Dere med erfaring med lystgass

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei jenter, jeg sniker fra desember :) lurte på hva erfaringene deres er med lystgass, prøvd det- hvor mye ble det brukt? ev. brukte du noe i tillegg? hvis du er en av de som ble kvalm av det - hvor lang tid tok det for kvalmen å gå over etter at du la vekk maska? Hilsen nysjerrig førstegangsfødende :p
 
Her har jeg brukt det både denne gangen og forrig gang. Ble så kvalm denne gangen at jeg måtte spy, men klarte ikke legge den fra meg heller fordi jeg fikk ikke noe annet smertelindring. Hadde max uflaks begge gangene med at anestesilegen var for opptatt til å kunne rekke å gi meg epidural. Som smertelindring synes jeg den har lite effekt, men fortsatt bedre enn ingenting.
 
Brukte det ikke denne gangen, men prøvde det sist... og det funka ikke for meg, fikk sikkelig klaus av den maska og ble små gulpete med engang. Brukte ikke noen annen smertelindring da enn badekar i starten.
 
Brukte det sist, med kjempegod effekt. Det var min redning, da epidural ikke fungerte. Jeg ble ikke dårlig. Det hjalp også veldig på pustingen.
 
jeg hadde spist en giga kebab før jeg fødte, ble kvalm, og bare jeg fikk kastet opp den kebaben gikk det greit med lystgassen.
Da var jeg ikke mere kvalm.

Du får ikke ha lystgassen mer enn til du skal presse, da tar den den fra deg.

Funket veldig bra for meg føler jeg :)
 
Syns lystgass var veldig fint og ble ikke dårlig :) men følte ingen effekt av lystgass fra 6-7 cm. Men før det så var det veldig fint :)
 
Da jeg fikk første ville de gi meg lystgass, men det var kun oksygen i maska. Og jeg HATER å få noe over ansiktet. Jeg blir forbanna. Det lukter sykehusplastik og jeg ble kvalm bare av lukta av masken.
Droppa glatt å bruke det.
 
Har hatt god effekt av lystgass under mine 3 fødsler. Husker jeg ble litt kvalm av lystgassen under første fødsel, men det var bare helt i starten så gikk det raskt over.
 
Hadde veldig god effekt av lystgass. Hjalp meg også å fokusere på pustinga :) Men kasta maska veggimellom når det nærmet seg pressrier :'D Da ble den bare i veien.
 
Hadde veldig god lindring av lystgassen mot slutten! Hjalp på smerter og fokus :) Ikke kvalm i det hele tatt, bare ør/susete :)
 
Jeg synes lystgassen var veldig god å ha. Fikk lov å ha den frem til pressriene. I starten ble jeg litt "fjollete" mellom riene av den, helt ør i hodet. Herlig når man ikke har smakt alkohol på ett år;)
Jeg ble også kvalm under fødselen, men det er visst ganske vanlig å bli kvalm i fasen før pressriene, så jeg tror nok heller det var fødselen som gjorde meg kvalm og ikke lystgassen!

Masken var god å ha når man skulle fokusere på pusten. Du trekker litt ekstra luft ned og puster seint ut.
 
Elsket lystgassen... ikke kvalm eller uvel i det hele tatt av den. Pustingen i masken gjorde at jeg konsentrerte meg godt om pustingen. Gjorde meg litt skravlete og susen i hodet, men det var bare deilig :happy:
 
Fungerte kjempebra for min del forrige fødsel :)
Lettere å fokusere på pustinga, den tok de verste rietoppene og jeg syntes tiden gikk fortere fordi jeg måtte time når jeg skulle begynne å puste inn lystgassen. Jeg syntes også det var gøy å føle meg full, følte meg rett og slett pærings til tider. Lo mye ;)
Helt i starten så syntes jeg at det var en litt kvalmende lukt av lystgassen, men jeg ble ikke kvalm og jeg ble jo vant til lukta etterhvert.
 
Prøvd det ved begge fødsler, men da nok sikkert litt for langt uti fødselsforløpet for jeg har ikke hatt noe effekt og heller bare fått panikk/klaustrofobi av å puste inni den masken.
 
J ble og kvalm, men hun satte den ned til svakeste, og da ble den en god hjelp på de sterke riene
 
Jeg hadde store planer om å bruke lystgassen. Jeg var veldig kvalm før jeg ble trillet inn på fødestua. Hadde kastet opp mye og hadde allerede hatt rier i 30 timer før jeg kom inn til fødestua:p Da jeg fikk lystgassen toppet det seg helt og jeg kastet opp det lille av mat jeg hadde klart å få i meg hele dagen. Så det ble ikke noe mer lystgass... Luktet veldig gummi av den maska:s
Jeg fikk derimot Fentanyl intravenøst og det var veldig behagelig :)
 
Jeg har fått lystgass ved en annen anledning enn fødsel, og jeg hadde så sykt god effekt av det at jeg hadde planlagt å bruke det som eneste smertelindring under fødsel. Veldig nedtur å finne ut at Ullevål ikke har lystgass.
 
Jeg har fått lystgass ved en annen anledning enn fødsel, og jeg hadde så sykt god effekt av det at jeg hadde planlagt å bruke det som eneste smertelindring under fødsel. Veldig nedtur å finne ut at Ullevål ikke har lystgass.

Ah uffda :/ men du vet at Ahus har sant?
 
Ah uffda :/ men du vet at Ahus har sant?

Ahus blir nok litt langt fra meg, dessverre :( Jeg bor på andre siden av byen. Var egentlig Ullevål og Drammen som var aktuelle da jeg skulle velge, pga kvinneklinikk. Og Drammen er litt langt igjen..
 
Ahus blir nok litt langt fra meg, dessverre :( Jeg bor på andre siden av byen. Var egentlig Ullevål og Drammen som var aktuelle da jeg skulle velge, pga kvinneklinikk. Og Drammen er litt langt igjen..

Ah ok, vi bor i Drammen men valgte Tønsberg bla pga lystgass :p det er 40 min kjøring da så har man f.eks ikke bil så blir det med et mindre valgmuligheter. Men jeg har hørt utrolig mye bra om Ullevål da så du er nok i gode hender uansett :)
 
Back
Topp