Dere med dyr

smash

Forumet er livet
VIP

Hva syns du er fordelen med å ha dyr? Og ulempen?

Jeg har en hund:
Fordel: Masse kos og en bestevenn for livet
Ulempe: UMULIG å få pass når vi skal noe:(

Katten:
Fordel: Masse kos, og elsker å ha den under dyna mi om natta (ikke om sommeren da, pga flåtten)
Ulempen: Hmm.. Ingen.. Den klarer seg jo så fint selv:)

Hund..
Fordeler er vel at det er morsomt, mye kos, man kommer seg mer ut, folk er hyggelige og skal alltid hilse. Osvosv.

Ulemper..? Usikker.. For nå tenker jeg bare på det du har skrevet men her får vi pass:P Jo, jeg har en mops; en mops som er så i beina på oss hele tiden at vi kjenner poten på hæla :p Det er en ulempe til tider:P

Vi har katt.

Fordeler: Det er mye kos, barna lærer seg å behandle dyr med respekt og jeg tror det er sunt for barn. (så lenge ikke man er allergisk da, såklart)
Og masse masse mer også, men det er KOSELIG =)

Ulemper: Tja, må være at vi må skaffe noen som kan passe når vi er avgårde, men hun klarer seg stort sett selv, så egentlig ingen ulemper =)

Vi har hund:)
Fordelene er masse kos, godt for ungene å vokse opp med dyr, selskap, kommer seg ut, hun passer på huset:P osvosv

Ulempene er ikke så mange for oss, vi har mange å velge mellom som vil passe henne om det er noe vi skal!  Men hun røyter litt da og man må jo bestandig passe på ungene og bikkja, de kan jo ikke være alene!

Har hund

positivt: mye kos, glede, komme seg på tur hver dag.

ulempe: krever litt mer planlegging når man skal noe - kennelplass osv., ikke lett å ta med overalt, mye pels, unghundtida er ikke så veldig stas emoticon

hund: fordeler:   glad i barn og forsiktig med dem
         ulemper:  masse hår overalt og husarbeid.skitt, løpetid, bjeffing, må planlegge pass osv.

katt: fordeler: klarer seg fint selv, er koselig,kosete, leken og kontaktsøkende.
      : ulemper: er så kosete at den vil sitte på fanget til hvem som helst..- inkludert sovende babyer..  må passe på for å forhindre dette.

Fordelen med å ha dyr er jo først og fremst at det er koselig. Så tror jeg også at for barn som ikke er alergisk så kan det være en veldig god og positiv opplevelse å ha dyr.

Ulempen hos oss er at det kommer hår overalt om en ikke støvsuger hver dag. Har ingen problem med å få dyrepass. Har en pomeranian og en ragdoll.

Hadde langhåra katt for ei stond tilbake si.

Fordeler
-masse kos
-herlig skapning
-barn lærer seg å ta hensyn til dyr
-selskap

ulemper
-drar med seg masse jord, grandnåler ect inn i huset (henger fast i pelsen)
-innsekter! Flott var eit mareritt, måtte kvitte meg med katten pga det. (ja katten fekk flott middel, men det hjalp ikkje. Var helt ekstremt. Tok dei vekk etter kvart som eg fann dei, og det var ganske mange hver dag!).
-hår over alt!
-Kloremerker. Vist katten er uskikklig og en ikkje klarer å endre vanene, så klorer dei opp det meste. (til tross for vannflaske "straff" og både klorebrett og klorestativ i nærheten).
-Vist en har lyse møbler, og katten er mye ute. Så endrer møblene farge etter hvert :P Her måtte eg donere en stolen til henne, den så ikkje ut til slutt. Men hun lærte at det var hennes plass, når hun ikkje lå på fanget.
-vist en har innedo til katten kan det være ulempe, vist en har små barn, eller får besøk av små barn.

Egentlig synast eg katter er herlige, og det er meir positive ting enn negative ting med dei. Men når det er sagt måtte eg kvitte meg med min. Å finne flott på min sønn som da bare var noken få måneder, var ikke stas! Synest ikkje det var vert det. Vist han hadde fått nervesykdom fra en flott, hadde ikke eg klart å tilgi meg selv. Flytter eg derimot til eit område der det er minimalt med flott så vil eg nok vurdere å få ein ny.

Vi har hund. Fordelen: kommer seg opp av sofaen og ut i frisk luft. Og en bestevenn for livet som er glad i deg uansett! Ulempen: må ut selv om det er kaldt, regner og du egentlig ikke gidder å gå tur.

Vi har tre hunder, og den eneste ulempen er at jeg synes det er konstant møkkete ;)
Men sånn blir det når man har store hunder!

Hund:

Fordeler: Man har en venn for livet, som elsker deg for den du er. Man blir glad, man får mye kos, man kommer seg ut å trimme, man får masse skryt av folk som stopper opp for å fortelle hvor nydelig hunden din er. Man er aldri alene, man får trøst om man er litt lei en dag. De spiser gjerne opp middagsrestene dine, og mat du mister på gulvet.

Ulemper: Man må gå tur i all slags vær, og det kan bli problemer med pass dersom man skal reise bort. De røyter.

Har ikke dyr jeg da, men måtte bare skrive:

At uansett om det er hund eller katt kommer det mye dyrehår overalt som må støvsuges og vaskes vekk hele tiden.

emoticon

Har hund.

Fordeler: 
- Å ha en som er overlykkelig hver eneste gang du kommer hjem, selvom du bare har vært borte i 10 minutter.
- Å alltid ha en som er der, spesielt når ting er litt tungt. Masse trøst og kos.
- Man møter andre folk med hunder, og har da alltid noe å snakke om.
- Når han ligger tett inntil meg under dyna om nettene, og jeg våkner om morgenen av at han bare sitter og titter på meg, fordi han vil kose.
- At jeg kommer meg ut hver dag og i all slags vær. Ser ikke på det som negativt. Ikke noe som er bedre enn en skikkelig regnværsdag om sommeren, feks. På de varmeste dagene orker jo hverken jeg eller hunden å gå tur.

Ulemper:
- Røyting. Kan så og si aldri gå i svarte klar, da hunden min røyter hvitt.
- Dårlig samvittighet de dagene jeg er travel og ikke rekker så mye tid med han som jeg ønsker.
- Angsten. Den sinnsyke angsten for å miste han. Tankene om at han en dag forlater meg, og den sorgen jeg da må igjennom. Tenker på det hver eneste dag, og det ødelegger meg emoticon

Fordeler med 6 katter:

Man er aldri alene hjemme selv om man er alene hjemme ;) De gir ufattelig mye selskap, dilter etter meg både ute og inne. De er selvstendige, trenger ikke luftes, men tar eg meg en liten spasertur, så blir noen av de gjerne med ;)
Reiser man vekk så har kattene alltid selskap.

Ulemper med 6 katter:
2 av kattene er kranglefanter, så en av de må omplasseres :( Katter er ikke flokkdyr, så når man har så mange så kan det oppstå konflikter.... :(
Blir en del ekstra støvsuging og vasking med 6 pelskatter som ikkje tørker av seg på beina etter å ha vært ute ;) Ofte kan de komme inn med pelsen full i småkvist, rusk og rask etter en skogtur.....
Man må ha noen til å gi de mat + vann og se etter de når man er bortreist- og det må selvsagt være noen man stoler på!

Fordeler med 4 kaniner:
Jeg får gi 4 kaniner et suuupert godt liv, har bygget stoooor luftegård til de + at de har stor inneavdeling og kan gå ut og inn som de vil. Er veldig lite arbeid med kaniner når man har de på den måten, i tillegg kan de luftes utenfor luftegårdene uten at eg trenger å bruke sele på de.
Kan fint reise fra de med god samvittighet, for de har så stor plass å bevege seg på.

Ulemper med 4 kaniner:
Må ha barnevakt om eg skal reise vekk, og det som er så spesielt med kaniner er at det er vanskelig å se om de er frisk og rask eller om de kanskje er syke, så derfor liker eg ikkje at det gjerne går mange dager der eg ikkje får se de.
Så må eg jo gjøre reint hos de i inneavdelingen i ny og ne- men med alle dyr er det jo litt renholdsarbeid, så ser egetnlig ikkje på det som en ulempe.

En annen "ulempe" med så mange dyr er jo at det koster en god del... mat, utstyr, forsikring og veterinær, men det er jo også sånt som man må ta i betraktning når man skaffer seg dyr, det er ikke gratis å ha- selv om mange av dyreartene er gratis å skaffe seg................

2 hunder- fordeler : kan vel bare lese alle fordele andre her skriver!! fantastiske skapninger!!
                bakdeler: vanskelig å dra på ferie

2 katter+ 2 kattunger-fordeler: de er morsomme og koselige 
                                 bakdeler: den ene tar med ROTTER inn .. grrr..

1 marsvin   fordeler: gir ungene litt nasvar, er ikke til mye bry, koselig å leke med :P
                 bakdeler: kan ikke tenke på noen

1 hest.- fordeler: mange... fantastiske dyret!! vakre skapningen som gir meg så mye glede.
                                    bra for kropp og sjel. mye kos, mye lek.. flotteste hobby jeg kan                                         tenke meg!
             bakdeler    : dyrt!! en god del tusen i mnd.. men det er en prioriteringsak...  

Vi har katt og fordelene er jo at det er utrolig avslappende å ha en katt i hus! Pelsterapi! (det er jo vitenskapelig bevist også, å stryke på et dyr er beroligende)

Du har et lite vesen som tråkker rundt og deler personligheten sin med deg, du har noen å snakke til og føler deg ikke alene.

Men det er jo jobb å ha dyr da. Fordelene er vanskelig å sette fingeren på i forhold til de praktiske tingene med at en må sørge for mat og vann, pass i ferier etc. Vi er heldige i og med at mødrene våre kan komme og slippe katten ut og inn og gi mat når vi er på ferie. De synes bare det er koselig :-) (og vi gjør det samme for de) Men katten vår er ei masekråke og et matvrak som maser høylydt hvis hun vil ut eller ha mat. Det er så gjennomtrengende mjauing at jeg får helt fnatt! :-( men det er en del av personligheten hennes og jeg elsker den katten! :-D

Har hund - eller hunden har oss...
Fordeler : Den eneste som alltid er glad for å se deg,er aldri morgengretten,og har alltid tid til deg. Man får mange fine turer,og møter mange hyggelige mennesker. Han har alltid tid til en ekstra kos,og er ikke (så veldig) sur når han ikke får være med ut.

Ulemper: hmmmm....han røyter jo...men det går greit,støvsugeren er jo funnet opp. Vi kan ikke reise fra ham, nå fordi han er så gammel,og før fordi han sørget så fryktelig! Han spiste ikke,gikk ikke turer og satt pal og sturet i en uke den gangen vi prøvde det. (Da var han hos min bror,som han kjenner godt - med hans to hunder og tre unger. Det gikk ikke så bra.)
Men sånn generelt sett - fordelene med å ha ham oppveier i massevis ulempene!!
(Vår hund er en omplasseringshund,og hadde vært en ekstremt stygg dyrevernssak før vi fikk ham. Derfor litt ekstra problemer liksom.. )

Har en hund. Det positive er mye kos, turer og det er sosialt.

Det negative er vel at hunden vår har en del allegier, så det gjør det litt vanskeligere..

Fordeler:

Kos. 

Man holder seg aktiv. 

Jeg er aldri alene hjemme. 

Og er nok mye mer. :) Hund jeg snakker om.

Ulemper: Er utrolig glad for at jeg har mange i familien som hadde passet han uten problem. Så ulempen må vel være at vi har hadt mange hastetimer til vet som igjen har svid i pengboken. Men slik er det å ha dyr. 

Jeg blir utrolig provosert når katte eiere bare tror at det er greit for alle naboene at de reiser til syden og setter katten ute!  Det og få halve nabolagetskatter i hagen for de vill inn, søker mat eller vill ha kos er ikke alltid like kjekt! Skaffer man seg dyr så tar man vare på dem!

Vi har en hund:)

Det positive er jo all kosen vi får, kan se tydelig at han er glad i oss og vi i han, blir enklere å komme seg ut på tur og være i aktivitet, også er det jo en god porsjon selskap i en sånn liten tass:)

Det negative for meg er vel alt håret han mister, alle fotavtrykkene han lager på de nyvaskete gulvene, at det blir litt jobb rundt reising ol (mtp pass av han. Har heldigvis snille foreldre som som regel stiller opp).

Back
Topp