Dere med gutter på 4-5 år

Senator Malin

Elsker forumet
Er de flinke å tegne?

Min er langt ifra.. Er jo bare krusseduller han kommer med. Tegna en sky med regn her en dag og to strekmenn. Men det er vel alt. Er flink å skrive da :)

Nei ikke i det hele tatt. Min ble 5 år i går og tegner bare kruseduller. Alle tegningene er lik og han påstår det er dinosaurer som kjører berg-og-dal bane hver gang 

Han skriver navnet sitt, men gidder ikke prøve på noe annet en gang. Tall er gøy, men bokstaver er driiitsjedli! Håper det går over 

Han tegner stort sett krusseduller. Hvis han tegner et menneske er det en stor runding med strekarmer og strekben. Han kan skrive navnet sitt og mitt men bokstavene går i hulter ti bulter.

Min 4-åring tegner krusseduller i forskjellige farger. Han kan skrive forbokstaven sin, men utover det ingenting.

høres meget kjent ut!!

Nei, ikke flink i det hele tatt.
Han klare så vidt det er nå å tegne annet enn krusseduller.
Det frustrerer han litt, siden han har begynt å skjønne betydningen av bokstaver, men klarer ikke helt å skrive dem....

Ja, han er flink. Han blir 5 år i januar og har tegnet mennesker fra han var 3 år. Hus, biler o.l det siste året. Men det er nok ikke vanlig. Han kunne også alle fargene fra han var 1,5 år. 

I barnehagen til ungene så tegner alle de andre barna til de som har bursdag. Når jenten min ble 5år i sommer, da var samtlige tegningene fra guttene der omtrent bare kruseduller. Så virker som om guttene er litt seinere ute der enn jentene, er vel gjerne ikke så interessant for guttene å holde på med sånt. Mini her er bare 2,5 enda, så der er det iallefall bare kruseduller.

Ene jenten vår begynte å tegne skikkelig litt før hun var 4år, og hun andre rett etter 3 år.

Hørtes ut som min... Han liker ikke tegne, derfor er han ikke flink til det heller... Det er ett mas for de i barnehagen å få han med på sånne aktiviteter, og om han først er med må man passe veeeeeeldig på hva man sier for det skal ikke mye til før han bare gir opp...

Min og skriver godt :)

Vell, nå er ikke min 4 år før mars da - men han er kjempe flink til å tegne! [ikke for å skryte altså]. Barnehagen blir også imponert.

Tegner biler, hus og mennesker :)

hvis han klarer bokstaver så har han god nok finmotorikk til å klare å tegne. da er det interessen det går på. noe han er spesielt intressert i som han kan tegne? mange trenger at en voksen sitter sammen med de å tegner og oppmuntrer.

Nope.

Guten vår teikna sitt første menneske då han var drøyt fem år. Men han har dårleg syn og fekk ikkje briller før han var over 3 1/2. Trur nok han henger litt etter pga det. Det som er litt morsomt er at han aldri har teikna ein hodefoting (altså hode med armar og bein, ingen kropp), sikkert fordi han var så stor når han for første gong teikna, at han visste at det måtte vere ein kropp med.

Lillesøster på fire teiknar hodefotingar og skriver bokstavar, ho er av eit heilt anna kaliber enn broren.

Det er stor forskjell på barn. Storebror begynte først å tegne tegninger for ett år siden. Han går jo nå i første klasse så i fjor var jeg litt stresset over at han ikke viste interesse for slikt og ble jo superglad når han først begynte.
Nå tegner han i enorme mengder og er flink til skriving og alt slikt på skolen. Og det er ikke bare en tegning, men det er lange historier i tegningene.

Lillebror derimot gjør alt storebror gjør. Og han tegner. Når broren begynte å tegne skikkelig så gjør han det også. Jeg klarer ikke å se forskjell på hvem av dem som har tegnet om jeg ikke vet det på forhånd.
Han elsker også bokstaver. Vi har ikke øvd på det, men han skriver navnet sitt overalt for tiden og masse andre bokstaver.
Men sånn er det å ha en storebror som sitter å gjør lekser og vi har masse fokus på det med han. Så når storebror skal gjøre lekser henter lillebror skrivesakene sine og jobber med.
Jeg har også noen ganger tatt kopier av skolebøkene til storebror fordi han vil gjøre det samme.

Så barn er forskjellig og utvikler seg i forskjellig tempo. Men la de tegne og fargelegge så kommer det.

Ja han er ikke så verst. Ble 4 år i november men begynte plutselig å tegne ting som man kan gjenkjenne før den tid. Noen uker før 4-årsdagen tegnet han plutselig et hus i barnehagen. De var like overrasket der som jeg var da jeg kom og hetet ham, for det gikk for det meste i kruseduller fram til da. Hadde lært ham å tegne ansikt så det har han gjort en stund. Ellers er han veldig flink å fargelegge. Nå liker han å fargelegge i bildebøker, eller ark med motiver som de printer ut i barnehagen, han er veldig nøye og det er veldig sjelden det er farge utfor strekene på bildet han fargelegger.

han har tegnet hodefotinger lenge, har avansert litt.. og på gode dager tegner han biler, busser, campingvogner osv osv.. han skriver navnet sitt og andres navn - har blitt god til å stave og skrive ut fra hvordan ordet høres ut..
han er mer interessert i å skrive enn i å tegne da.. og er snart 5 år og 4 mnd :)

Gutten her begynte ikke å tegne så en så hva det var før an var rundt 6år
Mens jenta var mye tidligere ute

vil ikke tegne engang. på 4-års kontrollen bad helsesøster han å tegne et menneske, sa han nei, men han kunne skrive, så han skev navnet sitt istede.
Nå er han 4,5 og er litt mer villig til å tegne, men er fortsatt kruseduller. Men skriver alle bokstavene og de fleste tall.

Hjelper litt å kjøpe tegnebøker. Og så pleier jeg å prikke opp buer, bølger, spisser osv for det er mer gøy å tegne etter.

Min blir snart 6, da, men han begynte å tegne 'årntli' rundt da han ble 4.
Han er ikke en med god fantasi på tegnefronten, da, så han tegner mest figurer han liker.
Litt fra Toystory, Sabeltann og sånn...
Men evnen går nok i perioder, for har ikke sett noe særlig fremgang de siste to åra.
Nå er han mye mer interessert i tall og bokstaver...

Back
Topp