binde hund utenfor butikk og forlate den heller. HELDIGVIS. Du lar den være i bilen (med forsvarlig lufting og temp.), eller HJEMME! 

Klarer folk virkelig ikke gå tur med bikkja utenom butikkrunden? Har en ikke tid til å gå utfor stuedøra mer enn en gang om dagen? Da burde en ha tenkt seg om en halv gang til før en skaffet seg hund... Vettu hva... 

*Telle til ti*

Sign!

Labbeliten skrev:

*Telle til ti*

Seriøst?!
Nå har jeg aldri gjort det selv - altså bundet hunden min utenfor matbutikk eller annen butikk (men dette fordi akkurat han ikke hadde trivds med det) men jeg reagerer IKKE på de som gjør det, for å komme ut igjen etter 2 min. Hjelpes! Har da aldri falt meg inn å tenke at eierene til hunder utenfor butikker ikke burde skaffet seg hund!

Tar aldri med Laban inn, men har tatt med en chihuahua et par ganger og en liten mops.
Jeg tør ikke å binde de utenfor butikken, da jeg er livredd de skal bli tatt.
De som jobber i butikken har kommet bort å kosa hundene og snakka med de, og har aldri sagt de ikke får være med inn.
Ikke er det forbudt med hund skilt der heller.

Det har kun vært for å kjøpe en flaske vann eller noe også, storhandler aldri med en bikkje i butikken.

Nå er det litt annerledes om man bor i en bygd med en km imellom hvert hus da, så se bortifra den type områder. Men ja. Blodseriøst. Du aner ikke hvem som har gjort hva med hunden din mens du sto med hodet i melkeskapet. Å forlate en hund bundet til en stolpe uten mulighet for å forsvare seg er dyreplageri. Når du kommer ut, aner du ikke hva hunden din har opplevd, og så kommer folk senere og klager på at hunden plutselig reagerer på unger, menn med stokk, eller svære menn i hettegensere... Er det ærlig talt et problem for folk å klare å lufte hunden sin utenom når de skal i butikken? Tur er tur. Handling er handling. Spør du meg. 

Hilsen Osloboer som har sett altfor mange savnet hundplakater, samt plaging av hunder som står bundet. 

Nå er det litt annerledes om man bor i en bygd med en km imellom hvert hus da, så se bortifra den type områder. Men ja. Blodseriøst. Du aner ikke hvem som har gjort hva med hunden din mens du sto med hodet i melkeskapet. Å forlate en hund bundet til en stolpe uten mulighet for å forsvare seg er dyreplageri. Når du kommer ut, aner du ikke hva hunden din har opplevd, og så kommer folk senere og klager på at hunden plutselig reagerer på unger, menn med stokk, eller svære menn i hettegensere... Er det ærlig talt et problem for folk å klare å lufte hunden sin utenom når de skal i butikken? Tur er tur. Handling er handling. Spør du meg. 

Hilsen Osloboer som har sett altfor mange savnet hundplakater, samt plaging av hunder som står bundet. 

For ikke å snakke om hunder som blir trengt opp i et hjørne av voldsomme unger uten filter og uten evne til å lese hundens kroppsspråk når den oser la meg være i fred lang vei. Hvis ingen respekterer advarslene en hund gir, er neste utvei å glefse/bite. Og hva skjer da? Hunden må avlives fordi den er farlig. Selv om sannheten er at den reagerte helt naturlig. Den hadde bare en mindre oppegående eier, som lot den stå bundet ute blandt vilt fremmede uten mulighet til å slippe unna.

For meg spiller det ingen rolle om det er en 80 kg St. Bernard eller en som er så liten at den m sitte i lommeboka. En hund er en hund og den skal ikke være med inn i butikken. Det er en grunn til forbudt med hund skilt og det gjelder for alle typer hunder. Virker som det er mange som tenker at siden hunden er liten så kan den være med overalt og den trenger heller ikke oppdras særlig. Og det irriterer meg, sikkert en av grunnene til at folk har fordommer mot små bikkjer. Hunden må da kunne luftes før eller etter handleturen!

Back
Topp