Dere med eldre barn , erfaring med mobbing ?

Veronah

Flørter med forumet
Slik som oversikten hinter til , er vi nå plaget med mobbing - til den grad at det nå er utviklet i retning skolevegring og spisevegring .
Min sønn går i 2 klasse og har mange venner og middels populær .

Under utredning , først for Aspergers men det er de gått ifra selvom det finnes en del likheter , men poenget er at sosialt vet han ikke alltid hva som sømmer seg. Han er også litt satt tilbake motorisk , er ikke like rask eller sprek som de andre og noen kg tyngre enn han burde ( veldig lite han spiser og vi får han til å spise ) .

Etter skolestart har han gjentatte ganger blitt mobbet , oppsøkt i friminutt , løpt etter , trengt opp i ett hjørne , blitt slått og kalt ‘tjukken, feit , treig ‘ osv .

Vi har i samarbeid med foreldre til det ene barnet fått stoppet det som foregikk der ( so far so good ) men nå dukker det stadig opp nye elever som peker ut min snille og gode gutt som offer .
Skolen er på banen , rektor er grådig glad i Mail, møter og telefoner , men vi ser ikke at de tar dette så alvorlig som vi mener de burde ..

Min sønn er hysterisk på kvelden , han griner , skriker og er redd for hva neste dag vil bringe , han orker ikke mer og ønsker at det ikke kommer en dag i morgen. Det skjærer i hjertet og alt jeg vil er å skjerme han , men vet at det ikke blir bedre av å holde han hjemme .

Jeg venter med han til klokken ringer , henter han så tidlig jeg bare kan o jeg snakker med hver voksen på min vei og gir beskjed om at de MÅ gjøre noe og det fort !

Finnes det noen her inne som har erfaring , tips , råd , hva som helst , rundt dette?

Som lærer selv syns jeg det er rart at dette ikke blir tatt ordentlig seriøst! Du må kreve et møte med lærer og rektor og legge frem saken din på en ordentlig måte og kreve at de setter i gang tiltak. Det er de som jobber med gutten din hver dag som må ta tak i dette når det foregår på skolen! Hvor er lærerne i friminuttene når dette foregår? Skremmende! Har du eventuelt forsøkt kontakt med helsesøster på skolen?

Har fått ordnet ett møte med skolen i morgen , så vi jobber iherdig med dette her på hjemmeplan .

Hvor de er i friminuttene er ett godt spørsmål , han sier selv at når han blir trengt opp i hjørner , slått , jaget osv finner han ikke voksne eller opplever at de ikke tror på det han sier .

Jeg har bedt de hver eneste dag om å følge med han , holde seg i nærheten og faktisk passe på at han har en fin skolehverdag , men virker som det bare renner ut i sanden . Er på det planet hvor jeg vurderer å være på skolen selv , for å passe på han .

I dag rakk han ikke komme inn til første time en gang , før det kom en annen gutt bort , trengte han i ett hjørne og kalte han ‘tjukken’. Da stod det to voksne i nærheten , men ingen reaksjon på noen punkter .

Jeg som var halvveis over plassen på vei til bilen måtte bråsnu , løpe tilbake og spørre min sønn hva som foregikk da det jeg registrerte var at han ut av det blå ble skikkelig rasende og lei seg..

Vet rektor fikk beskjed før helgen om alvoret ( vi har ikke fått noen informasjon utover det min sønn forteller ) , svar på tiltale fikk jeg først i går om at dette anså de som alvorlig og de kalte oss inn til møte ( som jeg har bedt om)

Har fått ordnet ett møte med skolen i morgen , så vi jobber iherdig med dette her på hjemmeplan .

Hvor de er i friminuttene er ett godt spørsmål , han sier selv at når han blir trengt opp i hjørner , slått , jaget osv finner han ikke voksne eller opplever at de ikke tror på det han sier .

Jeg har bedt de hver eneste dag om å følge med han , holde seg i nærheten og faktisk passe på at han har en fin skolehverdag , men virker som det bare renner ut i sanden . Er på det planet hvor jeg vurderer å være på skolen selv , for å passe på han .

I dag rakk han ikke komme inn til første time en gang , før det kom en annen gutt bort , trengte han i ett hjørne og kalte han ‘tjukken’. Da stod det to voksne i nærheten , men ingen reaksjon på noen punkter .

Jeg som var halvveis over plassen på vei til bilen måtte bråsnu , løpe tilbake og spørre min sønn hva som foregikk da det jeg registrerte var at han ut av det blå ble skikkelig rasende og lei seg..

Vet rektor fikk beskjed før helgen om alvoret ( vi har ikke fått noen informasjon utover det min sønn forteller ) , svar på tiltale fikk jeg først i går om at dette anså de som alvorlig og de kalte oss inn til møte ( som jeg har bedt om)

Vi hadde noen runder med skolen i fjor. Det var ei jente som hakket og kjeftet på guttungen uten at han hadde gjort noe. Der måtte de inn med mange tiltak, et av de var at hun hadde en voksen med seg under alle friminutt.
Det blir jo noe vanskelig å gjøre akkurat det samme hvis det er forskjellige som hakker og angriper, men de kan snu litt på det. En voksen har ansvaret for å følge med han i alle friminutt, da skal de også gripe inn om det skjer noe. Er jo ikke snakk om at den voksne skal holde han i hånda, men holde seg i nærheten og ha fokus kun på din sønn.

Det er så viktig at det gripes fatt i så fort som mulig, og at skolen setter i gang tiltak!
Vi holdt på hele skoleåret i fjor, og rett før sommerferien var det endelig løst.

Håper virkelig at dere får en løsning på det. Helt forferdelig hele situasjonen! :depressed:

Godt dere fikk løst det , men trist det skal ta så lang tid [emoji20]
Ja har også foreslått at de har en voksen som kan være med han , istedenfor å følge alle andre.

Han er fra før en litt engstelig og redd gutt som trenger mye oppfølging og trygging , dermed søker han veldig til voksne for trygghet og støtte allerede - men nå føler han at han ikke kan stole på de lenger og at det er opp til han å få bukt med dette selv - noe jeg prøver iherdig å snakke han fra da jeg er redd situasjonen bare eskalerer ..
Er så fryktelig frustrerende for oss hjemme som ikke kan gjøre annet en å snakke , purre og mase på skolen når jeg ser at det blir verre for han for hver eneste dag ..

Dette høres absolutt ikke bra ut!
Håper at det kommer noe bra ut av møtet i morgen! Krev å bli hørt, ingen barn skal ha det slik! Viktig at du nevner det han forteller om at han føler at de voksne ikke tror på han, og at det tilsynelatende virker som at de ikke får med seg det som virkelig skjer rundt dem! Det med at en voksen kan følge ekstra med ute i friminuttene og før skolen, er et godt tiltak!

Ingen råd, men jeg synes det var utrolig trist å høre at sønnen din har det slik og at det ikke blir håndtert på noen god måte av skolen. Håper det ordner seg for dere så fort som mulig. Som FrøkenSol sier, ingen barn skal ha det slik!

Sniker fra mars.
Det skjærer i hjerte mitt om det du forteller. Og jeg vil anbefale deg å møte opp på rektors kontor og kreve tiltaksplan mot mobbingen, og gi klinkende klar beskjed om at det skal legges frem en tiltaksplan innen to uker, ellers vil dere ta dette med fylkesmannen.
Dere har krav på at de utfører konkrete tiltak for at mobbing ikke skal skje iløpet av skoledagen, og dette må dere ta tak i NÅ.

Les her; http://barneombudet.no/dine-rettigheter/mobbing/mobbing-pa-skolen-2/

Føler så med dere, og får virkelig vondt i hjertet av gutten deres! [emoji173]️ Slik skal han ikke ha det!

Hvordan gikk det på møtet?

Huf, det er så vondt å høre at gutten din opplever å bli mobbet:-(

Som lillefrokentrille skriver over her så skal skolen sette inn tiltak raskt etter det er meldt om mobbing, her høres det ut som det er gitt beskjed om flere ganger uten at tilfreddstillende tiltak er satt inn. Jeg ville nok starte å ta det videre med fylkesmannen ganske snart om jeg var deg. Fra det jeg har hørt andre erfare så er det dessverre ofte dit man må ta det før ting skal skje:-(

Ønsker dere masse lykke til:Heartred

Møtet ble veldig fort peilet over på utfordringene min sønn har i hverdagen og hvordan de best skulle løse disse ( noe som er veldig bra , i og med at jeg har mast på de i hele fjor om ett samarbeid rundt dette ) .

Mobbingen ble veldig lite snakket om , da kontaktlærer ‘kjørte over ‘ og mente at han absolutt var tøff nok til å være en ‘leder ‘ og svare for seg selv .

Joda han er frekk i kjeften , men at han er så tøff som de skal ha det til - tror jeg ikke på ( generelt engstelig og redd gutt , voksne bekymringer blandet med veldig ung redsel for alt mulig ).
De ville også pushe på den sosiale biten ( han har veldig lite interesse av jevngamle , foretrekker yngre barn og voksne , vil absolutt verke ha besøk eller gå på besøk 99% av tiden ) hvorpå de mener vi skal tvinge han ut i besøk.

Det lille de snakket om mobbing- lovet de på tro og ære at dette skulle de få skikk på . Rektor sa så pent at møtet fikk vi så fort fordi jeg nevnte skolevegring - for henne er det ikke noe mer alvorlig enn at ett barn vegrer seg for å gå på skolen .

Vel . Fredag kom , jeg fant min sønn sammen med en assistent på SFO , hvorpå hun forteller at han har gjort nettopp det jeg har fortalt han , han har funnet en voksen og fortalt at han hat blitt plaget , dyttet og slått i gjentatte friminutt .
Så han hadde da brukt de siste friminuttene og SFO tid inne sammen med henne for å unngå å bli plaget ...

Kjenner jeg er så eitrande forbanna , for alt de gjør er å bare skuffe det under teppet , snakke om at de følger med og passer på - likevel så skjer dette igjen og igjen , hver eneste dag .

Nå har vi møte med bup på onsdag , kommer til å ta dette opp her også og håper de kan hjelpe til med å sparke skolen en viss plass , så kanskje de får fingeren ut ..

Guttungen selv har knapt sovet og spist i helgen , vi er sliten alle sammen etter samtaler om akkuratt dette temaet fra morgen til kveld og en gutt som utagerer her hjemme og er sint og frustrert fordi han føler ingen hører , forstår eller ser hva han mener .

Vile tatt kontakt med fylkesmannen, for skolen setter ikke igang noen tiltak med tanke på mobbingen og virker ikke som de tar det på alvor overhodet, det er ulovlig og selvsagt ikke greit for hverken sønnen din eller dere!

Har sendt det videre til fylkesmannen i dag , kommer til å kontakte helsesøster , bup , mobbeombud og barnevern i morgen for å få hjelp - for nå har vi ett superstort problem .

Spiser knapt , han sover ikke , er ekstremt avhengig av å være rundt meg 24/7 , raserianfall og er regelrett utrøstelig . Vi får han rett og slett ikke på skolen slik det er nå . Noe må gjøres , og helst i går :(

Møtet ble veldig fort peilet over på utfordringene min sønn har i hverdagen og hvordan de best skulle løse disse ( noe som er veldig bra , i og med at jeg har mast på de i hele fjor om ett samarbeid rundt dette ) .

Mobbingen ble veldig lite snakket om , da kontaktlærer ‘kjørte over ‘ og mente at han absolutt var tøff nok til å være en ‘leder ‘ og svare for seg selv .

Joda han er frekk i kjeften , men at han er så tøff som de skal ha det til - tror jeg ikke på ( generelt engstelig og redd gutt , voksne bekymringer blandet med veldig ung redsel for alt mulig ).
De ville også pushe på den sosiale biten ( han har veldig lite interesse av jevngamle , foretrekker yngre barn og voksne , vil absolutt verke ha besøk eller gå på besøk 99% av tiden ) hvorpå de mener vi skal tvinge han ut i besøk.

Det lille de snakket om mobbing- lovet de på tro og ære at dette skulle de få skikk på . Rektor sa så pent at møtet fikk vi så fort fordi jeg nevnte skolevegring - for henne er det ikke noe mer alvorlig enn at ett barn vegrer seg for å gå på skolen .

Vel . Fredag kom , jeg fant min sønn sammen med en assistent på SFO , hvorpå hun forteller at han har gjort nettopp det jeg har fortalt han , han har funnet en voksen og fortalt at han hat blitt plaget , dyttet og slått i gjentatte friminutt .
Så han hadde da brukt de siste friminuttene og SFO tid inne sammen med henne for å unngå å bli plaget ...

Kjenner jeg er så eitrande forbanna , for alt de gjør er å bare skuffe det under teppet , snakke om at de følger med og passer på - likevel så skjer dette igjen og igjen , hver eneste dag .

Nå har vi møte med bup på onsdag , kommer til å ta dette opp her også og håper de kan hjelpe til med å sparke skolen en viss plass , så kanskje de får fingeren ut ..

Guttungen selv har knapt sovet og spist i helgen , vi er sliten alle sammen etter samtaler om akkuratt dette temaet fra morgen til kveld og en gutt som utagerer her hjemme og er sint og frustrert fordi han føler ingen hører , forstår eller ser hva han mener .
Rektors jobb ligger tynt an når de ikke gidder å ta tak i mobbing. Rektor er ansvarlig for å jobbe mot slikt. Kontakt fylkeskommunen! Håpe virkelig det ordner seg for dere:Heartpink

Har sendt det videre til fylkesmannen i dag , kommer til å kontakte helsesøster , bup , mobbeombud og barnevern i morgen for å få hjelp - for nå har vi ett superstort problem .

Spiser knapt , han sover ikke , er ekstremt avhengig av å være rundt meg 24/7 , raserianfall og er regelrett utrøstelig . Vi får han rett og slett ikke på skolen slik det er nå . Noe må gjøres , og helst i går :(

Fy søren jeg kjenner jeg blir så lei meg for hvordan gutten din har det og hvordan denne skolen hånterer dette.

Skolen hånterte det utrolig dårlig når lillebroren min ble mobbet også (han er endel yngre enn meg, så det er ikke så veldig mange år siden). Å jeg husker for en kamp foreldrene mine måtte kjempe for at ting skulle skje riktig for seg, så du får bare stå på kravene og gå til høyere ledd (fylkesmann):Heartred

Det de gjorde med min bror som det høres litt ut som dere også opplever var at de gjorde mobbeofferet til «problemet». istedenfor at det var mobberene som ble straffet for oppførselen sin så var det min stakkars bror som var offeret som ikke fikk bli med å leke med de andre barna, men «måtte» være inne sammen med lærerene så han ikke skulle bli mobbet. Å da vet jeg moren min så svart, er ikke riktig at man løser problemet ved å «straffe» offeret altså.

Det var mye om og men, det ble forsøkt forskjellig fra skole og foreldrene til den som mobbet men det endte faktisk med at de ikke fikk gutten til å slutte å mobbe og han (mobberen) måtte bytte skole tilslutt. Og etter det så var det ikke noe mer problem.

Datteren min er også 2. Klassing, skal utredes for adhd og evnt asberger, mangler litt sosiale koder og faller nok noe på siden av klassemiljøet. Hun blir dog ikke mobbet, enda hvertfall, men «venter» jo på det når hun er anerledes og er klassens urokråke. I perioder lett skolevegrer, hun og en i klassen hadde en konflikt som eskalerte litt med slåing, sparking, kalling osv. Men etter jeg kom over de i garderoben som de sto kalte hveandre duster og snakket med de begge gikk den over. Håper skolen gjør så sønnen din kan få en trygg skolehverdag uten mobbing ❤️

Da har vi fått han på skolen i dag , ikke helt enkelt når gutten begynner å gråte i det vi kommer opp på skoleplassen :(
De har lovet å passe på , men kjenner jeg ikke helt klarer å slappe av .
Får så vondt av han , at det oppleves så fælt for han.

Han er av den typen som sjeldent gråter , selvom han er veldig følsom , så når det bryter frem foran alle klassekamerater og alt , brister det innvendig for min del .

Håper med hele meg at han får en fin dag i dag og at skolen faktisk klarer å passe på !
Vet at han har mulighet til å være inne med en assistent om han ønsker , men ikke løsning det heller - å ‘frata’ han friminuttene ..

Back
Topp